11
Септември 2018
Ниският данък върху товарните автомобили с маса до 3,5 тона да отпадне, предвижда проект за изменение на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ). В момента тече обществено обсъждане, но ако предложението бъде прието и гласувано, промяната ще влезе в сила от 2019 г. Една от целите е да се ударят собствениците на луксозни джипове, кросоувъри и скъпи автомобили със сертификат за N1, които вместо данък от порядъка на 800-1000 лева плащат налог като за „баничарка“. Сега съществува следният парадокс: един и същ автомобил може да е регистриран в две различни категории - М1 и N1 (товарен). Според действащият в момента ЗМДТ МПС със сертификат N 1 се облагат с между 10 и 30 лева данък за всеки започнат тон товароносимост. Разликата в данъка върху превозното средство може да бъде дори над 100 пъти, тоест по-нисък данък дължи за автомобила с N 1, обясняват от финансовото министерство. Съгласно Законът за пътищата тези две различни категории МПС пък плащат еднаква на стойност винетка. Освен това собствениците на коли N 1 имат право на данъчен кредит. Заради всички тези предимства и облекчения много отдавна у нас собственици преоборудват скъпи возила, често фиктивно, да са се сдобият със заветния символ в талона. Много вносители дори започнаха да предлагат МПС от завода с европейска производствена хомологация N1. По данни на МВР към средата на април 2018 г. са регистрирани 308 260 броя товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона от 3350 марки и модела. От тях 2000 модела имат съответен аналог, регистриран и облаган като лек автомобил. От финансовото министерство смятат, че има неравнопоставеност между собствениците на едни и същи модели автомобили, защото част от тях използват категорията N 1 за данъчно облекчение. Освен това се ощетявали и постъпленията в общините. Затова се предлага нова концепция за определяне на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с маса до 3,5 тона. Това ще става по формула, включваща два компонента - имуществен и екологичен. Имущественият компонент ще отчита мощността и годината на автомобила, а екологичният ще отчита екологичната категория, тоест замърсяването, което причинява. В проекта се предлагат шест диапазона на мощности на автомобили и съответно минимална и максимална стойност на границите на размера на данъка за всеки диапазон. Обединяват се диапазоните до 37 и до 55 kW в един – до 55 kW, както и се включват два нови диапазона по отношение на най-мощните автомобили – над 150 kW и над 245 kW. Предвижда се също облекчението за катализаторно устройство за автомобили, автобуси и камиони, също да отпадне. То е заменено от въвеждането на коефициент за екологична категория на автомобила. От финансовото министерство отчитат, че в момента много собственици на коли посочват, че возилото им има катализатор, въпреки че той е премахнат. Установяването на такова устройство било трудно и имало хора, които спекулират с това, плащайки по-нисък налог. Както стана вече ясно, данъкът върху старите автомобили се очаква да скочи драстично.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Съюзът на българските автомобилисти в партньорство със ЗД „ДЗИ“, проведе дискусия на тема “Опасното поведение на водачите и безопасността на пътя”.
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!