04
Юни 2018
Шофьори, които газят правилата за движение, докато возят деца, да остават за един месец без книжка и да бъдат пращани на проверовъчен изпит.
Това предложение е записано в доклад на Държавната комисия по безопасност на движението, която ще настоява текстът да влезе в закона.
215 деца са загинали, а други 7704 са били ранени при катастрофи за периода 2011-2017 г. Над 60% от тях са пострадали при произшествия в шест региона: София град, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора и Плевен.
В повечето случаи потърпевшите са били пътници в автомобилите на своите родители или роднини. Притеснителното още е, че въпреки многобройните кампании, вместо да намалява, броят на убитите непълнолетни се е увеличил в последните две години.
600 са убитите и близо 10 000 души са ранените във възрастовата група от 18 до 24 години, пак за периода 2011-2017 г. Най-често те стават жертви като водачи и пътници в леките автомобили. Особено тежка е ситуацията при водачите със стаж на кормуване до 2 години. От комисията отчитат, че това се дължи на организацията и качеството на обучението на кандидат-шофьорите, което сериозно се различава от утвърдените практики в редица европейски страни.
Сериозни различия има в съдържанието на програмите за обучение, в продължителността на обучението, в начина на проверка на знанията и уменията и други.
Във Франция обучението на кандидатите за водачи на МПС може да започне от 15 години с придружител.
В Холандия, Испания, Англия и други се провежда двустепенна проверка на знанията, първо се решават тестове за проверка знанията за опасностите в движението и след успешно вземане се продължава с тестовете за проверка знанията по правилата за движение.
В Австрия пък, водачът получил книжка, е задължен в срок от 3 до 9 месеца, след това да премине двудневен курс за управление в екстремни условия. В противен случай свидетелството му се отнема.
Авторите на доклада отчитат, че за да намалеят катастрофите по вина на млади водачи, у нас трябва да се предприемат нови мерки и да се разработи изцяло нова програма за обучение на кандидатите за водачите. Те искат да се приложи френският опит, при който обучението започва още преди навършване на 18 години. Според тях е нужно и създаване на система за регистрация на катастрофите, допуснати от нови водачи.
Друг тревожен момент в анализа е, че за последните 7 години (статистиката не включва настоящата 2018 г.) при пътнотранспортни произшествия в нашата страна са загинали общо 4615 и са били ранени 60 904 граждани.
През 2016-та у нас изплатените обезщетения по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ и „Каско“ за събития, свързани с моторните превозни средства, възлизат на 700 милиона лева. По данни на Европейската комисия загубите от пътнотранспортни произшествия в рамките на Европейския съюз за 2016 г. пък надвишават 100 милиарда евро.
И през 2017 г. смъртността по нашите пътища е една от най-високите сред държавите - членки на Европейския съюз. Цифрите изглеждат така: 95 убити на 1 милион жители при средно ниво за Европейския съюз – 49, а в някои страни членки и под 30 загинали. Тези големи разлики са отражение на различията в поведението на участниците в движението, отчита в доклад вътрешният министър Валентин Радев. Освен това в документа се отбелязват и други съществени отлики между България и останалите членки на ЕС, а именно: нивото на безопасност на пътната инфраструктура, пасивната и активна безопасност на автомобилния парк, качеството на спешната и специализираната медицинска помощ.
Като част от мерките за справяне с проблема „катастрофи“ е планирането на нова техника за контрол на скоростта. За целта ще бъдат заделени към 8 млн. лева. С част от тях ще се купят общо 48 нови камери – 20 стационарни и 28 преносими.
Предложено е на групата на високо ниво по безопасност на движението към ЕК за следващия програмен период 2020 - 2030 г., да бъдат отпуснати за инфраструктурни решения за подобряване на безопасността на движението средства в размер на над 4,2 милиарда евро.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!