15
Май 2017
Измамите с превъртането на километража на автомобилите втора употреба, срещу които СБА се бори повече от година, в скоро време може да секнат. Евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков внесе предложение в Европейската комисия за проект за нова програма с наименованието O.R.E.L. на стойност 1,25 млн. евро. Идеята е да се създаде единна информационна система, в която да се вкарват данните за всеки автомобил при преминаването му на задължителния в цял ЕС технически преглед. Така всеки потенциален купувач, когато си хареса един автомобил, ще има възможност да посети сайта и да проследи неговия километраж. Ако например през 2010 г. това возило е било със 100 000 км пробег, през 2012 г. - със 150 хиляди изминати километри, а сега – 80 000 км, то това означава, че километражът е манипулиран, обясни по Нова евродепутатът.
Предложението на Новаков е базирано на съществуваща практика в Белгия и Холандия. Тези две страни от ЕС са въвели сертификат – т.нар. “Car-Pass” или “NAP document” , който продавачът е длъжен да предостави на купувача при сделката. В документа се посочва точният пробег на превозното средство и датата, на която е засечен. В Белгия ако купувачът не получи "Car-pass" (история на пробега на колата), може да поиска да прекрати договора за покупко-продажба. Преди няколко месеца от френския офис на Европейския потребителски център поискаха този сертификат да стане задължителен за целия ЕС.
Преди повече от година Съюзът на българските автомобилисти (СБА) пръв насочи вниманието на обществото и депутатите към проблема с измамите при връщането на километражите. СБА дори внесе конкретни предложения за промяна в закона, които да криминализират този тип дейност. Депутатите от предишния парламент не поеха никаква инициатива да доразвият идеите и да внесат конкретни текстове за разглеждане и гласуване. Съюзът инициира и петиция за гражданите, които могат да я подпишат, ако са „ЗА” предложенията. В най-общ план СБА настоява тези измами да се наказват със затвор от 1 до 3 г. и с до 6000 лева глоба. Председателят на СБА инж. Емил Панчев преди време предложи още да се въведе електронна книжка с историята на колата като вариант за справянето на проблема с километражите.
Новият парламент има шанс да промени тревожната ситуация на автопазара у нас като подеме инициатива и разгледа внесените от СБА предложения. Напомняме, че през май 2018 година влиза в сила директива на Европейският парламент, която забранява дейността на фирми и физически лица, предлагащи услуги за манипулиране на реалния пробег на колите. Евродепутатът Андрей Новаков също припомни, че наближава времето, когато тази директивата ще започне на действа. Така че крайно време е не само за медиен дебат, но и за конкретни законови решения.
В ЕС измамите с километражите също са голяма и важна тема, но там не заравят както у нас глава в пясъка, сякаш проблем няма. Почти 10 млрд. евро са щетите за бюджета на Евросъюза само от тази дейност на автотърговците. Проучвания показват, че най-малко 30% от автомобилите са с връщан километраж, а понякога тези возила са превъртани по два или по три пъти. На сайта на СБА вече сме представяли едно разследване на немски журналисти, които разкриват колко лесно е да се махнат примерно 100 000 от километража на скъп мерцедес, а после колата да се продаде с поне 6000 евро повече. По данни на немската полиция всяка една от три коли е манипулирана, а подобни измамни схеми ощетяват купувачите годишно с 6,7 млрд. евро. В България се внасят най-много коли втора употреба именно от тази държава, а също и от Италия, Швейцария и др. Излиза, че хем купуваме трошките на Европа, хем плащаме прекалено скъпо за тях!
В някои държави в ЕС манипулирането на километража е престъпление, показва справка на Европейския потребителски център-България. То е нелегално в Австрия, Белгия, Хърватска, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Литва, Люксембург, Малта, Холандия, Норвегия, Полша, Румъния, Словакия, Словения, Швеция, Испания и Великобритания (вече е извън ЕС). В Германия превъртането на километража е наказуемо със затвор от 1 година или глоба. Във Франция санкцията е до две години затвор и глоба от 37 500 евро, а в Словакия – глобата е 266 евро.
Във Франция например контрактът може да се прекрати, даже и продавачът да не е знаел за манипулацията, докато в Германия развалянето му е възможно само ако потребителят докаже, че манипулацията е умишлена от страна на продавача.
Превъртането на километража не е незаконно само в Кипър, Латвия и Португалия.
Освен в Белгия и Холандия, за които вече стана дума, в момента в още три държави може да се получи информация за реалните километри на колата преди покупката. Във Великобритания километражът може да се провери като се използват записите от MOT (годишните технически прегледи – б.р.). В сайта на Шведската транспортна агенция потребителите могат да намерят данните за съответния километраж от последната техническа проверка. В Унгария също може да се направи подобна проверка.
Защо е важно държавата да покаже „мускули” пред автотърговците измамници или поне да се опита да ограничи тяхната дейност? Важно е заради хората – автомобилистите, пътниците, пешеходците! Всички те са потенциални жертви, защото скриването на реалния пробег на автомобилите носи рискове. Най-вече заради това, че новият собственик няма истинска представа за техническото състояние на автомобила си.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!