31
Май 2018
Интервю с Малинка Бондаренко, председател на СБА Младост.
- Г-жо Бондаренко, от 20 май са в сила нови правила за техническите прегледи, които бяха приети от депутатите още през януари 2018г. Какво трябва да знаят шофьорите за тях?
- Най-общо казано, промените са доста и те касаят не само водачите, но и техническите специалисти, които извършват периодичните технически прегледи на пътните превозни средства. Промените се отнасят за нови изисквания към пътните превозни средства, които могат да се движат по пътищата, отворени за обществено ползване. Определят се завишени изисквания при превоза на хора и товари, както и принудителните административни мерки при констатирани нарушения от страна на контролните органи. Определя се периодичността на проверката за техническата изправност на ППС и принудителните административни мерки за техническите специалисти, извършващи прегледа и водачите на ППС, които управляват технически неизправни ППС. За читателите ще представляват интерес глобите, налагани за това нарушение, а именно: в чл. 179 ал. 6, който управлява технически неизправно ППС се наказва с глоба от 50 лв. при констатирани незначителни неизправности, глоба от 200 лв.- при констатирани значителни неизправности и глоба от 500 лв. – при констатирани опасни неизправности.
Може би е добре за автомобилистите да уточним какво се има предвид при тези определения.
- Незначителни са неизправностите, които не оказват сериозно въздействие върху безопасността на превозното средство, както и малките несъответствия с експлоатационните характеристики и конструкцията на превозното средство. При констатиране на до четири такива неизправности и/или несъответствия, но не повече от две за една система, възел или елемент, превозното средство може да се движи по пътищата, отворени за обществено ползване. Водачът или собственикът трябва да отстранят констатираните неизправности.
Значителни са неизправностите, които оказват сериозно отрицателно въздействие върху безопасността на превозното средство или пораждат риск за участниците в движението, както и по-значителните несъответствия с експлоатационните характеристики и конструкцията на превозното средство. При констатиране на такива неизправности и несъответствия превозното средство не може да се движи по пътищата, отворени за обществено ползване освен за да се придвижи до място за тяхното отстраняване, като водачът трябва да вземе необходимите мерки за безопасността на движението. Значителни неизправности са и несъответствия между данните от свидетелството за регистрация на МПС и представеното за преглед ППС.
Опасни са неизправностите, които пораждат риск за участниците в движението. При установяване на такива неизправности не се допуска движение на пътното превозно средство по пътищата, отворени за обществено ползване.
Към промените за определяне на неизправностите след 20 май 2018 г. се включва и недобре укрепеният товар при превозването му. Аз бих посъветвала всички водачи на ППС и заинтересовани лица да се запознаят с промените, защото Ви е познато древното римско правило, че непознаването на закона не оневинява виновния.
Наскоро бяха публикувани за обществено обсъждане три проектозакона, които ще заменят сегашния Закон за движение по пътищата (ЗДвП)? Какъв е Вашият прочит?
- Както всички знаят, повече от пет години се говори за тази промяна и за написването на нов Закон за движение по пътищата. На 20 април 2018 г. в София се проведе обществено обсъждане на проекта на новия ЗДвП, на което аз придружих Председателя на СБА инж. Емил Панчев. В представянето на проекта на ЗДвП взеха участие длъжностните лица, ангажирани с неговото създаване, министърът на вътрешните работи, заместник-министъра на транспорта, главният секретар на ИААА, Председателя на транспортната комисия към Народното събрания, г-н Цветан Цветанов - председател на парламентарната група на ГЕРБ в Народното събрание и много неправителствени организации. В изказванията на неправителствените организации имаше противоположни мнения за този законопроект, като основният беше, че на механичен принцип закона се разделя на три части и в него няма нови концепции, а само завишения на глобите. Моето мнение обаче е малко по-различно. Нека да погледнем и от добрата страна. Имаме една рамка на новия закон, а и все отнякъде трябва за започне промяната. Длъжностните лица, които представиха проекта на новия ЗДвП, ясно заявиха, че те са отворени за всякакви разумни предложения за промени в него. Подобно обсъждане по тяхна инициатива ще се проведе и в други градове. Това, което сега трябва да стане според мен е всички да заработят здраво и единно, ако наистина искаме нещата да се променят и да намалим значително жертвите при ПТП.
Имате ли забележки и смята ли СБА да даде становище по тях?
- На общественото обсъждането на проекта на Закона беше определено до 4 май 2018 г. да се предадат становищата и предложенията за промяна, като ни бе заявено, че и след тази дата ще може да се предават предложения. СБА има някои забележки и мнения и по трите части на проекта на закона, които ние представихме в определения срок. Предложенията ни са добри, сега остава да видим дали те ще се вземат в предвид.
В предложенията на работната група кои са новите моменти, които се отнасят до техническите прегледи и ще можете ли да изпълните всички изисквания? Спомена се за нов регистър на техническите прегледи.
- Да, има някои промени относно задълженията на председателя и техническия специалист, извършващи техническия преглед, но основно промените касаят принудителните административни мерки, които те носят в случай на констатирано нарушение. Основният нормативен документ за реда и правилата при извършването на техническия преглед е Наредба Н-32 и методиката към нея. Проект за промяна на споменатата наредба беше поставен на обществено обсъждане, мисля, преди два-три месеца, по който проект СБА също представи писмено становище в ИААА. И в момента при периодичните прегледи постъпва информация в информационната система на ИААА за собствеността и данните на ППС, лицата, които ги представят на технически преглед и констатираното състояние на ППС по време на техническия преглед, данните от километропоказателя, както и информацията кой контролно-технически пункт и кои технически лица, председател и член извършват прегледа. Предполагам, че този информация сега трябва да бъде оформена като регистър и в него ще постъпва информация за извършените ремонти по ППС, както и за претърпените евентуално ПТП, които са нови изисквания, идващи от проекта на ЗДвП. Когато Закона за движения по пътищата и наредбата за техническите прегледи се обнародват в Държавен вестник и те станат задължителни, всички контролно-технически пунктове, в това число и тези на СБА, ще трябва да отговорят на условията и да изпълняват новите изисквания, ако искат да извършват прегледи.
Какво означава автомобилът да има технически паспорт? Печатен или електронен ще бъде той? Пунктовете и автосервизите ли ще попълват информацията? Ще разполага ли собственикът на автомобила с него или той ще е видим само когато посетиш сервиз?
- За този технически паспорт се споменава в проекта на ЗДвП в частта за пътните превозни средства в чл. 47 ал.3, в който се казва, че на всички ППС, подлежащи на регистрация, трябва да се издава технически паспорт. За нерегистрираните употребявани ППС след успешно преминат технически преглед за установяване на техническата изправност, но не става ясно за кой преглед - за този пред КАТ при първоначалната регистрация или при първия преглед в контролно-техническите пунктове. Контролно-техническите пунктове ще се задължават да попълват този Регистър на ППС и относно извършени ремонти по превозните средства, но не става ясно откъде те ще имат тази информация, никъде не се споменава дали този технически паспорт ще бъде и на хартиен носител. Предполагам, че автосервизите, за които също се предвижда да получават разрешително от ИААА, също ще имат достъп до този регистър и ще са длъжни да подават информация за извършените ремонтни дейности по ППС.
За пътната безопасност всичко започва с обучението на водачите. Видяхте ли в тези три законопроекта нов модел или концепция, която да цели повишаване качеството на обучение?
- Да, така е. Всичко започва от обучението. Но аз бих казала от обучението първо в семейството, по-късно в училище и разбира се от учебните центрове, които обучават водачи на ППС. За мен не на последно място е и самото общество, което също въздейства върху поведението на участниците в движението. За съжаление в този проект на ЗДвП няма нищо ново, няма нова концепция за обучението и изпитите, освен това, че теоретичните изпити ще се състоят от решаване на изпитен тест и проверка на възприятията и поведението чрез интерактивни видеоклипове. Както и че председателите на изпитните комисии ще могат да наемат лица, които отговарят на определени изисквания, което според мен означава, че ще се допускат за “изпитвачи“ и лица извън ИААА.
Какви са новостите по отношение на теорията и практиката в обучението на водачите? Предвиждат ли се промени за практическия изпит?
- Както вече казах, съществени промени няма. Изпитите ще се провеждат от ИААА, изпитът по теория ще се провежда отново само в изпитни зали на ИААА, но изпитните тестове ще трябва да се преработят, за да се изпълни изискването за определяне на поведението на кандидатите за водачи при проверка на техните възприятия с интерактивни видеоклипове.
Трябва ли да има повече часове за обучение? Доколкото знам промяна не се предвижда. Очевидно се смята, че трийсетина часа са достатъчни.
- Да права сте, не се предвижда промяна и тук, но колко ще бъдат часовете по практическо обучение определя наредбата за обучение на водачи. Предполагам, че след като се приемат трите части на Закона за движение по пътищата ще трябва да се променят и всички наредби към него, в това число и тези за обучение и изпит на водачи на ППС. В момента на действащата Наредба №37 за обучение на водачи са определени 31 часа по управление. Дали те са малко или много е трудно да се определи, защото това е много индивидуално. За някои от кандидатите са достатъчни, за други не, но те имат възможност след провеждане на вътрешния изпит по предписание на обучаващия ги преподавател по практика да си заплатят допълнителни часове. Но не в това е проблемът. Обучението е продължителен процес и той не би трябвало да приключи с получаване на свидетелството за управление. За съжаление в България няма специализирани “полигони“, където водачите могат да се научат да управляват автомобил в специфични условия на движение, като например управление по заледен участък, за тези, които не са се обучавали през зимата, или да се научат какви са правилните действия, когато попаднат в условия на аквапланинг. Обучаващите се никога не са се движили по автомагистрала, където скоростта за движение е в пъти по-голяма от тази, с която те са управлявали ППС при своето обучение. А и както вече казах - обучението започва още от семейството и преминава и в училище, където часовете по безопасност на движението не би трябвало да се провеждат формално, а да са първите стъпки към същинското обучение, защото всички ние сме участници в движението по един или друг начин. Не би трябвало да се подценяват и личностните качества на кандидатите за водачи, в часовете по теория трябва да се отделя време и за разискване на поведенчески модели при различни ситуации, тъй като управлението на ППС не е само натискане на педали, въртене на волана и прилагане на Закона за движение по пътищата. Знаете, че понякога причината за ПТП е агресията от страна на участниците в движението във всичките й форми. Агресията по пътищата е проява на безотговорно, лекомислено и пренебрежително отношение към правилата за движение по пътищата, физическите закони, етиката спрямо другите участници в движението, както и към собствения живот, здраве и свобода. Намаляването на агресията по пътищата изисква системен подход за повишаване на отговорността за безопасно движение, което според мен може да се постигне чрез едно етапно обучение.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 11 до 15.11.2024 г. (вкл.).
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!