10
Май 2017
Компанията Britax Thailand публикуваха шокиращ видеоклип - компютърна симулация на автомобилни катастрофи с деца. Анимираните кадри пресъздават какво би се случило с малкия пътник, ако стане неволен участник в пътен инцидент и не е обезопасен. Ситуациите във филмчето са най-различни. Веднъж майка поставя бебето си на предната седалка без детско столче, при друг сюжет детето е без колан на задната седалка и т.н. Следва челен или страничен удар, а ефектът от него е: огромни поражения върху малкото телце, което хвърчи като парцалена кукла из автомобила и се удря с голяма сила в прозорци, ламарини.
Драматичното филмче е добър повод за родителя да се запита дали е осъзнал колко е важно детето му да бъде обезопасено и да се научи още от малко да използва предпазен колан.
В България една голяма част от шофьорите, които имат непълнолетни деца, проявяват небрежност що се отнася до безопасността им. Огледайте преминаващите край вас коли и ще се убедите в това. Майката или бащата шофират с колан, а отзад детето няма никакво задържащо средство - препаска, специално столче или седалка. Нерядко ще видите също как родителят смело и незаконно е сложил детето си на предната седалка (забранено е за деца над 3 г. и ръст под 150 см, чл.137 в (3) от ЗДвП). Направо страшно пък е, когато срещнеш някой малчуган да виси с половината си тяло от отворения прозореца на задната седалка на автомобила, управляван от родителя, който просто нехае.
Според статистиката на КАТ годишно у нас по пътищата на страната умира по един малък ученически клас. В периода 2011-2016 г. в резултат на катастрофи са издъхнали приблизително 170 деца, а други близо над 6000 са пострадали. Най-уязвими са децата от 15 до 17 години, както и тези до 6 години. Повечето от тях са пострадали като пътници.
Известен факт, с който КАТ често се хвали, е, че над 90% от българските водачи използват предпазен колан. За съжаление обаче няма статистика колко процента от возещите се на задната седалка, и най-вече деца, също слагат колан при пътуване. За всеки случай процентът не е голям. За липсващия контрол говорят и данните от анализите. Средно годишно се пишат едва по около 400-500 фишове на шофьори заради това, че возят непълнолетни без да ги обезопасят със задължителните колани, каски или предпазни системи. Глобата е 50 лв. (чл.183, ал.7 от ЗДвП).
Забележете: 400-500 фиша?! Ами толкова могат да бъдат написани само за един ден, стига пътните полицаи да застанат до две училища и две детски градини в София.
Защо родители подценяват употребата на конвенционалните защитни задържащи средства? Най-често от незнание за ползите им или просто от игнорирането им!
Трябва да се знае, че дори леките катастрофи могат да имат тежки последици. Например ударът със скорост 30 км/час е равен на удар при падане от 3.5 м височина. Удар със скорост 50км/час е равносилен на падане от 10 м. Далеч по-тежки са последиците при по-висока скорост - при 100 км/час – пораженията са като от падане от 39 м височина, при 120 км/час – от 56 м, а при 140 км/час – от 77 м.
При подобна сила на удара (видяхте, че и при ниска скорост последиците могат да бъдат сериозни) наличието на обезопасителни системи в автомобила предпазва, макар и не винаги. Десетилетия наред експерти от различни области извършват проучвания, които доказват, че рискът малчуганът да пострада при катастрофа е 7 пъти по-голям, ако той не е обезопасен в детско столче. Според Германската организация по пътна безопасност 83% от обезопасените деца са останали невредими след пътен инцидент. По-голямата част от катастрофите са челни или странични. Така че е задължително малкият пътник да бъде в столче или с колан. За предпочитане е децата до 2 години (според производители на детски системи за безопасност дори до 4 години) да пътуват обърнати обратно на посоката на движение. Причината е, че така силата на удара се поема от страничните меки части на детското столче и се намалява силата на удара върху главата и врата. За целта столчето не трябва да е малко – главичката на детето не трябва да стърчи над облегалката. Не се препоръчват също т. нар. седалки, които нямат облегалка.
Осемгодишно проучване на американската педиатрична организация пък доказва, че най-безопасното място за детското столче е в средата на задната седалка. Рискът на загине или да получи травма е само 28%, защото е най-далеч от страничните врати при евентуален удар в тях. Ако столчето е зад шофьора, рискът е 31%. Далеч по-опасно е, ако когато детето е поставено в дясно на задната седалка. Там рискът е цели 41%.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!