29
Ноември 2017
„Пред нашия блок има една кола, от багажника на която расте дърво, а догодина може да роди и вишни. Стои като паметник, не съм я виждал никога в движение, нито пък съм виждал нейния собственик. Докога общината ще търпи това? Целият град е препълнен с трошки, които не се карат, но заемат места за паркиране и пречат. Плащаме си всичко, включително данък за колата на общината, а се оказва, че сме в неравностойно положение спрямо излезлите от употреба коли. Заради тези таратайки хората паркират по тротоари, детски площадки и в тревните площи“, оплака се пред СБА столичен шофьор.
Стотици са автомобилистите, които споделят неговото мнение и искат да привлекат вниманието на общината да разчисти около блоковете в жилищните квартали. Проблемът не е само в София. Грохнали непотребни автомобили, които пречат и загрозяват още повече околната среда, има и в по-малките, и в по-големите градове у нас.
Решение има и то е описано в Наредбата за опазване на чистотата и управление на отпадъците на Столична община, която дава основание за премахването на излезлите от употреба автомобили. Такива наредби имат и останалите общини в България. По принцип има постоянно действащи комисии, които обхождат кварталите за изоставени МПС-а и ги стикират, ако обаче се намират върху държавен или общински терен. Гражданите също могат да бъдат активна страна и да алармират за коли трошки.
За София сигнали се подават в съответната районна администрация или в електронното деловодство на Столична община, обясниха от кметството за СБА. След това комисия проверява на място сигнала и съответно има ли основание превозното следство да се стикира за принудително преместване. В другите градове процедурата е сходна.
За да може едно МПС да бъде премахнато от улицата, условието е да е излязло от употреба и да се намира върху държавен или общински имот.
Според специална наредба излязлото от употреба моторно превозно средство (ИУМПС) е отпадък, отговарящ на едно или на повече от тези условия:
а) моторно превозно средство с прекратена регистрация, за което има изрично писмено уведомление от лицензиран застраховател
б) моторно превозно средство, на което не е заверен знакът за технически преглед за повече от две години от определената му дата за следващ преглед за проверка на техническата му изправност, в случай, че то се намира върху държавна или общинска собственост (или простичко казано колата ви не трябва да е минавала общо 3 години на технически преглед. Ако това е било 2014 година или преди това, може да попаднете под „ударите” на наредбите);
в) изоставено регистрирано МПС (което се намира върху имот - държавна или общинска собственост, изоставено е от собственика си и той не се яви пред компетентните органи в тримесечен срок от уведомяването му по надлежния ред).
Казано по друг начин, всяка една кола може да бъде стикирана, ако е налице един или няколко от следните критерии: върху стъклото няма актуален знак за технически преглед (по-горе вече уточнихме какво се има предвид); няма предна и задна регистрационна табела и собственикът не може да се установи; табелите са от старите образци; колата е била открадната и е с прекратена регистрация; има удостоверение за изплатена тотална щета; превозното средство е било изоставено от собственика и той не се е явил в тримесечен срок от уведомяването му.
Освен за ръждясалите трошки, излиза, че всеки съсед, ако забележи, че колата ви от 3 години не е минавала технически преглед и ви има зъб, може да подаде сигнал в общината срещу вас и автомобилът ви да бъде стикиран за принудително преместване, независимо, че всеки ден ходите с него на работа. Както знаем, в България 70% от автопарка е стар и не малко превозни средства нямат валиден технически преглед поради куп причини.
СБА се обърна с този въпрос и към администрацията на район „Люлин“, откъдето казаха следното: „Не само съсед може да подаде сигнал. Ние имаме специално сформирана комисия, която непрекъснато обикаля районите и ако забележи такъв автомобил, ще му постави стикер. Да караш автомобил без да е минавал технически преглед повече от 2 г. от датата, на която е трябвало да се яви за такъв, е наистина голямо нарушение и според нормативните актове той вече е излязъл от употреба. Може и да се ползва, но за нас е без значение. След като няма заверен знак значи може да се приложи наредбата. Много хора протестират и че имат валидна „Гражданска отговорност”, но нас това отново не ни интересува, защото разпоредбите са ясно разписани и ние сме длъжни да ги изпълняваме“.
От район „Люлин” добавиха още, че процедурата за принудително премахване на ИУМПС се прилага и при някои частни случаи, като например за изгорели автомобили. Колата може да е абсолютно нова с всички платени такси, данъци, застраховки и т.н, но пак ще бъде стикирана, защото е унищожена при пожар и представлява отпадък.
Каква е процедурата?
При установяване на ИУМПС комисията първо поставя стикер-предписание за доброволно преместване, като се отбелязва датата. С това започва да тече 3-месечен срок. Собственикът се информира. Според наредбата, ако не бъде открит, залепването на стикера върху автомобила се счита за уведомление. В тримесечния срок стопанинът на превозното средство трябва да го махне от държавния или общински терен. Същевременно се изготвя констативен протокол за техническото състояние на автомобила, в което се описва външния му вид.
Ако в тези 90 дни собственикът не предприеме нищо и колата му продължава да стои паркирана върху държавен или общински имот, се издава заповед за принудително преместване на излязлото от употреба МПС. Преместването върху друг общински или държавен терен не спира изпълнението на заповедта. МПС се репатрира от фирма, която има договор с общината, и се съхранява 14 дни на наказателен паркинг. Собственикът може в този двуседмичен срок да потърси возилото си, като същевременно заплати разноските по репатрирането и престоя на наказателния паркинг. Ако не го стори, колата се разкомплектова.
Заповед за принудително преместване се издава и когато ИУМПС не може да бъде идентифицирано поради липса на регистрационен или идентификационен номер и при невъзможност собственикът да бъде установен. В подобни случаи обаче процедурата може да се удължи във времето, докато полицията издирва на кого е превозното средство. При починалите собственици също има забавяне, докато се издирят всички наследници.
В Наредбата за управление на отпадъците има предвидена глоба от 300 до 1000 лв. за физическо лице, което не предаде излязло от употреба моторно превозно средство на площадки за съхраняване или в центрове за разкомплектоване (чл. 44, ал. 2 от Наредбата - когато ИУМПС се намира върху имот държавна или общинска собственост).
В Наредбата се казва още, че излязло от употреба МПС може да се държи в частен имот.
Оказа се, че в България има не малко дела, при които собственици съдят администрацията или фирми за разкомплектоване на автомобилите им, които са били стикирани като излезли от употреба. Има такива, които губят делата. Но има и такива, които печелят.
Един от интересните казуси се развива в Пловдив миналата година. Наследник на стар ВАЗ завежда дело за нарязаната му за скрап кола, защото според него тя не била излязла от употреба. Старият съветски автомобил не бил минавал на технически преглед повече от две години от датата, на която е трябвало да отиде на преглед, но пък собственикът му плащал пътния данък и освен това го ползвал инцидентно. Съдът счита, че е абсолютно без значение дали се плаща данък или не и дали колата се ползва инцидентно. Според магистратите „за квалифицирането на автомобила като ИУМПС не е решаващ критерия за неговото обективно техническо състояние, външен вид, възможности за експлоатация и заплащане на данък, а обстоятелството дали автомобилът е с прекратена регистрация или за него не е извършван периодичен преглед за последните две години, като е без правно значение причината за неизвършване на тези прегледи.“
В този случай обаче съдебният състав се произнася в полза на собствениците, защото ответната страна не успява да докаже, че колата е била върху държавен или общински имот.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!