27
Февруари 2018
Българите карат най-старите автомобили в Европа, показват данните на Европейската асоциация на вносителите на автомобили. Средната възраст за автомобилите за 2016 г. в ЕС е под 11 г., а в България - над 20 години. По данни на МВР по нашите пътища има близо 1, 5 млн. возила, които са на повече от две десетилетия. А тези под 10 години са едва двайсетина процента. Ясно е, че при толкова стар автопарк вероятността да ви се налага по-често да посещавате сервиз е по-голяма.
На фона на тази картина логично възникват въпросите: Къде да си ремонтирам автомобила? С какво оборудване разполага автосервизът, на чийто грижи ще оставя колата си? Какви авточасти ще монтират? Има ли квалификация монтьорът, на когото съм се доверил? Кое за мен е водещо при избора на сервиз - цената или качеството на услугата?
От десетилетия насам автосервизната дейност се развива абсолютно стихийно у нас. Според браншови организации много от сервизите работят необезпокоявано в сивия сектор, без да им се търси сметка за качество на услугата, за обороти, данъци и т.н. Няма никакъв проблем всеки, който реши, да сложи една табела в гаража на къщата си, да се самообяви за майстор и да отвори работилница. Не са малко тези, които не издават касови бележки, нямат фирмена регистрация, а като извършват ремонти, не дават гаранции и предлагат резервните части без ясен произход. Тъй като си спестяват плащането на такси и данъци, те предлагат и по-ниски цени. При некачествена работа обаче потребителите не могат да направят рекламация, да си търсят правата и да претендират за връщане на парите.
Това е една от причините държавата да обяви намерението си за създаването на единен регистър за автосервизите. С промени в закона, които тепърва ще се разискват и гласуват, се предвижда ремонтите и всякакво техническо обслужване на превозните средства да се извършват само от регистрирани фирми. За да може един сервиз да работи и да извършва определен вид дейности, той ще трябва да покрие определени изисквания и официално да се регистрира. Това се отнася както за гаражните, така и за големите сервизи, които са към вносителите на автомобили. На практика и едните, и другите ще бъдат поставени пред равни условия. Според идеолозите на законопроекта целта не е да се фалират малките работилници. На практика обаче може и това да се случи.
На първо време като най-бърз ефект от новите правила за автосервизната дейност се очаква да поскъпнат цените на услугите при тези сервизи, които сега работят нелегално или полулегално. Което пък няма да се приеме добре нито от тях, нито от техните клиенти.
Предвижда се в регистъра за сервизите да има информация за самия обект, какъв тип дейност ще извършва, степен на оборудване, минимални изисквания към техническата компетентност на монтьорите, които работят там, и др. Всяко едно нарушение, извършено от страна на автосервиза, също ще бъде вписвано. Така гражданинът ще има възможност да провери онлайн доколко качествено работи всеки един автосервиз в страната и евентуално да потърси по-високо квалифицирана услуга. Предвиждат се също и тежки санкции при тежки нарушения - забрана за извършване на автосервизна дейност, заличаване от регистъра и дори забрана за повторно вписване за минимум 2 години.
Освен регистър на сервизите се предвижда и създаването на регистър за автомобилите. На практика така всяко превозно средство ще електронно досие, чрез което ще се проследява историята на возилото от неговата регистрация до физическото му унищожаване. Всичко, което се прави по автомобила – периодичен технически преглед, всякакъв вид ремонт, смяна на масло, подмяна на части и др., ще бъде вписвано в досието. При всяко посещение в автосервиз ще се засича и километражът. Така ще се спре с манипулирането на пробега.
След обществен дебат, иницииран преди 2 години от СБА, законът наскоро бе променен. Въведе се солена глоба за превъртането на километражите, но все още няма ефективен работещ механизъм, чрез който да се контролира това престъпление. Когато заработи регистърът на автомобилите, има изгледи реално тази незаконна дейност да бъде преустановена.
Благодарение на електронното досие чрез въвеждането на данните на автомобила всеки кандидат-купувач например ще може да направи справка за това какво е правено по возилото и да добие представа за състоянието му.
В бъдеще ще стане ясно какъв контрол ще бъде наложен и върху търговията с авточасти втора ръка. Сега у нас сравнително малко собственици на по-старички автомобили предпочитат оригинални авточасти, защото са им скъпи. Те търсят алтернативни варианти - нови и евтини части с произход „Китай” или от автоморгите.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 11 до 15.11.2024 г. (вкл.).
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!