24
Август 2017
„Преди дни удариха колата ми – нелепа катастрофа, с не големи материални щети, но все пак щети. Виновният шофьор не искаше да викаме КАТ. Само да подпишем двустранен констативен протокол. Аз се съгласих, но сега се опасявам дали застрахователят ще ми изплати щетите и дали другият водач няма да се отметне за вината. Има ли такава опасност?” (Въпрос на наш читател.)
В България годишно стават по няколко хиляди катастрофи и за съжаление никой водач не е застрахован от подобна неприятност. Когато щетите от сблъсъка са само счупени фарове, огънати калници и др. материални щети, автомобилистите попълват двустранен констативен протокол (ДКП). С редица законодателни промени бе отменено задължението на Пътна полиция да посещава местопроизшествието при леки ПТП-та. Така на виновния не му се отнемат контролни точки от талона. Преди участниците в пътни произшествия бяха задължени да се обадят по телефона на КАТ, за да бъде регистрирано ПТП-то в тяхната система. От 1 март тази година обаче при удостоверяване на събития с ДКП НЕ СЕ уведомява Пътна полиция. Обърнете внимание обаче, ако имате каско, какво пише в полицата. Възможно е в условията да се съдържа изрично изискване да уведомите застрахователя си. Двустранен констативен протокол се попълва, когато: • Няма пострадали или убити хора; • В ПТП-то участват само две превозни средства; • Освен двете превозни средства, няма друго увредено имущество; • Двамата участници имат съгласие за вината и обстоятелствата, свързани с ПТП; • Двете превозни средства са в състояние да се движат на собствен ход след произшествието; • Двамата водачи не са употребили алкохол или упойващи вещества; • Двата автомобила са с български регистрационни номера. Във всички останали случаи се уведомява КАТ, който трябва да посети местопроизшествието и съответно да издаде протокол за ПТП! Преди да пристъпите към попълването на бланките е важно да уточните още: • Имат ли двата автомобила сключена застраховка „Гражнадска отговорност” (и каско); • Имат ли водачите всички свои лични документи, както и на колите си; • Имат ли водачите бланка за ДКП. Тази бланка следва да я получите при сключването на ГО от вашия застраховател. Освен това застрахователните компании са длъжни да публикуват примерна бланка в своя сайт, така че автомобилистите да могат да си я принтират. Запомнете следните изисквания: • Протоколът се попълва на мястото на катастрофата; • Попълват се всички нужни полета. Информацията трябва да е коректна и да отговаря на обстоятелствата. • Пише се четливо, без грешки и корекции. Поправките могат да станат причина да не ви се изплати обезщетение. Вместо да драскате, попълнете нова бланка; • Двамата участници са длъжни да си предоставят взаимно данните от застраховката „Гражданска отговорност” и от шофьорските книжки; После трябва да подпишат протоколите. Какви данни се попълват в ДКП? Данните за МПС-то, управлявано от водача, виновен за катастрофата, се попълват в сектор „Превозно средство А” (това е синята вертикална колона вляво). А на другия водач – в сектор „Превозно средство Б” (вдясно). Трябва много внимателно и точно да запишете всички изискуеми данни – дата, час и място на ПТП-то, за МПС, за застрахователя, за водача и т.н. В т. 8 се попълва данните от застрахователните полици. Много е важно да намерите свидетел – неговите данни и телефон се записват в т. 5. В централната вертикална част на протокола (т. 12) се описват обстоятелствата, при които е възникнало ПТП-то. Посочени са 17 квадратчета, а вие трябва да отбележите, само тези, които отговарят на конкретната ситуация при сблъсъка. Най-отдолу записвате броя на задрасканите от вас полета. Долната централна част е предвидена за схема на ПТП-то. От нея трябва да стане ясно положението на превозните средства в момента на удара, като се отбелязват имената на улиците, пътни знаци, посоката на движение и т.н. Имате и поле за видимите щети по превозното средство. Според някои застрахователи много важно е предизвикалият катастрофата шофьор да напише изрично „виновен” и да се подпише. Юристи обаче коментират, че нито един законов или подзаконов текст не задължава водача да признае вина, което не е и необходимо. И на финала: Двамата водачи имат срок от 7 дни, за да уведомят застрахователя на виновния водач, като предоставят автомобилите си за оглед.Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!