28
Юни 2017
Държавата ще затегне режима срещу старите, зле поддържани и опасни автомобили. От 2018 г. КАТ ще прекратява регистрацията на всички превозни средства, на които по време на техническия преглед бъде установена сериозна неизправност по тях. Обмисля се създаването на система за обмен на информация, така че специализираните пунктове веднага да докладват на автомобилната агенция за всеки проблемен автомобил, които пък от своя страна ще информират пътните полицаи, за да свалят табелите.
Промяната не е българска приумица, а е свързана с директива на Европейската комисия, която е задължителна за всички държави членки на ЕС. Документът има няколко основни цели: от една страна подобряване на пътната безопасност и на състоянието на околната среда, а от друга - да се установят и наложат определени изисквания за техническата изправност на МПС-тата, които се движат на територията на Евросъюза.
В момента мярката „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство” за срок от 6 месеца до една година се прилага срещу собственик, който управлява МПС без да притежава съответното свидетелство за управление, хванат е да шофира с над 0,5 промила, след употреба на дрога или пък откаже тест с техническо средство или кръвен анализ (чл. 171 т. 2а от ЗДвП).
И според сега действащите норми Пътна полиция има правен лост да наложи принудителни мерки спрямо неизправните автомобили. Чл. 171 т. 2 буква „а” от ЗДвП „предвижда временно спиране от движение на пътно превозно средство до отстраняване на неизправността, когато то е технически неизправно, включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми или конструкцията му е изменена без съответното разрешение”. В буква „е” на същия чл. 171 т. 2 се предвижда временно спиране от движение и когато моторното превозно средство е със снети шумозаглушители.
Видно е, че за да изпълним ангажиментите си към ЕК ЗДвП отново ще трябва да бъде променен, за да се допише прекратяване на регистрацията на автомобилите при техническа неизправност. Проект с конкретни текстове все още няма изготвен. Редът, по който ще се случва свалянето на табелите, не е ясен и буди много въпроси.
Ако това стане обаче, един от големите очаквани ефекти ще бъде ограничаването на фиктивните технически прегледи. От години това е голям проблем за България. Публична тайна е, че във всеки град има пунктове, които срещу 20-30 лв. могат да изкарат изрядна и най-голямата трошка. Освен опасни, те тровят и въздуха.
Същевременно транспортното министерство готви промени в Наредба №Н-32 за периодичните технически прегледи, които целят завишаване на изискванията и затягане на контрола. Една от съществените промени е, че замерванията на амортисьори, на газове и др. вече няма да се пазят само на хартия в пункта за технически преглед, а ще бъдат подавани онлайн в автомобилната инспекция.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!