21
Септември 2018
Разликата между 50 км./ч. и 60 км./ч. е малка, но пешеходците и велосипедистите имат по-големи шансове да оцелеят при сблъсък с автомобил.
Шофьорът има повече време за реакция при шофиране с по-ниска скорост, по-широки хоризонти, по-кратък спирачен път, а всичко това води и по-малко инциденти с фатален край. Когато тази разлика в скоростта стане по-голяма (например, вместо с разрешена скорост от 50 км. в града, вие карате с 80 км. в час), всичко се променя към по-лошо.
При шофиране с по-висока скорост, освен всички коментирани и известни моменти, се променя и зрителното поле на човек. Факт, който не се дискутира често и хората малко знаят за него. Зрително поле наричаме частта от пространството, която неподвижното око обхваща при дадена фиксация. Външните точки на тази част от пространството представляват границите на зрителното поле.. Нормално това пространство е около 180 градуса встрани и около 60 градуса надолу и нагоре. Научно доказано е, че колкото по-бързо караш, толкова повече се стеснява зрителният диапазон на шофьора. Очите ни възприемат със скоростта на пешеходец – прието е, че той изминава по 4-5 км в час и при такъв ход той вижда в диапазон от 180 градуса. Обхватът на окото рязко се променя, когато човек се качи зад волана на колата. При увеличаване на скоростта периферното зрение намалява.
Има изследвания, че при движение с 40 км в час зрителният диапазон на шофьора е 100 градуса. А при 130 км/ч вече спада до 30 градуса. Имайте предвид също, че с напредването на възрастта зрителното поле на хората също се променя.. Размерът на зрителната (видимата) област намалява с около един до три градуса на десетилетие през живота. По времето, когато достигнете 70-те и 80-те години може да имате периферна загуба на зрителното поле от 20 до 30 градуса. И това е при нормална фиксация.
Вижте графика, която онагледява как намалява зрителното поле при движение на автомобила с различна скорост.
Редица анализи показват, че у нас 93% от катастрофите стават заради човешка грешка. Над 50% от смъртните случаи за в следствие на превишена и несъобразена скорост. Скоростта по време на удара определя винаги тежестта на последствията Известно е че 1% намаление на средната скорост води до намаление на убитите с 3%. Да се кара с разумна скорост не е досадна мантра, която се набива излишно до втръсване. Има неща, които са свързани с обичайната физика и физиология на човека. Колкото по-висока е скоростта, толкова по-кратко е времето за реакция. Графиката показва при движение с определена скорост какъв е спирачният път на автомобила, както и какви са шансовете за оцеляване на един пешеходец при удар с него (те са изразени в проценти). Илюстрации: gre4ark.livejournal.com
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!