07
Август 2017
Какъв е ефектът от премахването на пътен знак Е 24? Намаляха или се увеличиха катастрофите, убитите, ранените и нарушителите?
Спорната законодателна промяна влезе в сила от 9 юли, защото според експерти най-общо казано обезсмисля присъствието на камерите и работата на катаджиите, които контролират скоростта. Много отдавна пътните полицаи втълпяваха на обществото и на законодателната власт, че когато видят Е 24 водачите намаляват, а после пак надуват рязко газта. И превенцията е нулева. В крайна сметка те постигнаха своето, което пък ядоса много автомобилисти.
Един месец е прекалено малко време за големи обобщения, но на пръв поглед равносметката от действието на новото правило е, че няма видим ефект. Всеки си кара, както е свикнал. Това се вижда и по пътищата, и от статистиката.
През изминалия месец юли са станали 667 пътни злополуки с 64 загинали и 872-ма ранени. През същия месец на 2016-та убитите в автомобилни катастрофи са били 81 (778 катастрофи), а през юли 2015 г. – 71 (744 катастрофи). Наистина през този юли има по-малко починали и ПТП-та, но разликите с предишните две години (особено спрямо 2015-та) не са чак толкова чувствителни и затова не може еднозначно да се каже дали това се дължи на по-строгите законодателни мерки или е просто случайност.
Всеки човек би си помислил, че сега, когато пътната полиция действа без предупреждение и на принципа на изненадата автомобилистите ще бъдат малко по-предпазливи и ще се съобразяват повече с ограниченията на скоростта. Да, ама не. Който е свикнал да кара безобразно, пак си кара безобразно. Депутатите променят закона всяка година по няколко пъти и се мъчат да измислят какви ли не нови правила: завишиха драстично паричните санкции, въведоха дерегистрация на автомобила, по-строги наказания за пияните, дрогираните, за собствениците на автомобили, които предоставят колите си на хора под влияние на алкохол и дрога, за неправоспособните и др. Но като погледнеш цифрите виждаш, че ефектът е почти нулев.
Ето за какво става дума. За периода 26 юни-2 юли са регистрирани зашеметяващите 18 892 пътни нарушения. А за периода 3 юли - 9 юли – 17 121 (1771 по-малко нарушения, отколкото седмица по-рано). Случайно или не, след тази дата от МВР не са публикували седмични справки за пътните нарушения.
Само два-три месеца по-рано обаче седмично катаджиите са регистрирали с по около 5000 нарушения по-малко. Горе-долу в тези граници са се движели нарушенията и в летните месеци на миналата година. Обезпокояващото в тези справки е и друго – все още остава голям броят на неправоспособните и пияните шофьори. Всяка седмица КАТ хваща средно по около 300 души с алкохол зад волана и към 30 под въздействието на наркотици. Тези без книжка са близо 600. Почти същите цифри фигурираха в седмичните справки и преди въвеждането на новите законодателни текстове.
И какво излиза, че всяка година се правят едни безсмислени упражнения с изготвянето на нови проектозакони, заседават едни комисии в парламента, дискутират се промени, гласуват се... А накрая цифрите издават, че нищо от очакваното не е постигнато. Но така и ще бъде, докато пътният контрол не стане наистина ефективен, държавата не насити с още камери пътищата и не измислят начин как не само да си пишат глоби, но и да се събират от нарушителите.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!