08
Април 2019
В поредица от няколко части Ви представяме въпроси и отговори за електронните винетки - какво е важно да знаем, какви казуси възникват и как държавата отговаря на притесненията на шофьорите.
В Част 1 отговорихме на въпросите кога ще започне да се издава електронен фиш и за липсваща винетка и какво се случва с конвертирането на хартиени в електронни винетки - научете повече тук.
(въпросите и отговорите са извадка от интервю на представители на СБА с проф. Олег Асенов – и.д. шеф на Националното тол управление)
В: Колко е-винетки са закупени до момента, колко компенсаторни такси са платени, колко глоби са наложени?
О: Към 25 март са закупени 2,2 млн. е-винетки за над 150 млн. лв. Извършени са 140 000 проверки на автомобили. На нарушителите са наложени 3700 компенсаторни такси за близо 280 000 лева и са съставени 530 акта за установяване на административно нарушение (АУАН). Средно имаме по 5000 проверки на ден в страната, като компенсаторните такси не падат никога под 100-120 дневно за леките автомобили. При тежкотоварния трафик наложените компенсаторни такси са значително по-малко на ден, броят се на едната ми ръка. Шофьорите на камиони са по-дисциплинирани. Факт е, че водачите на леките автомобили продължават да карат без винетки, независимо от интензивните проверки.
В: В СБА получаваме много запитвания дали при смяна на автомобила можеш да си запазиш електронната винетка. Например, продавам старата си кола, която има е-винетка, но искам да я прехвърля на друг автомобил, който съм си закупила или ми предстои да си купя. Имам ли това право или не?
О: Принципът на закона е, че винетното право следва автомобила. Тоест няма как да бъде прехвърлена. За новия автомобил трябва да бъде закупена нова. Единственото прехвърляне на право, когато си смениш автомобила, е за хората с увреждания, които са получили право на безплатно ползване на е-винетка чрез Агенцията за социално подпомагане (АСП). Техните винетки се трансферират от един автомобил на друг, ако вторият отговаря на изискванията на Агенцията за социално подпомагане, на които е отговарял и първият. Само при тях имаме такава процедура, която е двуфазна. Първата фаза е лицето да се откаже от правото за ползването на електронна винетка за регистрационния номер, за който първоначално е била дадена винетката. След това гражданинът трябва да подаде данните на новия автомобил с техническите му параметри в АСП. Там се извършва проверка и следва прехвърляне на правото към новия автомобил. За всички други автомобили има друга процедура за прехвърляне на право на ползване на е-винетката, но тя се прилага, когато е налице смяна на регистрационния номер на един и същ автомобил.
В: Каква е процедурата за прехвърляне на електронна винетка? И само при смяна на регистрационен номер ли се прилага или и при смяна на собственост без да има смяна на номерата?
О: Само при смяна на регистрационен номер. А причините за смяната на регистрационния номер могат да са няколко: смяна на собственост на автомобила или смяна на мястото на регистрация на водача, където се води досието му в Пътна полиция. Шофьорът минава на отчет в друга област и съответно получава друг регистрационен номер. И при двете процедури се подава заявление в областното пътно управление или по електронен път, в което се описват обстоятелствата за настъпването на промяната. Срокът, в който гражданите трябва да ни уведомят за промяната, е 72 часа. Ние чрез достъп до системата на КАТ правим проверка за допустимост. При някои случаи няма допустимост – има грешки в номерата. За тази процедура - по служебната проверка, също има срок и той е 48 часа. Понякога обаче при нас има забавяне. Промяната на номерата реално става в 28 областни центрове на КАТ, а ние имаме една централна администрация за целия поток. Това създава натоварване, опитваме се максимално бързо да направим промяната, но само си представете всичките опашки в КАТ, пренесени и съсредоточени при нас. Целият този трафик от автомобили втора употреба, всички тези промени на собствеността трябва да бъдат отразени през електронната система за таксуване.
В: Какви последици може да има за гражданина, ако не може служебната проверка и съответно промяната на данните в информационна система да стане в законоустановения 48-часов срок?
О: Ясно е, че при няколкостотин молби на седмица понякога се налага този срок да бъде удължен с ден-два. Ние сме дали инструкции и на тол контрола. Когато в кол центъра получаваме запитвания за ден или два забавяне, ние препоръчваме на хората да носят със себе си документи за промяната на собственост. Ако бъдат спрени и покажат документите на тол контрола, не се налагат наказания. То е ясно, че човекът си е сменил собствеността. Гледаме хората да се чувстват максимално защитени в правото си. Не можем да забраним на някого да пътува.
В: След като автомобилистът има три дни срок да уведоми при промяна на регистрационния номер, през тези 72 часа е-винетката активна ли е или не, след като номерът, за който е издадена, вече е свален и прибран в КАТ, а колата е получила нов номер?
О: Винетката е винаги активна за основния номер, за която е била първоначално издадена. Ние не можем да правим корекция на номерата в системата. Не можем да го изтрием и той винаги си остава там. Тъй като този номер никога повече няма да бъде издаден на територията на България, в системата добавяме втория номер към първия. Така е-винетката важи вече за него. Когато тол контролът проверява, този втори регистрационен номер излиза не в списъка със заплатените винетки, а в друг списък – за основно платена винетка с добавен втори номер за смяна на автомобила.
В Част 3 отговаряме на въпросите може ли тол полицията да ни спира и проверява без КАТ и кои служби са освободени от винетни такси - научете повече тук.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!