16
Февруари 2018
"Аз шофирам активно повече от 20 години. Имам се за добър шофьор, не съм някакъв Фитипалди с БМВ: карам спокойно, познавам си колата, спазвам и закона на 95% - колан, слушалки на телефона, спиране на пешеходни пътеки, паркиране без да преча по тротоари, платно и т.н. Днес обаче косата ми настръхна от пешеходци - камикадзета. Както си карам и 20 метра преди светофара изскачат младеж и девойка. Пред мен бус, видях ги в последния момент, набих спирачки и едва не ги ударих. Продължих към светофара, завивам нагоре и на средата между двете платна стои жена на преклонна възраст, върти се на всички страни и се мъчи да пресече. Малко по-нататък навлизам в кръстовище, тръгвам да свивам и... спря трамваят. От него се изсипаха 40 човека и половината тръгнаха да пресичат на ЯРКО ЧЕРВЕНО без да им мигне окото.“
/Из фейсбук/
Подобни коментари на шофьори по адрес на пешеходците изобилстват в интернет (Както и обратното, разбира се!). Обикновено сме свикнали да виним само автомобилистите, но освен неразумни и нетолерантни водачи, има и много такива пешеходци. Вярно, че на пътя по-силният трябва да пази по-слабия. Този, който управлява например над един тон автомобил трябва да се съобразява и да внимава с минувачите. Те обаче като участници в движението, освен права имат и задължения, които също трябва да спазват. Защото, съгласете се, че е крайно неприемливо майка да притичва по средата на булеварда между десетки коли, автобуси и тежки камиони, дърпайки детето си за ръчичка, за да не ходи няколко метра пеша до светофара. Освен всичко друго, тя се превръща и в „пример” за поведение за своето дете. Не се съмнявайте, че когато порасне и то ще прави като майка си.
Вероятно много хора – и то с право - ще възразят, че у нас няма изградена добра инфраструктура, няма достатъчно светофари, пешеходни пътеки, добро улично осветление. Липсват също подлези, надлези, а ако пък ги има, те са също толкова опасни, защото са се превърнали в свърталища на грабители, наркомани, есхибиционисти.
Почти навсякъде паркирани автомобили са заели местата по тротоарите (поради липса на достатъчно паркоместа или пък, за да спестят водачите някой лев от платената зона) и принуждават минувачите да слязат на платното, за да могат все пак отнякъде да минат.
Всичко това е вярно. Но не винаги това е единствената причина, заради която пешеходци поставят в сложни ситуации автомобилистите. Много често нещата опират и до пътната култура на българина. Или по-точно до критичната ѝ липса. Както има водачи, които си мислят, че са еднолични господари на пътя и не зачитат правото на хората дори когато те пресичат на „зебра”, така има и такива пешеходци, за които правилата не важат.
Важно е обаче пешеходците понякога да поглеждат и от позицията на автомобилиста.
Пълно безобразие е например в зимно време, когато вечерта в 6 часа вече е мрак, някой 70-годишен пенсионер, бавно ходещ и облечен в тъмни дрехи, да реши да мине напряко през булеварда, за да си спести 100 метра ходене до светофара. Човекът дори не си дава сметка какво прави, представа си няма каква мишена е на пътя. Този пример с възрастния човек не е произволен или обиден. А тревожен! В последните години прогресивно нараства броят на убитите хора на възраст над 64 години, блъснати от автомобил, докато пресичат по тъмно на необозначено място.
Още по-фрапиращо изглежда, когато някой смелчага реши да прескочи мантинелата на магистралата и да мине от другата страна, за да си купи кафе. В тази ситуация с каква „съобразена скорост” трябва да караш, за да не стане белята?
Ето още няколко пресни примера, описани във Фейсбук тази зима, които дават още по-ясна представа как изглеждат нещата на пътя от гледна точка на шофьорите:
„Внимание, безсмъртни пешеходци на пътя. След мен две коли се удариха, за да не сгазят един индивид, който продължи да пресича бавно и невъзмутимо на червено. И да, по принцип шофьорите са виновни!”
„Уважаеми пешеходци, след жена и автобус не се тича, защото минават на пет минути”.
„Аз пък най-обичам като си затапят ушите и забодат очи в телефона, докато пресичат”.
„Редовно засичам майки, даващи пример на децата си как се пресича на 10 метра от пешеходната пътека...”
„Наскоро ударих дете, защото, разбираш ли, на мен ми свети зелено, а на него му е червено и решава да пресече, бягайки без да се огледа. И да, стана белята. С 35 км го ударих ... Нищо му нямаше, да пази Господ, но полицаят, който ми писа акта, ми каза: „Щом се качиш в колата, ти вече си виновен". Ама, че си бил прав или крив... Ти си виновен!!!”
„Някои хора едва ли си дават сметка, че през зимата и с 30 км в час е трудно да заковеш на място – не може ти да си на един метър от пешеходната пътека и някой да изскочи и без да погледне за коли да тръгне на пресича. Просто няма как да спреш на място.”
Колата внезапно спиране няма!
Това е факт! Добре е да го знаят както водачите, така и пешеходците. Понякога една секунда е много! Редица проучвания например сочат, че когато очаква опасност, шофьорът обикновено реагира за 0,4 секунди. Когато не я очаква – неговото време за реакция е над една секунда, а в случай че е ядосан, разсеян или уморен – над 2 секунди.
При време за реакция от 1 секунда движещ се с 50 километра в час автомобил ще измине цели 14 метра преди да започне спирането, отбелязват от Комисията за безопасност на движението. А ако е по-висока?
Добре би било да се замисляме и върху тези на пръв поглед дребни детайли, независимо дали сме на пътя като пешеходци или като водачи.
Вижте още няколко любопитни факта в тази илюстрация (източник: Природни бедствия, Фейсбук)
Част от правилата за пешеходците, които са описани в Закона за движение по пътищата.
(1)При пресичане на платното за движение пешеходците са длъжни да преминават по пешеходните пътеки при спазване на следните правила:
(2) Извън населените места и по двулентовите двупосочни пътища в населените места, когато в близост до пешеходците няма пешеходна пътека, те могат да пресичат платното за движение и извън определените за това места, като при това спазват правилата по ал. 1, т. 1, 2 и 4.
Освен това: На пешеходците е забранено:
В някои държави като Сърбия има въведени много по-строги правила. Така например при преминаване на червен сигнал се налага глоба от 5000 динара, а ако е в присъствието на дете до 12 години – паричната санкция скача от 15 000 до 30 000 динара. За използване на мобилен телефон при пресичане на пешеходна пътека – 3000 динара, а ако е в присъствието на дете до 12 години – от 6000 до 20 000 динара. Глоби в същия размер се налагат и при наличие на слушалки в двете уши. Санкции са предвидени и за пияни пешеходци (източник: сайта на МВнР).
Препоръки на МВР към пешеходците през зимния сезон:
Станете видими за останалите участници в движението по пътищата! За своята лична безопасност се снабдете с връхни дрехи с вградени светлоотразителни елементи или използвайте светлоотразителна жилетка. Помнете, че когато сте с тъмни дрехи, сте трудно забележими.
Не бързайте да пресичате! По пътищата има множество неосветени маршрути. При пресичане на неосветен участък, ако забележите приближаващ автомобил, изчакайте го да премине. Помнете, че водачът на автомобила ще ви забележи значително по-късно, когато вече не може да ви предпази дори да спре!
Препоръчително е да пресичате на осветени участъци! Дори и тогава бъдете внимателни и не бързайте да пресичате платното!
Бъдете предпазливи на хлъзгава настилка! Не започвайте пресичане на заледено или заснежено пътно платно дори да ви се струва, че приближаващият автомобил е твърде далече. Помнете, че движението през заледен и заснежен участък е значително по-бавно, а в стремежа си да преминете бързо преди автомобила, може да се подхлъзнете и да попаднете под гумите му.
Същевременно реалният спирачен път на превозното средство е значително удължен. При съчетание с намалена от снеговалеж или мъгла видимост шофьорът ще ви забележи непосредствено пред автомобила си, когато няма да може да ви предпази.
Проявете търпение на спирките на масовия градски транспорт! Не се опитвайте да догоните потеглящия автобус. Опасността от подхлъзване е голяма.
В тъмното водачът на превозното средство трудно може да забележи на огледалото за обратно виждане опита ви за качване в последния момент. При слизане не бързайте веднага да пресечете пред автобуса. Съществува голяма опасност да не бъдете забелязани от водача на автомобил. Огледайте се за пешеходна пътека или друго място за правилно пресичане при добра видимост в двете посоки.
Осигурете си добър обзор и възприемане на шума при валеж! Дебелите връхни дрехи, вдигнатите яки, шаловете и шапките, а в допълнение и слушалките на ушите ви правят по-бавни, трудно подвижни и по-слабо възприемащи заобикалящия ви свят като пешеходци.
Пазете се от застигащи ви автомобили! Помнете, че водачът на приближаващия автомобил ще ви забележи много по-късно и няма да може да ви предпази дори да спре, особено ако срещу него светят фаровете на друго превозно средство!
Пазете се при намалена видимост! Движещите се пеша при намалена видимост, особено при обилен снеговалеж, са още по-трудно забележими за шофьорите.
Забележка: Този текст няма за цел да прехвърля вината за травматизма по пътищата върху пешеходците и да оправдава водачите или обратното, а да обърне внимание върху взаимната толерантност между участниците в движението.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 11 до 15.11.2024 г. (вкл.).
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!