25
Януари 2017
Г-н Стратиев, не изпаднаха ли депутатите в комичната ситуация да поправят поправките в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) още преди те да са влезли в сила? Имам предвид, че приеха текст, който забранява затъмнените задни и странични стъкла на автомобилите, а сега пък го отменят.
- Цялата промяна в закона тръгна порочно. Скоро слушах двама депутати от транспортната комисия, които казаха, че Министерството на външните работи не си е мръднало пръста по този закон. Проектът е изцяло на МВР. Оттам го предоставиха на депутатите, защото премиерът каза да се оправи законът. Над 80 народни представители без изобщо да го четат се подписаха под него. Самият проект беше изключително нескопосан. Депутатите се опитваха в продължение на повече от 1 година да го вкарат в петолинието. Да санират лошо изготвения проект. До някаква степен успяха, защото имаше още по-комични предложения в първоначалния му вариант. Така този законопроект беше приет с много компромиси от гледна точка на правото и пътната безопасност. Приеха се неща, които лично аз допускам, че в близко време ще бъдат променени и отменени.
Например?
- Много от нещата са продиктувани от популизма. Конкретно казвам: медиите пуснаха клипове с автомобили, които карат в насрещното движение на магистралата. Депутатите побързаха да кажат, че взимат мерки, приеха драстични санкции. Безспорно това е едно много тежко нарушение, но случаите са епизодични и слава Богу досега няма нито едно произшествие и нито един загинал. В същото време по пътищата загиват хора от неправилно изпреварване, при което един от автомобилите навлиза в насрещното движение на двулентов път. По този въпрос нищо не се направи, а ежегодно от такива нарушения загиват над 70 човека. Тоест за едно нарушение, от което няма пострадали въобще, се взимат драстични мерки. А за друго нарушение, при което има и загинали, и ранени, не се взимат мерки. Това е продиктувано от популизма.
Завишаването на санкциите за скорост също беше ненужна промяна. Защо? Скоростта е основна причина за катастрофите, но никой не казва доколко съществуващите санкции се изпълняват. Трябва всички нарушения да се установяват и всички глоби да се събират. Сега едва около 30% от глобените си плащат и по този начин изтърпяват наказание. Това е основният проблем, а не, че глобите са били ниски. При стария закон, който действаше до 20 януари т. г., за периода от 2008 до 2012 г. имаше драстични намаления на загиналите. В продължение на 5 години от 1061 те паднаха на 601. Пак повтарям – това намаление се случи при тези санкции и при този закон (бел.ред. който действа до 20.01.2017 г.). Трябва да се анализира защо тези мерки вече не работят при положение, че законът е същият, шофьорите са същите, а пътищата дори са по-добри.
И защо тези мерки вече не действат?
- Не работят, защото няма контрол. Не говоря за катаджии и полицаи като цяло, а за технически средства, каквито има в Европа и по света. У нас нито едни нов радар не е взет, нито една нова стационарна установка няма купена. Сега вече камерите се обозначават в интернет и с пътен знак от екипите на Пътна полиция, което е в интерес само на нарушителите и убийците на пътя. Те карат, както си искат, когато няма знак. А като го видят – стават божи кравички и минават като на парад пред камерата. Това на практика означава ликвидиране на контрола. Катаджията вместо да осъществява контрол пък е принуден да пише фермани. Всичко това доведе до увеличаване на броя на загиналите в последните години.
Сега се въведоха някои мерки, каквито досега нямаше – дерегистрация, отнемане на книжката за повече видове нарушения, има драстично завишаване на глобите. Ще се дисциплинират ли водачите? Между другото имало ли е някога в България административна мярка, която предвижда сваляне на табелите на колите за пътни нарушения?
- Един народен представител заяви, че най-реформаторското нещо в този закон това са свалянето на номерата и електронните фишове, което ме шокира. В България табели се сваляха преди повече от 25 години, а пък електронните фишове ги има от 2011 г. Навремето Пътна полиция сваляше номера, но се отказаха, защото не бе ефективно. Сега целта оправдава средствата. Макар че решението е малко брутално, защото при дерегистрация за алкохол или при неправоспособност се ликвидира регистрацията на автомобила и после собственикът му трябва да го регистрира отново. Но пак казвам: ако това ще помогне на пътната безопасност, ще е някаква победа.
И все пак този комплекс от нови мерки и санкции ще затегне ли контрола?
- Силно се съмнявам. От превантивна гледна точка се надявам да повлияе на съзнанието на всички автомобилисти, но няма да е дълготрайно. Елементарното решение да се завиши глобата не е генерално решение. Най-важното е тотално установяване на нарушенията. Тоест много, много силен технически контрол, както на скоростта, така и на движението по пътищата, по пешеходните пътеки...
Не смятате ли, че свалянето и на двете табели на автомобила е неразумно като мярка и в определени ситуации може дори да бъде фатално. Например, ако такава кола блъсне човек на пътя или пък шофьорът ѝ си напълни резервоара догоре на някоя бензиностанция и после избяга. Как ще се установи коя е колата и чия собственост е?
- Да, обикновено по номера се установява собственикът, но и сега има много случаи, при които водачът напуска без да има свидетели и без да се установи кой е. С новите промени, ако контролният орган установи, че някой управлява дерегистриран автомобил със свалени табели, той попада под ударите на Наказателния кодекс, това е престъпление и санкциите са по-тежки.
При дерегистрация, например, за срок от 1 година на автомобила има ли пречка в този срок собственикът да го продаде, прехвърли, подари? И новият собственик ще може ли пак да го регистрира?
- Няма пречка собственикът да извършва всякакви сделки с автомобила, защото не е под запор. Един от куриозите при дерегистрацията е наистина как при евентуална продажба колата ще може да се регистрира отново, преди да е изтекъл наложеният срок, който е от 6 месеца до 1 година. По принцип сделката се извършва пред нотариус, когато колата е регистрирана. Ако купувачът се яви в КАТ за нови табели, той не би трябвало да бъде допуснат, защото веднага ще излезе в системата, че колата е дерегистрирана за определен период. Получава се така, че от една страна собственикът няма да може да си продаде колата. От друга страна, ако случайно намери купувач, новият собственик няма да може да я регистрира, което е неправилно и нарушава правата му. Изобщо има много подводни камъни, които тепърва ще изплуват...
А нарушителят, чиято кола е дерегистрирана, може ли например да си купи нов автомобил и пак да си кара? Или във всички случаи свалянето на табелите върви и с взимането на книжката?
- Дерегистрацията е за шофиране след употреба на алкохол или наркотици, за отказ от тест и за неправоспособност. В закона се предвижда отнемане на свидетелството за правоуправление при алкохол и дрога, а неправоспособните така или иначе нямат книжка.
Кой са най-полезните промени?
- Най-полезната промяна според мен е това, че на пътните полицаи им се разрешава да пишат фишове за всички нарушения, за които не се предвижда отнемане на контролни точки. Това ще става при съгласие на нарушителя. Досега беше само за маловажни нарушения. Това е много смислена промяна, защото се спестява много от дейността на пътната полицията. Сега контролният орган още при установяване на нарушението ще посочва по кой член е провинението и каква ще е санкцията. При съгласие на нарушителя той ще подписва фиша.
А водачът как да бъде сигурен в момента, че действително нарушението му е за 100 или 200 лева, за да подпише?
- Полицаят е длъжен да обясни какво е нарушението, глобата и всичко това го пише в хартиения фиш. Ако прецениш, че това не е така, си запазваш правото да ти се напише акт.
Ще се плаща ли глобата на място, защото от МВР обявиха, че ще купуват пос терминали за патрулките?
- Има такъв проект, но засега не. Сега на първо време при пътна проверка на шофьорите ще им се разпечатват висящите глоби. Досега много водачи не знаеха, че имат неплатен електронен фиш или пък се укриваха, за да не си го получат. Отсега нататък, когато ги спрат на пътя, катаджията ще прави проверка с таблета в системата и ако излезе, че има стари неплатени санкции, ще връчва разпечатка от тях. Оттук нататък водачът ще трябва да си ги плати, защото това е един вид изпълнителен лист. В случай, че не плати, глобата отива към НАП. Ако някога се реализира идеята да се сложат в полицейските автомобили пос терминали, това ще бъде много полезно. Особено за нарушителите чужденци, защото те ще могат да превеждат на момента глобата с банкова карта. Сега проблемът е много голям, защото напускат страната без да си платят.
Ще се лежи ли в затвора за хиляди левове неплатени глоби?
- Не, за съжаление. Но смятам, че при неплащането на глоби в определен срок санкцията трябва да се завишава в пъти. Така е в много страни в Европа.
Смятате ли, че двойно по-високите глоби ще вдигнат двойно и катаджийския рушвет. Действително ли все още корупцията в КАТ е голяма или това вече е остаряла легенда, която се поизтърка?
- Участвах наскоро в едно тв предаване, в което един от събеседниците доста фриволно каза, че увеличаването размера на глобите за скорост е само с цел корупция. Аз му обясних, че при скорост автомобилът изобщо не се спира и няма контакт между водача и пътния полицай. Това нарушение се установява с техническо средство. Така че този въпрос малко се преекспонира. Новите автомобили на Пътна полиция имат камери, може да се прави аудио и видеозапис, имат джипиеси, могат и от Марс да се гледат. Те са така съоръжени, че малко или много взимането на рушвети възпира униформените. Водачите обаче също трябва да знаят, че ако извадят пари, за да дадат, последиците за тях могат да бъдат тежки.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!