29
Август 2017
Защо катастрофи продължават да взимат толкова много човешки жертви, г-н Ананиев? Само в един неделен ден загинаха четири деца. И всичко това на фона на множество поправки в Закона за движение по пътищата, на нови по-високи глоби, по-строги наказания и т.н.
За съжаление ПТП-тата със загинали никога няма да спрат, най-вече заради човешкия фактор. По време на миналия мандат на парламента, когато председателствах Комисията по транспорт, започна всъщност големият дебат по темата за пътната безопасност. Всички дебати, кръгли маси и промени, които инициирахме, имаха цел жертвите на пътя у нас да бъдат на такива нива, че да сме под средното за ЕС. Това за България означава двойно по-малко. От друга страна се намираме в летния сезон, когато има най-много пътувания и най-много ПТП-та и загинали. В началото на тази година влязоха в сила новите поправки в ЗДвП, които минаха през Комисията по транспорт, обсъдихме ги широко с представители на всички заинтересовани страни и вече дават резултати. Статистиката за първите 6 месеца показва, че има спад от 10% и при загиналите, и при ранените, и при ПТП-та на годишна база. Само за първите 6 месеца са свалени табелите на над 5000 автомобила, чиито водачи са били пияни, дрогирани или неправоспособни.
Прави ми впечатление например, че в седмичните справки на МВР за пътните нарушения униформените отново хващат средно по 600 неправоспособни и по 300 пияни шофьори (само за 7 дни). Така беше и преди. Сякаш не се стряскат много-много от закона.
Нарушители винаги ще има. С новите промени, освен по-тежките наказания и дерегистрацията на автомобили, се създадоха още няколко възможности в полза на Пътна полиция. Едната са електронните фишове, където се изчистиха доста проблеми и сега по-бързо и по-ефективно ще може да се налагат глоби и санкции, установени чрез видеозаснемане. Другият голям въпрос е употребата на наркотици. В новите промени има над 9 текста, засягащи това нарушение, тъй като се оказва, че голяма част от водачите използват различни наркотични субстанции преди или по време на шофиране. Всички тези нови мерки увеличават и бройката на заловените нарушители.
Вие сте сред най-активните и непримирими специалисти по пътна безопасност - не премълчавате слабостите и винаги сте готов да предложите нови решения. Кажете, какво още „куца” в ЗДвП?
Нека бъдем наясно - пътната безопасност е много комплексна материя, която преплита човека, машината и пътя, в този смисъл само със законови промени няма как да бъде постигнат максималният ефект. На първо място всеки от нас – участниците в движението, независимо дали сме пешеходци или водачи на МПС, трябва да спазваме установените правила и да бъдем толерантни. Законите могат да създадат рамката, но ние сме тези, които решават дали ще я спазваме или не. От друга страна е нужна координация и контрол между всички звена в държавата - изпълнителна власт, местна власт, съдебна власт и т.н., за да се получат нещата. За съжаление обаче в България комуникацията между институциите е почти липсваща и това ни пречи да се развиваме. И като държава, ако щете. Точно затова, на 4 юли НПО-та, експерти, активисти и пострадали се събрахме заедно и поискахме създаване на Агенция за пътна безопасност.
Друг проблем в държавата ни, който създава огромни предпоставки за катастрофи и жертви, е корупцията. От корумпирания катаджия, който си затваря очите за нарушение, или пък автошколата, която продава книжки, до лошото състояние на пътя, който е бил направен некачествено преди година и половината пари за него са били откраднати и след година вече е в трагично състояние, което води до ПТП-та и загинали.
Искате да се въведе нов законов текст „пътно убийство с умисъл”. Разяснете за какви случаи ще бъде приложим?
Има го в Италия. Както се казва, не измисляме топлата вода. В момента законът третира ПТП-та със загинали като такива без умисъл, като непредумишлено убийство. Аз обаче не съм съгласен и предлагам да използваме италианския опит, където, ако си карал пиян, дрогиран, с превишена скорост или неправоспособен (без книжка) тогава има елемент на умисъл и водачите, виновни за такъв вид убийство, трябва да носят много по-тежки последствия с минимална присъда от поне 15 години. Някои хора казват: „Никой не излиза на пътя, за да убива“. Аз не съм съгласен. Ако си се качил в колата пиян, дрогиран, неправоспособен или караш с превишена скорост, тогава в твоите действия има умисъл и ако това доведе до смърт, това е пътно убийство и трябва да се носи най-голяма отговорност за това престъпление.
По-важно е да има високи глоби или по-ниски глоби, но да се събират от нарушителите? Защото сега почти половината не се плащат.
До миналата година събираемостта беше доста ниска, около 30%. Сега, след новите промени тази събираемост ще се вдигне. На първо място приехме, когато водач бъде спрян за проверка и се установи, че има неплатени глоби, колата да се спира от движение до заплащането им. Също така пътна полиция вече има принт устройства в автомобилите си и ще могат да връчват директно фишове и невръчени актове и наказателни постановления.
Нека също напомня, че всички очакваме новият Закон за движение по пътищата. Лошото е, че все още никой не знае какво ще е новото в този закон. Това, което имам като информация не ми харесва. Имам предвид, че голямата промяна ще е само да се извади регистрацията на автомобилите от КАТ и да се даде на частна фирма, което не виждам как ще реши проблемите в сектора. Освен разбира се на фирмата, която ще се явява монополист за регистрацията на автомобили у нас.
Вие „за” махането на пътен знак Е 24 ли сте, или „против”? Знаете ли каква е европейската практика?
Аз съм ЗА махането на знака, ако колегите в парламента са измислили как актовете да не падат в съда. Защото този знак беше въведен точно след като се оказа, че заснемането без знак не се признава в съда и там актовете падаха след обжалване. Предполагам, че ще се съгласите с мен, че ако има знаци, всеки намалява като види знака и увеличава скоростта, след като подмине камерата. Което значи, че няма никаква превенция в този подход.
Защо държавата не отпуска пари за достатъчно нови камери?
Предложихме работещо решение, което може би ще се случи по един или друг начин. Парите от глобите, свързани с нарушение на ЗДВП, да се събират в отделен фонд за пътна безопасност, а този фонд да финансира камери, кампании, инициативи и други дейности, свързани с пътната безопасност.
По наши изчисление над 1 млрд. лева годишно губи България от директни и индиректни разходи, свързани с войната по пътищата (по изчисления на Европейската Комисия сумата е 1.8 млрд. лева). Ако се инвестират пари в тази насока, това ще даде резултат, който хем ще намали ПТП-та, загиналите и ранените, хем ще се отрази положително на бюджета и средствата ще могат да се изразходват за други нужди.
Кресненското дефиле е една от най-смъртоносните отсечки. Кое за вас е правилното решение за магистрала „Струма”?
За магистралата има опции. Аз предпочитам така наречения вариант едно, който ще стане най-бързо и евтино. Сегашният път да е посоката София-Кулата, а в обратната посока Кулата-София да е по билото на планината.
Проблемът е другаде. Независимо кое решение ще бъде избрано, то ще отнеме 2-3 години да се реализира, а през това време ще продължават да умират хора в Кресненското дефиле.
Аз направих кръгла маса по темата в Благоевград през 2016 г. и излязохме с предложение първите и последните 5 км от пътните платна в дефилето (то е общо 17 км) да бъдат разделени с твърди прегради и да не може да се изпреварва. Ако видите анализа, в тези участъци стават най-много ПТП-та с най-много загинали и това решение ми се струва удачно. Да, ще се забави самото преминаване, но ще е по-безопасно. Какво като стигнем 20 минути по-късно до Гърция, но нека стигнем живи.
Ще спечели или ще изгуби страната ни, ако тол системата за товарни автомобили я изгради държавата?
Не е важно кой ще изгради системата (като десен човек и предприемач предпочитам това да не е държавата), а че има страшно много въпроси, на които няма отговор до момента. Също така кой ще подържа тази система и каква ще е цената за поддръжката. В медиите се въртят цифри, които са страшни. Четох за поддръжка на година, която ще струва над 100 милиона лева и ще е за 20 години и ще направи някого милиардер от раз. Друг въпрос, който никой не повдига по темата за тол таксите, е състоянието на уж новите пътища, които след година-две експлоатация (при някои даже няколко месеца) се нуждаят от нов ремонт. Тук пак се връщам на корупцията в сектора, която преобръща много човешки съдби.
CV Настимир Ананиев е един от най-изявените експерти по пътна безопасност у нас. Той е бивш депутат в 43-то Народно събрание, където оглавяваше Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщенията. Роден е през 1975 г. в София. Завършил е бакалавърска степен по Бизнес администрация в Ирландия и е Магистър по Бизнес администрация от Американския университет в България.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!