31
Май 2017
В Турция: 700 евро глоба за шофьор без книжка
Ако ви предстои пътуване с автомобил в Турция, там не разчитайте само на приятелското „комшу”. Трябва много добре да проучите законите, да спазвате стриктно указанията на полицията и да се съобразявате с мерките за сигурност. Знаете, от доста време насам страната е в сложно положение - и заради неуспелия опит за преврат, и заради честите терористични актове.
От българското Външно министерство уверяват, че прилаганите от властите мерки в рамките на извънредното положение не засягат пряко сигурността на българските граждани. Но остава в сила изискването за носене на лични документи, защото проверките са едва ли не на всеки метър, а който не представи паспорт, за да удостовери самоличността си, рискува арест. Турция не е в Европейския съюз и по тази причина влизането в страната става с международен паспорт и без визи за срок до 90 дни в рамките на 6 месеца, считано от датата на първото им влизане.
Забрана за влизане в Турция за срок от една година се налага на българските граждани, останали в страната за повече от три месеца, без да са получили надлежно разрешение.
Към момента районът на Източна Тракия (обхваща областите Одрин, Къркларели и Текирдаа) е относително спокоен. Това е и един от регионите, в който не е имало терористични актове. Като цяло остават високи рисковете от извършване на бомбени атентати на територията на Турция и особено в големите градове (Анкара, Истанбул, Измир). Сред възможните цели са оживени обществени места, входовете и изходите на спирки на метролиниите в централните им части, популярни туристически обекти, големи търговски центрове, полицейски участъци и др. Обстановката се запазва неспокойна и с повишен риск в югоизточната част на страната (Газиантеп, Диарбакър, Урфа, Хакяри, Сиирт, Ван, Джизре), предупреждават от родното МВнР. Оттам препоръчва още на българските граждани да избягват да посещават посочените места, а също и да не коментират вътрешнополитически въпроси. Пазете се също от улични кражби и избягвайте посещение в крайни и рискови райони, за да не станете жертва на бандити.
Извън всичко това, Турция винаги е била привлекателна туристическа дестинация. Икономиката им е петнадесетата най-голяма в света по паритет на покупателната способност и седемнадесетата най-голяма в света по номинална стойност на БВП. Индустрията, частният сектор и туризмът са сред най-бързо развиващите се, силно развито е и автомобилостроенето, като доказателство за това са заводите на едни от най-големите автомобилни гиганти в света.
Освен турските курорти, друго най-забележително място не само за нас, българите, но и за света е магнетичният Истанбул. Това е най-големият град в Турция - официално в мегаполиса живеят около 13-14 млн. души, а неофициално – над 20 милиона. Там си имат и мол на 520 години.
Представете си – само в един град живее толкова население, колкото в три Българии. Истанбул е и единственият град в света, разположен на два континента - Европа и Азия.
Само който не е бил там, не знае колко инфарктен обаче е автомобилният трафик. Клаксонът се използва по-често от спирачките, а мигачите почти никога. Шофьорите са доста недисциплинирани, както и пешеходците. Според TomTom – един от лидерите в GPS навигациите, Истанбул заема 6-то място сред градовете с най-големи задръствания. Така че препоръчително е да се пътува с градския транспорт. Впрочем не само Истанбул, всички по-големи градове в Турция се характеризират с интензивен трафик.
Националната пътна мрежа на страната е в много добро състояние. Въведените ограничения са: в извънградски зони - 90 км/ч (за автобуси и микробуси 80 км/ч), на обезопасени магистрали – 120 км/ч (за автобуси и микробуси 100 км/ч), в населените места – 50 км/ч.
По автомагистралите е необходимо предварително закупуване на стикер HGS от клон на турските пощи PTT, който ще намерите на ГКПП или в населените места. Стикери се продават също на магистралните гишета и в бензиностанциите SHELL, но там не винаги са налични. Стикерът следва да бъде зареден със сума, достатъчна за покриване на магистралните такси. Например, пътуването по автомагистрала от Одрин до Анкара струва около 40 т.л. Липсата на стикер води до сериозни глоби в зависимост от изминатото разстояние.
Бензиностанциите в Турция са регулярно разположени по основните пътни артерии и са лесно достъпни, като голяма част от тях работят денонощно. Цената на горивото често варира, дори в рамките на един ден, като средно е около 4.20 турски лири за безоловен бензин и 3.55 турски лири за дизел. Имайте предвид, че 1 евро се разменя за 2.5 т.л.
Основните правила за движение по пътищата, наказания и глоби
Шофиране под въздействието на алкохол:
Прилага се при наличието на 0.5 промила за водачи на частни МПС и при 0.2 промила за водачи на търговски, транспортни, товарни превозни средства и МПС от обществения транспорт.
При отнемане на книжката за срок от 2 година за водачите се организират образователни поведенчески курсове, като свидетелството се връща след успешно преминаване на курса. При отнемане за срок от 5 години, водачите отиват на психо-технически проверочен изпит и на психиатричен преглед.
Освен книжката, водачът го заплашва глоба:
Всички парични глоби мога да се заплатят по електронен път с кредитна карта. Плащането може да стане и във всеки клон на турските пощи PTT (налични на турските ГКПП) или в кметствата на по-малките населени места. При плащане в 15-дневен срок от нарушението глобата се намалява с 25 %.
Глоба от 92 т.л. се налага за следните нарушения:
Внимание! За всяко нарушение, причинено от лице, което не е собственик на МПС, същата глоба се налага и на собственика.
За всяко нарушение се налагат между 5 и 20 наказателни точки в зависимост от тежестта на провинението. При достигане на 100 наказателни точки се отнема свидетелството за управление на МПС.
Източници: МВнР, Уикипедия, материали от чужди медии
автор: Ваня Георгиева
Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Румъния? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Словакия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Франция? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Италия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Германия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Македония? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Гърция? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Сърбия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Австрия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Унгария?
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!