07
Февруари 2017
В София ще забраняват движението на автомобили при трайно високи нива на замърсяване на въздуха с фини прахови частици.
В момента общината подготвя доклад до Столичния общински съвет (СОС), който трябва да даде „зелена светлина” на плана на кметицата Фандъкова. Ако СОС гласува „за”, вероятно ще бъде разрешено да се движат само коли с четни или само коли с нечетни номера в най-натоварените зони на града при прогнозни данни за трайно превишаване на нормите. Поне такава е практиката в други столици, които имат проблем със смога.
От общината обещават, че ограниченията за автомобилите ще бъдат компенсирани с безплатен обществен транспорт. Другата добра новина за жителите и посетителите на града е, че кметицата обеща да се почистят булевардите, а като се стопли - и да ги измият. Нещо, което обикновено се случва само около избори.
Столичният КАТ вече започна проверки с мобилната си лаборатория на дизеловите автомобили, които са без катализатори. Все още няма данни има ли и колко на брой са спрените от движение возила.
Паралелно с това ще бъде въведен строг контрол над пунктовете за технически прегледи и регистрацията на автомобили. Често катализаторите се режели, вместо да се подменят, след като им мине срокът. Проблем е също, че те се крадат заради съдържанието на ценни метали в тях.
Другото важно нещо, което собствениците на автомобили трябва да знаят, е, че вероятно ще бъде въведен задължителен стикер, обозначаващ екологичния клас на возилото. Целта на промяната е да даде възможност за допълнителен контрол от Пътна полиция и Столична община. Планира се още закупуването на електробуси за градския транспорт. За да се стимулира купуването на електромобили, пък ще бъдат изградени нови зарядни станции в града.
Проблемът със замърсяването на въздуха в София не е нов, но за него се сещаме най-вече през зимата, когато „мръсна пелена” покрие града и усетим по гърлото си задушаващия въздух.
След спирането на "Кремиковци", основни причини за замърсяванията са автомобилният транспорт, отоплението с твърди и течни горива, замърсените пътни настилки... Разбира се, значение има и географското положение на града. Столицата е в котловина и е заобиколена от планини, а ако няма и вятър въздухът не може да се прочисти.
Според еколози все пак за този тежък проблем най-голяма вина имат старите автомобилни двигатели.
В България има регистрирани около 4 милиона возила, като всеки четвърти автомобил се движи в столицата. Според статистиката на МВР около 3,5 милиона возила са на възраст над 10 години. А автомобилите над 20 години са почти 1,8 млн.
Околната среда страда най-много от дизеловите двигатели заради отделянето на фини прахови частици и азотни окиси. Много фините сажди могат да проникнат в белите дробове и това да доведе до сърдечно-съдови заболявания и смърт. Азотните оксиди повлияват негативно на озоновия слой и предизвикват затруднения в дишането. Като си представим колко голям е процентът на остарелия автопарк, тогава изобщо не е чудно, че нивата на замърсявания са в пъти над нормата.
Според данни на Световната здравна организация българската столица е европейският град с най-високи нива на прахови частици във въздуха. Вследствие на това годишно умират между 800 и 900 души. Интересно е, че преди като причина за смога се сочеха най-вече суровините, с които се отопляват хората през зимата. А не автомобилите.
В световен мащаб най-замърсен е Пекин, а София е сред първите 15 града.
Българската столица не е първата, а вероятно една от последните, които ще предприемат ограничителни мерки заради смога. Вчера кметът на Скопие, Македония, призова хората да се движат с градски транспорт, вместо с личните си автомобили, докато не се нормализират нивата на замърсяванията. По-рано кметовете на Мадрид, Атина, Осло, Париж и др. – също предприеха подобни непопулярни, но необходими мерки.
В някои от най-големите столици в ЕС до 10 години ще бъдат забранени автомобилите с дизелов двигател и камиони в градовете. Във френската столица пък вече бяха въведени еко винетки, различни на цвят според замърсяването на автомобилите.
Изглежда, че наближава времето, когато и у нас ще се сблъскаме с подобен род ограничителни мерки. Предстои в скоро време да разберем от какво трябва да се откажем в името на по-чист въздух за нас и за децата ни.
И още нещо интересно, върху което си струва да се замислим. На фона на истерията с мръсния въздух в София, която се разгоря в последните дни по медиите и в социалните мрежи, започна да се прокрадва и една друга гледна точка. А именно, че цялата работа е една добре дирижирана лобистка кампания. В свой анализ „24 часа” излезе с интересна теза, според която зад цялата тази шумотевица стоят едни 111 милиона лева, които това лято ще бъдат разпределени по програма „Околна среда”. И битката сега е към кой точно „зелен” бизнес да бъдат насочени тези пари.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!