04
Юни 2018
Шофьори, които газят правилата за движение, докато возят деца, да остават за един месец без книжка и да бъдат пращани на проверовъчен изпит.
Това предложение е записано в доклад на Държавната комисия по безопасност на движението, която ще настоява текстът да влезе в закона.
215 деца са загинали, а други 7704 са били ранени при катастрофи за периода 2011-2017 г. Над 60% от тях са пострадали при произшествия в шест региона: София град, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора и Плевен.
В повечето случаи потърпевшите са били пътници в автомобилите на своите родители или роднини. Притеснителното още е, че въпреки многобройните кампании, вместо да намалява, броят на убитите непълнолетни се е увеличил в последните две години.
600 са убитите и близо 10 000 души са ранените във възрастовата група от 18 до 24 години, пак за периода 2011-2017 г. Най-често те стават жертви като водачи и пътници в леките автомобили. Особено тежка е ситуацията при водачите със стаж на кормуване до 2 години. От комисията отчитат, че това се дължи на организацията и качеството на обучението на кандидат-шофьорите, което сериозно се различава от утвърдените практики в редица европейски страни.
Сериозни различия има в съдържанието на програмите за обучение, в продължителността на обучението, в начина на проверка на знанията и уменията и други.
Във Франция обучението на кандидатите за водачи на МПС може да започне от 15 години с придружител.
В Холандия, Испания, Англия и други се провежда двустепенна проверка на знанията, първо се решават тестове за проверка знанията за опасностите в движението и след успешно вземане се продължава с тестовете за проверка знанията по правилата за движение.
В Австрия пък, водачът получил книжка, е задължен в срок от 3 до 9 месеца, след това да премине двудневен курс за управление в екстремни условия. В противен случай свидетелството му се отнема.
Авторите на доклада отчитат, че за да намалеят катастрофите по вина на млади водачи, у нас трябва да се предприемат нови мерки и да се разработи изцяло нова програма за обучение на кандидатите за водачите. Те искат да се приложи френският опит, при който обучението започва още преди навършване на 18 години. Според тях е нужно и създаване на система за регистрация на катастрофите, допуснати от нови водачи.
Друг тревожен момент в анализа е, че за последните 7 години (статистиката не включва настоящата 2018 г.) при пътнотранспортни произшествия в нашата страна са загинали общо 4615 и са били ранени 60 904 граждани.
През 2016-та у нас изплатените обезщетения по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ и „Каско“ за събития, свързани с моторните превозни средства, възлизат на 700 милиона лева. По данни на Европейската комисия загубите от пътнотранспортни произшествия в рамките на Европейския съюз за 2016 г. пък надвишават 100 милиарда евро.
И през 2017 г. смъртността по нашите пътища е една от най-високите сред държавите - членки на Европейския съюз. Цифрите изглеждат така: 95 убити на 1 милион жители при средно ниво за Европейския съюз – 49, а в някои страни членки и под 30 загинали. Тези големи разлики са отражение на различията в поведението на участниците в движението, отчита в доклад вътрешният министър Валентин Радев. Освен това в документа се отбелязват и други съществени отлики между България и останалите членки на ЕС, а именно: нивото на безопасност на пътната инфраструктура, пасивната и активна безопасност на автомобилния парк, качеството на спешната и специализираната медицинска помощ.
Като част от мерките за справяне с проблема „катастрофи“ е планирането на нова техника за контрол на скоростта. За целта ще бъдат заделени към 8 млн. лева. С част от тях ще се купят общо 48 нови камери – 20 стационарни и 28 преносими.
Предложено е на групата на високо ниво по безопасност на движението към ЕК за следващия програмен период 2020 - 2030 г., да бъдат отпуснати за инфраструктурни решения за подобряване на безопасността на движението средства в размер на над 4,2 милиарда евро.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 11 до 15.11.2024 г. (вкл.).
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!