23
Февруари 2018
Стефан Илиев Снимки Тони Тончев
Дебютът на изцяло новия Ford Fiesta разбуни духовете в класа на компактните хечбек модели. Не е случайно! Колата притежава най-модерният набор от технологии в помощ на водача и функции за свързаност не само в своята 40-годишна история, но и сред конкурентите си в Европа. С това Fiesta отново превъзхожда другите от категорията на малките автомобили, които станаха много агресивни в последно време и искат да отнемат господството на колата. За тези 40 години, от модела са продадени над 18 милиона броя, а от 2012 до 2015 г. Fiesta е най-продаваната малка кола в Европа. Малкият Ford Fiesta спечели голямата бутка у нас - стана кола на 2018 година и в България. Спечели в категорията Градски автомобил, загуби само с 2 т. от Opel Insignia в категорията на леките коли, но в общата надпревара с победителите от всички класации спечели срещу Opel с 2 гласа. Автомобилът си го заслужи. В края на миналата година и ние направихме една „фиеста“ с новия Ford Fiesta - пътешествие до Сърбия, по точно до СПА-центъра Аранджеловац. С малкия автомобил изминахме близо 800 км, по магистрала, първостепенни и второстепенни, не толкова добри пътища във вътрешността на западната ни съседка. Маршрутът бе подбран така, че да се разберат качествата на новия автомобил. С гордост твърдя, че съм карал Ford Fiesta от всички поколения досега, но тази е най-добрата, най-технологичната, най елегантната и най-ергономичната Fiesta. Автомобилът е удобен, практичен и нищо че е градски, не се уморих нито като водач, нито като пътник. Новата Fiesta е еволюция, а не революция. Конструктори и инженери са се вслушали в желанието на хората. Промените в дизайна не са кой знае колко, но се виждат лесно. Особено в задната част, където досегашните вертикални светлини са заменени от хоризонтални на няколко нива, като имат и по-добра видимост. Задната броня добавя допълнителна динамика, а отпред се е появила по-широка радиаторна решетка, която придава усмихнат вид но колата. Fiesta се предлага в няколко варианта, при които решетката изглежда различно - много луксозният Vignale, спортно ориентираният ST-Line и топ-версията на стандартния хечбек с ниво на оборудване Titanium, с каквото пътешествахме и ние. Най-достъпната версия е Trend. Има и богата възможност за персонализация, които клиентът може да избира различни комбинации с цветовете на покрива и на външните огледала, подвижен люк на тавана, както и джанти с размер от 15 до 18 цола. Ford Fiesta сега е с размерите на първото поколение Ford Focus. Габаритите са дължина 4040 мм, широчина 1735 мм, височина 1466 мм и междуосие 2493 мм. Това ще рече, че колата е по-дълга със 71 мм и по-широка с 13 мм, а междуосието е с 4 мм по-голямо. Това скромно нарастване отваря 16 мм повече пространство за краката на пътниците отзад. Предното стъкло обаче е с 13% увеличена площ, с което се подобрява видимостта на шофьора. С 15% е увеличена твърдостта на каросерията и това прави колата още по-здрава. В интериора на Fiesta е изчезнала масивната централна конзола с много бутони. Нови са обдухвателите на климатичната инсталация, материалите са от доста по-високо качество, а приборният панел е пред очите на водача. Между скоростомера и оборотомера е дисплеят на бордовия компютър. Това е първият Ford, който взима премиум аудиосистемата B&O PLAY. Централната конзола вече е разделена на два различни блока. В долния са поставени климатичната система и съответните бутони, а в горната част вече има 6,5 или 8-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система Ford SYNC 3. На същия монитор излиза и картина от камерата за заден ход. Седалките са удобни, като отпред разстоянието е предостатъчно за човек с ръст над 185 см. Отзад мястото е достатъчно, нараснало е с 16 мм, но за не много големи хора. Багажникът е с обем 303 л, а при свалени задните седалки достига до 984 л. Затова пък Fiesta е най-добре шумоизолираният автомобил в сегмента. Има 7% по-ниски нива на шум при 100 км/ч. Няма нужда да обясняваме, че Fiesta използва предимно 1,0-литровия EcoBoost бензинов агрегат, който от доста години насам печели титлата „Двигател на годината“, а конкурентите колкото и да се мъчат, не могат да догонят Ford. Моторът е с мощност 100, 125 и 140 к.с. Нашият тестов автомобил беше със 100 коня и със 6-степенна механична скоростна кутия, но тази мощност е напълно достатъчна да се движи с позволената скорост по сръбската магистрала – до 120 км/ч. Всъщност сърбите вече са готови с магистрала още от Димитровград. За целия преход от София до Аранджеловац и обратно, разходът на гориво беше 6,2 л. Оставихме за други подвига да гонят среден разход 4,3 л, както е по документ. Чак до „изстъпленията“ да слезем под 5 л на 100 км. Не стигнахме, но колата определено е икономична. Тази икономия идва от подобрената Старт-Стоп система и активните клапи в предната решетка за 1,0-литровия EcoBoost. Бутон Eco при механичните трансмисии регулира настройките на двигателя и горивния дросел, за да помогне на водачите да пестят повече гориво, когато желаят. Аеродинамична защита под каросерията допълнително намалява въздушното съпротивление. Моторът е получил и допълнителна функция – в някои режими първият цилиндър се изключва и това сваля разхода на гориво с около 6%. Моторът е облекчен и от факта, че като цяло автомобилът е „отслабнал“ с 200 кг в сравнение със своя предшественик. Така по-малкото тегло дава по-добро ускорение и по-малък разход, дори с малкия мотор. 3-цилиндровият 1,0-литров EcoBoost с турбокомпресор е с директно впръскване на горивото под високо налягане, променливи фази на газоразпределението и иновативен изместен колянов вал за несравнима рафинираност при трицилиндровите двигатели. Новата 6-степенна механична скоростна кутия с намалено триене, която спомага за 97 г/км CO2 емисии. Поведението на колата е наистина уникално. Окачването е предишното, но се усеща, че настройките му са различни. Благодарение на него колата изглежда по-твърда, но също по-лесно поема неравностите. За малък хечбек минаването през дупки и неравности, каквито има по шосетата на Сърбия е направо фантастично. Това се дължи на новите тампони на окачването, които са два пъти по-твърди в сравнение с тези на предходната Fiesta и се комбинират с по-голяма задна торсионна греда, за да намалят въздействието от малките неравности и шума от пътя в купето. В завоите новата Fiesta осигурява допълнително сцепление, по-добро спиране и по-добро усещане на волана. Предната следа е увеличена с 30 мм, задната – с 10 мм и междуосието – с 4 мм. Шасито е с 10% повече сцепление в завоите с помощта на Електронното векторно разпределение на въртящия момент. То подобрява управлението чрез леко прилагане на спирачно усилие върху вътрешните колела за подобрено сцепление и стабилност в завой. Спирачният път при 100 км/ч е намален с повече от 8%. Както споменахме в началото, Fresta има много новостите при елекронните асистенти. на Fiesta. Тя е оборудвана с усъвършенствана система за автоматично спиране, която „вижда” препятствията още на 130 метра. Модерната система за засичане на пешеходците за първи път може да предотвратява сблъсъци и през нощта. Наличен е и първият Активен паркинг асистент на Ford, който прилага леки спирачни усилия, за да избегне удари с ниска скорост при паркиране без ръце. Има също така адаптивен круиз-контрол, мониторинг на слепите зони и система за следене на лентата на движение. Модерните технологии в помощ на водача се поддържат от 2 камери, 3 радара и 12 ултразвукови сензора. Взети заедно те следят на 360 градуса около автомобила и да сканират пътя отпред на разстояние до 130 метра – повече от дължината на футболно игрище. Още системи, предлагани за първи път във Fiesta и осигуряващи допълнителна функционалност, са разпознаване на пътните знаци, автоматични дълги светлини, адаптивен автопилот, регулируем ограничител на скоростта, система за следене на мъртвата точка, предупреждение за страничен трафик, индикация за дистанция, предупреждение на водача, предупреждение за спазване и напускане на лентата и предупреждение за предстоящ сблъсък.Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 11 до 15.11.2024 г. (вкл.).
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!