18
Октомври 2017
Еднодневната винетка за камиони ще поскъпне с 1 евро. Това предвижда законопроект, внесен на фаталния петък, 13-ти, от група депутати от ГЕРБ, начело с Александър Ненков. Промените са заложени в Закона за пътищата и предстои да бъдат гласувани от парламента.
По-високата цена може да влезе в сила още от 1 януари 2018 г., въпреки че в проекта няма заложена дата. Все пак вносителите искат това да се случи още от началото на следващата година.
В момента цената е 11 евро, като идеята е да стане 12 евро. Според изчисления на депутати с вдигането на цената само с едно евро в бюджета допълнително ще влязат над 2,8 млн. лева. Тези пари щели отидат за подобряване на инфраструктурата.
Вносителите обвързват по-високата цена с европейските изисквания в областта на пътното таксуване, става ясно от мотивите към проекта. Там се цитира европейска директива, която е в сила от 1 юни 2016 г. Документът се отнася за държавите, които все още не са въвели тол система. В него е записано следното: „Дневната такса е еднаква за всички категории превозни средства и възлиза на 12 евро”. С въвеждането ѝ в българската нормативна база ще се постигне пълно хармонизиране с европейското законодателство.
Предложеният проект ще засегне водачи на пътните превозни средства с максимално допустима маса над 3,5 тона, които не ползват ежедневно републиканската мрежа – част от трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са част от международния транзитен трафик.
Засега за друго увеличение на винетките не се говори. Цените на стикерите бяха увеличени шоково в началото на 2016 година, след като преди това не бяха пипани близо 7-8 години.
Автомобилистите приеха скока с огромно недоволство най-вече заради лошата настилка на немалка част от пътната мрежа в страната.
До година-две винетната система за тежкотоварните камиони ще бъде заменена с тол система, а за леките автомобили ще бъде въведена електронна винетка.
Всичко това трябваше да се случи още в началото на тази година, но цялата процедура се забави заради непрекъснати обжалвания на обществената поръчка, която възлиза за над 200 млн. лева с ДДС.
Едва преди дни бе избран изпълнителят - Консорциума "Капш Трафик Солюшънс" . В момента тече срок за обжалвания. Ако няма такива, австрийците ще имат срок от 19 месеца да проектират, изградят и въведат електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа. Изграждането на тол системата ще бъде за сметка на чуждата фирма, която после ще възвърне инвестициите си с пари от събраните такси.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!