17
Октомври 2017
Всеки шофьор е преживявал онзи кошмарен момент, когато решавайки да изпревари друг автомобил или да завие, внезапно се окаже на една боя разстояние от удар. А после докато си успокоява пулса, се пита недоумяващо: „Откъде се появи пък този, току-що си погледнах огледалата?”
Проблемът е в мъртвата точка на видимост. Това са зони около превозното средство, които шофьорът не може да види, като гледа през прозорците или в обикновени огледала. Това е и причината, поради която превозни средства и велосипедисти изчезват за секунди от погледа ви и не могат да бъдат видени в огледалото за обратно виждане. Тези секунди обаче понякога могат да преобърнат живота ви. Мъртъв ъгъл има и от двете странични огледала.
Мъртвите точки са значим фактор при много от катастрофите, особено когато превозното средство завива надясно (или наляво в страните, в които се шофира в лявата лента – Кипър, Малта, Ирландия и Обединеното кралство), показват дългогодишни изследвания и анализи. Често тези произшествия са свързани с промяна на посоката на движение на кръстовища, пътни възли и кръстовища с кръгово движение. По този въпрос дори има проучване на ЕК, което доказва, че невидимите зони увеличават риска от произшествия особено с участието на тежкотоварни камиони над 3,5 т и малки участници в движението – мотоциклетисти, велосипедисти, пешеходци. От друга страна, огледалата или други устройства, които повишават полето на видимост и намаляват или премахват невидимите зони, могат да бъдат ефективни в предотвратяването на значителна част от пътните злополуки.
Какво е решението на проблема?
Практиката е наложила като най-популярен начин просто да се обърнете и да се огледате дали около вашето превозно средство няма други участници в движението. Проблемът тук е, че вниманието ви се раздвоява. Това трае само един кратък миг, но все пак през това време вие не гледате пред вас какво се случва, а се озъртате настрани.
Предимство за водача е правилното регулиране на огледалата. При подходяща настройка модерните огледала с изпъкнали асферични стъкла могат да сведат мъртвия ъгъл до минимум, обясняват от МВР. При по-старите модели с малки и плоски огледала ползата ще бъде минимална.
Специално създадените огледала за мъртва точка при обратно виждане са с по-широко зрително поле и дават възможност на шофьорите да виждат по-добре какво става около превозното средство. С обикновените огледала шофьорите, особено когато завиват, не винаги могат да видят всичко.
Много автомобилни компании имат вече електронни системи за следене на мъртвите зони. Volvo е първият производител, който още през 2003 г. създаде и внедри в моделите си система BLIS. Тази система използва камери и радар, за да следи за автомобили встрани и зад автомобила. Когато в мъртвата точка на видимост навлезе някакво возило, близо до страничното огледало светва предупредителна лампа, което дава на водача достатъчно време да реагира.
Друго иновативно решение е Асистент за следене на мъртвата точка. Работейки съвместно с функцията „Следене на мъртвата точка на видимост”, Асистентът може да помогне за предотвратяването на сблъсъци. Ако автомобилът ви засече друго превозно средство в мъртвата ви точка на видимост, когато започнете да сменяте лентите, Асистентът за следене на мъртвата точка осигурява точно изчислен въртящ момент, насочвайки автомобила ви безопасно далеч от приближаващото превозно средство.
Вече има и дигитално огледало за обратно виждане. Смарт огледалото използва LCD дисплей и камера, вградена над стъклото на задната врата на автомобила. С натискане на едно копче шофьорът вижда изображението от дигиталната камера и обектите, които иначе биха попаднали в мъртвата зона. Пак с натискане на копчето той може да се върне в нормален режим на традиционно огледало за обратно виждане.
Огледалата за мъртвата точка за камионите в ЕС
Според Европейската комисия всяка година приблизително 400 души загиват заради невидимата зона на тежкотоварните автомобили. Общо броят на смъртните случаи с участието на камиони надхвърля 1200.
За да се намали броят на пътнотранспортните произшествия, ЕС промени законите и въведе определени изисквания за тежкотоварните камиони по отношение на огледалата за мъртва точка. Специална директива класифицира огледалата в няколко категории в зависимост от тяхното поле на видимост. Най-общо те покриват зоните от двете страни на превозното средство, което започва по-близо до мястото на водача и е много по-широка встрани от зоната, покривана от нормалните огледала за обратно виждане.
След въведените промени от комисията отчитат спад в броя на катастрофите с участието на камиони и мотоциклетисти, велосипедисти и пешеходци.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!