18
Септември 2017
Преди първия учебен ден Пътна полиция започна специализирана акция за ползването на колани и каски и за обезопасителни столчета за децата. В СБА постъпиха много въпроси от родители, които питат: защо в закона има изискване за ръст и килограми за ползването на детски столчета, но няма пределна възраст; кога детето може да се вози на предната седалка; защо детето трябва да е до 36 кг – значи ако е слабичко - в столче, ако е пълно - без столче и т.н.
Вашите въпроси зададохме на Алекси Стратиев - дългогодишен началник на Пътна полиция, зам. директор на Охранителна полиция и един от най-добрите експерти по пътна безопасност у нас.
- Г-н Стратиев, кога детето трябва да се вози на специално обезопасително столче в колата?
- В закона е посочено, че децата трябва да бъдат поставени в обезопасителни системи от раждането им до достигането на ръст от 150 см и тегло 36 кг. Килограмите са определящи за това какъв тип седалки трябва да се ползват. Препоръчително е до година и половина-две малките пътници да се разполагат в обезопасителна система, която е поставена в колата по посока, обратна на движението. И да не е седалка, а система от пълния клас с включени всички компоненти и присъединителни устройства. По-съвременните автомобили, произведени след 2005 г., имат вградени от производителя метални лостове на задната седалка, където тази система се закрепва неподвижно. Това дава възможност детето директно от количката да се прехвърли върху системата. Изследванията показват, че когато детето се вози с гръб към посоката на движение, има по-голяма гаранция за безопасно пътуване - около 90%. А когато се вози с лице по посока на движението, независимо от системата, му се гарантира някъде около 60% безопасност. В обратна посока коланите не играят роля - седалката поема удара. А когато е в посока на движението, единствената възпираща сила са предпазните колани.
- Наши читатели питат защо в закона няма посочени пределни години за ползването на столчета?
- Годините не са определящи, защото ръстът и килограмите са съобразени с физическото състояние на детето. То ги постига - и ръста, и килограмите, някъде около 13-14-тата година. Но при всеки е индивидуално.
- Някои родители смятат, че е недомислие в закона да се изисква дете, високо 150 см, да стои в специална повдигаща седалка. Така ли е?
- При ръст под 150 см фабрично оборудваните колани в автомобилите не могат да гарантират сигурност, а именно - че ще задържат детето и то няма да се изплъзне. Но и когато мине тази граница като килограми и ръст, невръстните пътници могат да ползват само долната част на столчето или специална повдигаща седалка. Така, в седнало положение, се повдига височината на детето, за да може по-добре да го прихванат коланите на автомобила. Така че родителите трябва да се съобразяват както с килограмите, така и с ръста на детето. И пак повтарям - под 150 ръст фабрично монтираните предпазни колани не са така ефективни.
- Една майка ни изпрати следното запитване: „Детето ми е на 10 г. и е високо 140 см. От закона разбирам, че трябва да стои отзад на специално столче. В същото време обаче в чл. 137в (3) пише, че в МПС от категориите М1, N1, N2 и N3, които не са оборудвани със системи за обезопасяване, не се допускат превозването на деца под 3-годишна възраст. А децата на възраст над 3 години и ръст под 150 см заемат седалка, която не е предна. Последно, само на задната седалка ли може да се возят без столче или не може въобще?” -
Действително законът допуска компромис, но само при определени категории автомобили (това са микробуси и автомобили за превоз на товари с различна максимално допустима маса-б.р.), които не са фабрично оборудвани с колани. Не и за леки автомобили. В цитирания чл. 137 в. (3) се регламентира, че деца под 3 години изобщо не могат да се возят в автомобили от изброените категории. А децата над 3 години могат да използват само задна седалка. Същото се отнася и за таксиметровите автомобили. Ако таксито не е оборудвано със системи за обезопасяване на деца, то деца с ръст под 150 сантиметра се превозват на седалка, която не е предна.
- Кога детето може да се вози на предната седалка?
- На предната седалка може да се вози бебе, стига да е в специално добре закрепено столче, обратно на движението и при изключен еърбег. При включен еърбег той ще го нарани. Иначе що се отнася за по-големите деца, те могат да се возят отпред, ако са надхвърлили ръст от 150 см и са над 36 кг. Това обаче не е препоръчително, защото, както е известно, това е „седалката на смъртника”.
- Не е ли парадоксално законът да задължава дете с ръст 150 см да е в столче, след като има и възрастни хора с такава височина?
- Препоръчително е възрастният също да си постави някаква възглавница, за да си осигури по-добра видимост, ако е шофьор и да си гарантира по-висока ефективност на коланите. Ако е пътник - също.
- Според проучвания, ако автомобил катастрофира със скорост от едва 50 км в час, необезопасеното дете ще бъде изхвърлено напред с до 60 пъти по-голяма сила от собстветото му тегло. Така ли е?
- Това ми се струва малко прекалено, но така или иначе при този крехък организмът може да се стигне и до най-лошото. Ние всекидневно по улиците виждаме една гледка - как любящата майка държи в скута си детето на предната седалка. Това е такова грубо и цинично отношение към живота на детето! Дори и при по-лека катастрофа, майката затиска детето на таблото на колата и то може да загине и да спаси живота на майка си, евентуално. А не обратното. Друго важно нещо е възрастните да се използват задължително и предпазните колани на задните седалки. Никой не ги слага , а този отзад при евентуален удар може да политне напред и да убие или нарани седящите пред него. Хората трябва да свикнат най-сетне да взимат мерки за своята и на децата си безопасност. Не си спестявайте парите от обезопасителните системи за вашите деца. Не е нужно да са чисто нови. Така или иначе те не се ползват дълго време. Няма лошо да си купите втора употреба на приемлива цена. По-добре родителите за по-малко пари да купят обезопасително столче за детето си, отколкото да не купуват никакво.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!