18
Февруари 2019
„Никога не спирай заради пешеходец, освен ако не се хвърли под колата си!” е златно правило за някои шофьори.
Някои пешеходци пък имат друго верую: „Винаги се оглеждай наляво и надясно, когато пресичаш на червено!”
Темата всъщност не е смешна, а тъжна. Само през януари 13 пешеходци са загинали, а други 48 са били тежко ранени при 186 катастрофи в страната, станали по вина на едните или другите другите участници в движението. 19 от пострадалите са деца, а 63-ма са хора над 65-годишна възраст, алармираха от Националната полиция.
Нека още в началото направим следното уточнение: повечето автомобилни злополуки стават по вина на водачите и затова сме писали неведнъж. Тук искаме да обърнем внимание на поведението на пешеходците. Те са най-уязвимите на пътя, но също така са пълноправни участници в движението. За да бъдат защитени, в сегашния Закон за движение по пътищата са разписани правила за поведение на водачите към минувачите на пътя. За пешеходците също има създадени норми, напомниха от МВР по повод тревожната статистика. Освен права, те имат и задължения. За тях важат забрани, които често пренебрегват, смятайки, че автомобилистите трябва да ги пазят дори, когато те умишлено не се съобразяват със своите задължения като активни участници в движението. Може би най-важната и пренебрегвана е забраната да „навлизат внезапно на платното за движение”.
И докато в бъдещия ЗДвП се предвиждат серия нови мерки и санкции срещу недисциплинараните шофьори, то за пешеходците нарушители съществена промяна няма. Текстовете почти едно към едно повтарят старите, размерът на санкциите – също.
МВР все още не е публикувал пълен анализ за катастрофите за миналата 2018 г.
Данните за 2017 г. обаче са налице и те показват, че над 90% от катастрофите стават по вина на водичите, но втората основна причина за настъпване на тежко пътно произшествие е нарушението на ЗДвП от пешеходци. Наистина става дума за около 2% от катастрофите, но при удар на човек от двищежа се с някаква скорост машина няма как да се размине без последици за човека. Ето, например през 2017-та са станали 102 катастрофи по вина на пешеходци, при които са загинали 18 и са ранени 87 души - тоест всеки един човек е получил някакво нараняване. Изключително тревожен е и фактът, че по този показател предходната година е имало два пъти по-малко загинали.
Общо загиналите в катастрофи пешеходци са 157 (тук са вкл. катастрофите по вина на водача, по вина на пешеходците и др. причини), около 40 повече в сравнение с 2016 г.
От години най-уязвима група участници в движението са пешеходците над 64-годишна възраст. Само през 2017 г. са загинали 84 или повече от половината от всички загинали 157 пешеходци (53,50%). Ранените са 586 или малко повече от една трета от общия брой 1850 ранени пешеходци.
Най-честите нарушения на пешеходците са подценяване на ситуацията или несъобразяване с пътната обстановка и видимост, несъобразяване с маркировката, с пътните знаци, със светофара... Следва да се има предвид и фактът, че нерядко ПТП-та настъпват при съвина на водачите и пешеходците. Тук е мястото да напомним и на шофьорите, че от 26 януари 2017 г. с поправка в закона бе прието, че при пътнотранспортно произшествие с пешеходец на "пешеходна пътека", когато водачът е превишил разрешената максимална скорост за движение или е нарушил друго правило от Закона за движението по пътищата, имащо отношение към катастрофата, пешеходецът НЕ се счита за съпричинител на произшествието.
Цифрите от статистиката отчитат жертви и катастрофи. За щастие не винаги инцидентите с пешеходци завършват фатално. Нужно е обаче само да се огледаме, за да видим, че неспазването на закона от тяхна страна не са някакви единични изключения. Напротив – то е често срещано явление. Сигурно всеки шофьор има поне един случай, когато е изтръпвал от ужас от внезапно изскочил пред автомобила му минувач. Накъдето и да се обърнете по улици и булеварди ще видите колко смелчаци има, които пресичат напряко и на прибежки, заобикалят между колите, изскачат внезапно на платното, само защото пешеходната пътека е много далече – само на 4-5 метра. Хората масово не се оглеждат, когато тръгват да пресичат, а дори и да е на пешеходна пътека те са длъжни да го направят. Най-изумителното е, че подобни опасни „маневри“ извършват и майки с деца. Всичко това е потенциална предпоставка за катастрофа. Едно от нещата, които много от пешеходчите пък изобщо не знаят, е, че по закон „не трябва да удължават ненужно пътя и времето за пресичане, както и да не спират без необходимост на платното за движение”. Често обаче, докато минават по „зебрата” или пресичат не на указаните места, те са забили поглед в смартфона или са със слушалки на уши и нищо от околната среда не ги вълнува.
Вярно е, че у нас все още е в сферата на фантастиката да се търсят и прилагат добри инженерни решения за ограничаване до минимум на конфликтните точки между пешеходния и автомобилния поток. Като цяло липсва добра инфраструктура, няма достатъчно подлези, надлези, пешеходни пътеки, светофари. Уличното осветление е в критично състояние. Но и на малкото места, където има изградена добра среда с ясни обозначения, отново ще видим същата картинка.
Пешеходецът подценява факта, че колите се движат с по-голяма скорост и ако нямат видимост, водачът възприема пресичащия значително късно, което може да струва човешки живот. А и в крайна сметка, ако ти не се пазиш, не можеш да разчиташ на другия. Не можеш да очакваш детето ти да се научи да се движи безопасно по улиците, когато е само, ако преди това ти, в негово присъствие, си пренебрегвал светофарите и пешеходните пътеки.
Най-после от МВР видяха проблема с пешеходците нарушители. Заради зачестилите катастрофи с тях и заради безогледното показване на правилата полицията проведе спецоперация от 4 до 17 февруари. Само през първата седмица (от 4 до 10 февруари) 1325 пешеходци са били санкционирани за неспазване на правилата за движение. 25 от наказаните са съпровождали деца. Ако бяха в Сърбия например, тези родители, баби или дядовци щяха да получат тройно, четворно или петорно по-голяма глоба, само защото са извършили нарушението в присъствието на дете до 12 години (повече за техните мерки - четете по-долу).
При операцията на МВР само за една седмица са наказани и 248 водачи, тъй като са отнели предимството на пешеходец. Операции като тази ще има през всеки месец от годината, предупредиха още от МВР.
Какво предвижда пакетът от мерки за пешеходдците нарушители в проекта за нов Закон за движение по пътищата, публикуван за обществено обсъждане?
Общо взето нищо повече от това, което вече е написано в стария. Списъкът с глобите е: с 50 лв. се наказва пешеходец за преминава през огражденията от парапети или вериги, за неспазване на светлинните сигнали на светофара или сигналите на регулировчика; с глоба 20 лв. се наказва пешеходец, който наруши правилата за движение извън посочените по-горе (сега се предлага тази глоба да стане 30 лв.); 100 лв. е глобата, когато в резултат на нарушения по-горе са причинени вреди на превозното средство, на пътниците или на други лица.
В новия ЗДвП не е намерило място отдавна коментираното предложение да се въведе санкция за лице, което пресича пешеходна пътека, докато говори или цъка по телефона. В Хонолулу например има такава глоба, която бе въведена с цел да се намалят инцидентите заради невнимателни пешеходци. И в други държави важи същото правило, сред тях е съседна Сърбия.
Всъщност сръбският Закон за движение по пътищата е доста по-широкобхватен от нашия що се отнася до нарушителите пешеходци. Както вече стана дума, той е и по-безкомпромисен към възрастни, когато съпровождат деца. Така например 3000 динара е глобата, когато лицето използва мобилен телефон при пресичане на пешеходна пътека. Ако пък е в присъствието на дете до 12 години, санкцията скача от 6000 до 20 000 динара. 5000 динара е глобата за пешеходци, които преминават на червено. Ако възрастният е придружаван от дете до 12 години – санкцията става от 15000 до 30 000 динара. При наличие на слушалки в двете уши наказанието е 3000 динара, а ако е в присъствието на дете до 12 години – от 6000 до 20000 динара. Пияните пешеходци се наказват с глоба от 15 000 до 30 000 динара.
Със сигурност тези мерки имат смисъл.
И нека в края още веднъж напомним - целта не е да кажем, че за катастрофите и черната статистика са виновни пешеходците, които едва ли не сами се хвърлят под гумите на автомобилите. Напротив! Те обаче също имат задължения по закон, които трябва се да спазват. Най-малкото, защото това може да спаси собствения им живот.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Съюзът на българските автомобилисти в партньорство със ЗД „ДЗИ“, проведе дискусия на тема “Опасното поведение на водачите и безопасността на пътя”.
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!