26
Април 2017
Млада българка вижда обява в чужд сайт за кола втора ръка за 3600 евро, значително по-ниска цена, отколкото на други места. Заинтригувана от офертата, жената отправя запитване на посочения мейл, но ѝ отговарят от друг имейл. Пращат ѝ снимки и информация за колата и обяснение, че ако поиска, могат да ѝ докарат автомобила от Германия. На следващия ден дамата получава обаждане от транспортна компания, която "трябва" да ѝ докара колата - изпращат ѝ фактура и договор на английски език, но потребителката трябва да изпрати парите в полска банка. Транспортната фирма е регистрирана във Великобритания, а колата ще бъде транспортирана от Германия. В договора имало посочени няколко компании, но жената не е комуникирала нито с една от тях. Клиентката предоставя имена, дата на раждане, електронна поща, но нещо я кара да се усъмни и да поиска друга транспортна компания да извърши услугата. След като заявява това свое желание, и продавачът, и от транспортната компания спират да ѝ пишат. За щастие тя се усеща на време и не губи нито лев от фалшива сделка.
Не така благоприятно приключват нещата за друг нашенец. Мъжът си харесва в чужд сайт за обяви кола за €6000. Свърза се с продавача, който казва, че е от Глазгоу, Великобритания. Споразумяват се продавачът да му достави колата в България, а купувачът да плати половината сума. След като получи колата - в срок от 5 дни, да преведе и останалите 3000 евро. Потребителят превежда 3000 евро на продавача.
Междувременно обаче се появява ново изискване от името на застрахователна компания, която настоява сумата да се изплати в пълен размер преди да бъде доставена колата в България. Това вече буди съмнения у мъжа. Той се свързва сам със застрахователната компания и оттам го уверяват, че никога не са работили с въпросната куриерска фирма. Потребителят отказва да плати останалите 3000 евро и продавачът изчезва, а обявата за колата е изтрита.
Това са само два от случаите, когато наши сънародници се оказват оплетени в международни схеми за измами с продажби на автомобили. В последните година-две в Европейския потребителски център-България са били подадени около 20 сигнала, съобщиха от институцията.
В Европа фалшивите трансгранични сделки с возила отдавна са проблем. Ако все пак решите от България да си поръчате онлайн автомобил от Германия, Италия или др. западна държава, следвайте препоръките на мрежата на ЕПЦ. Ето основните от тях:
Проверка на цената, както и дали търговецът и колата действително съществуват са първите неща, които трябва да направите, когато решите да си купувате автомобил. Все пак имайте предвид, че когато сравнявате цените на дадена марка, те могат да бъдат различни за различните пазари, защото зависят от данъци и други такси. Добре е да сравнявате внимателно цените и техническите характеристики на колите, като се консултирате с други дилъри, производители и потърсите още информация онлайн. Практиката на ЕПЦ показва, че купувачите се интересуват предимно от цената и много често не проверяват дали търговецът действително съществува.
Питането за серийния номер на колата, изискването на копие от свидетелството за регистрация, от фактурата за първоначална покупка (ако колата е втора ръка), както и от показанията на километража, ще ви позволи да получите представа за продавача и за реалната стойност на колата. Може да се консултирате лично или чрез сайтове на специалисти, предлагащи услуги за оценка на коли. Например, Естонската пътна администрация предлага онлайн услуга, чрез която може да се проверят основните параметри и прегледи на колата досега, преди тя да се купи през интернет. Шведската транспортна агенция също предоставя подобна онлайн услуга. Въпреки това не винаги е лесно да се получи информация дали даден автомобил не е краден, тъй като достъп до тази информация често имат само определени органи по регистрацията на МПС-та.
Като цяло се препоръчва да се избягват всички предварителни плащания на пари в брой или банкови преводи към чуждестранни сметки и да се поглежда с подозрение към продавачи, които позволяват само тези начини на плащане. Препоръчително е да се плаща с кредитна карта, защото в случай на проблеми може да се прибегне до оспорване на плащането.
В свой доклад ЕПЦ обръща внимание върху два типа измами, на които може да станат жертви потребителите при купуване на кола зад граница: клонирането и превъртането на километража. В някои държави в ЕС манипулирането на километража е престъпление. Още миналата година Съюзът на българските автомобилисти поиска това нарушение да бъде криминализирано и у нас и дори внесе в парламента своите предложения, но те така и не влязоха в дневния ред на депутатите.
Клонирането е даване на идентичност на друга кола, която вече е регистрирана. Потребителите често разбират, че са били жертва на подобна манипулация, когато получат актове за неплатени глоби за паркиране или за превишена скорост. В такъв случай те трябва да докажат, че не са били там.
Когато пазаруваме по интернет, посредническите сайтове за продажба на коли не носят отговорност за публикуваните обяви, освен ако те не са незаконни или след като бъдат сигнализирани, не са ги отстранили.
След като се установи легитимността на търговеца е добре да се провери и качеството на колата. Според минималните изисквания на Директива 2009/40 леките коли трябва да се тестват 4 години след първата си регистрация, както и на всеки 2 години след това. Не навсякъде обаче е задължително да се представят подобни документи за техническа изправност. Едно от изключенията е Франция, където трябва да има преглед 6 месеца преди продажбата и докладът от него трябва да се предостави на купувача. Затова потребителят може да организира технически преглед на МПС-то близо до търговския обект на продавача. Някои, но не всички държави, имат списъци с техническите сервизи за прегледи.
Писмен договор за продажбата не е необходим, но обикновено такъв трябва за регистрирането на колата. Така е в Германия, Италия, Люксембург, Румъния и Швеция. В България договорът трябва да бъде в писмена форма и нотариално заверен. Потребителите трябва да се уверят, че договорът съдържа данните, изисквани от законодателството на страната по продажба и регистрация.
За да регистрира автомобил, който преди това е бил на отчет в друга страна, купувачът трябва да представи свидетелството за регистрация на компетентните органи. Продавачът трябва да предостави на потребителя удостоверение за регистрация, което в Австрия, България, Германия, Люксембург, Словакия и Швеция, е в две части (голям и малък талон – б.р.). Потребителят трябва да се увери, че получава и двете части или регистрацията може да бъде отказана в неговата страна. Освен това двете части на регистрацията показват, че колата не е заложена.
Много потребители все още плащат в брой при подобни сделки, въпреки че това не прави сделката сигурна. Според проучване на сектора на автомобили втора употреба от Белгийската федерална обществена служба за икономика през 2014 г. най-голям брой нарушения са били свързани с нелегални плащания в брой (47%), следвани от измами в пробега и неспазване на задълженията, свързани с гаранцията (и двете по 18%).
Когато решите да закарате колата у дома, трябва да ѝ сложите временни (транзитни) номера, ако регистрационните са свалени. Националните правила за тези временни номера са различни и трябва да се проучат предварително – не навсякъде са позволени.
Колата трябва да има и застраховка. Като първа стъпка ЕПЦ съветва потребителите да се свържат с техния застраховател или брокер.
Поискайте помощ от продавача да организира транзитните номера и краткосрочна застраховка в страната, където се осъществява сделката, въпреки че по същество това не е негово задължение.
- Задължителна законова гаранция. Тя дава право на потребителя да получи поправка или замяна на дефект в колата или в някои случаи – на замяна.
- Търговска гаранция, дадена от производителя, обикновено безплатна, като част от цялата цена – например за 3 години или за пробег от 100 000 км.
- Допълнителна търговска гаранция, предложена от продавача или производителя, или дори от трета страна, срещу заплащане.
Търговските гаранции могат да бъдат от голяма полза за потребителите, особено за коли втора употреба, които се развалят след като минат повече от 6 месеца от доставката, или за коли с голям пробег.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!