19
Април 2019
В поредица от няколко части Ви представяме въпроси и отговори за електронните винетки - какво е важно да знаем, какви казуси възникват и как държавата отговаря на притесненията на шофьорите.
В Част 1 отговорихме на въпросите кога ще започне да се издава електронен фиш и за липсваща винетка и какво се случва с конвертирането на хартиени в електронни винетки - научете повече тук.
В Част 2 отговорихме на въпросите може ли е-винетка да се прехвърли върху друг автомобил и каква е процедурата при смяна на регистрационен номер - научете повече тук.
(въпросите и отговорите са извадка от интервю на представители на СБА с проф. Олег Асенов – и.д. шеф на Националното тол управление)
При промяна на собственост без смяна на регистрационните номера на автомобила подава ли се заявление при вас за електронната винетка?
Не. Номерата остават същите, а за нас те са важни. Камерите ни четат регистрационния номер.
Имат ли право инспекторите от тол контрола да изискват и проверяват всичките лични документи на водача?
Процедурата е двуфазна. При проверка на автомобила се изисква само талонът на МПС. Когато нашите инспектори установят, че има нарушение, те трябва да издадат АУАН. Законът казва, че актът се съставя на водача. Тогава трябва да му се изискат документите, за да се отразят неговите лични данни в акта. Преди това екипите ни нямат право да искат лични документи за проверка и ние постоянно във всичките си срещи и обучения го обясняваме това. Някои водачи сами си дават документите, защото смятат, че е необходимо. Но нашите хора са наясно с правомощията си и знаят, че единственото нещо, което първоначално могат да проверяват реално, е регистрационният талон на автомобила. До момента докато се установи, че има нарушение.
Имат ли право инспекторите от тол управлението да спират без Пътна полиция?
В началото на кампанията нашата идея да работим съвместно с КАТ бе единствено в една насока - да обменим опит. Това бе свързано преди всичко с безопасността на нашите служители, както и с осигуряването на условия за това те да не са фактор, който да влияе върху цялата пътна безопасност. С въвеждането на електронната система за пътно таксуване по закон тол контролът има абсолютно право да правоприлага самостоятелно във връзка с два типа нарушения: липса на право за ползване на платената мрежа и замърсен номер. Тук искам да подчертая изрично, че тол контролът има задължение да следи и за качеството на чистота на номера. Така че, освен за е-винетка, второто нарушение, за което може да бъде спрян водачът, е, ако номерът е замърсен. Тогава се издава АУАН. Глобата е 20 лева.
КАТ могат ли вече самостоятелно да извършват проверки за наличие на валидна електронна винетка? Имат ли достъп пътните полицаи до информационната ви система?
Три служби се занимават самостоятелно с това. Ние вече сме изградили институционална връзка и тестово на таблетите на Пътна полиция има възможност да се извършва такава проверка. Системата ще бъде въведена в реална експлоатация при тях съвсем скоро. До момента те проверяваха през мобилното приложение bgtoll, което има същата функционалност. Това се отнася и за митниците. Там ние имаме 60 контролни точки.
Вашите служебни автомобили имат ли винетки? А полицейските коли, автомобилите на други ведомства, на Министерски съвет...?
Да, всички наши служебни автомобили имат. Има законови изисквания, които спазваме. Дотук спирам с коментарите, защото има структури и служби, които са освободени.
Кои служби са освободени от винетки?
Например линейките. Част от полицията - също. Съгласно закона за пътни превозни средства на МВР, Националната служба за охрана, Държавна агенция "Национална сигурност", Неотложната медицинска помощ и Въоръжените сили не заплащат винетна такса.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!