17
Януари 2017
Шофирането с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с минимум 4 милиметра дълбочина на протектора, става задължително у нас от 21 януари, когато влиза в сила изменения Закон за движение по пътищата. Депутатите гласуваха изискването за гумите да важи в периода от 15 ноември до 1 март.
Съвсем основателно това поражда редица въпроси сред автомобилистите: дали „обувките” на колата им в момента отговорят на новите правила; дали грайферът вече не е изтрит; ако трябва да купуват нови гуми, каква марка да изберат и как да разтълкуват всички символи по продукта; какви са предимствата на лятната спрямо зимната гума, на зимната спрямо всесезонната и т.н.
Вероятно вече ви е направило впечатление, че в изменения Закон за движение по пътищата (ЗДвП) депутатите никъде не са записали, че през зимния сезон у нас трябва да се използват т.нар. „зимни гуми”. Точната формулировка е „гуми, предназначени за зимни условия”.
Има ли разлика и каква е тя?
Зимната гума (или „гума за сняг” в съответствие с Директива 92/23 / ЕИО на Съвета) се определя като гума „с шарка на протектора и структура, които са предназначени основно, за да се гарантира по-добра работа от тази на нормална гума в кал и пресен или топящ се сняг, разясняват от една от водещите компании в бранша Goodyear. Маркировката за гуми, одобрени за използване при кални и снежни условия, е M + S (или M.S, M & S, което означава Mud & Snow-кал и сняг).
От 2012 година в ЕС се прави разлика между „гума за сняг” маркирана с M + S (M.S, M & S) и „гума за използване при тежки зимни условия”. Последната е маркирана с два символа - M + S и нов символ - тривърха планина със снежинка (3 PMSF).
В новия вариант на българския ЗДвП никъде не се споменават тези два символа - M + S и/или M + S и три върха със снежинка.
За сравнение в някои страни в Европа, в които зимните гуми са задължителни през съответния сезон, е записано, че водачите са длъжни да се движат с гуми 4М+S с минимум 3мм дълбочина на грайфера.
Следователно у нас освен зимните могат да се използват и други категории гуми. Дълбочината на протектора им обаче трябва да е равна или над 4 мм.
Според друг водещ производител на гуми - MICHELIN, всесезонните гуми и гумите за всякакви метеорологични условия също са допустими за зимна употреба. Когато обаче температурите паднат под -5 градуса, трябва да се монтират задължително зимни гуми, е посочено в техния сайт.
Безспорно е, че няма универсален вид гуми. Всяка една категория е подходяща за конкретните условия. В този смисъл най-подходящата гума за зимата е зимната, независимо от либералния режим, който нашето законодателство допуска и след последните изменения на ЗДвП.
Много автомобилисти недоволстват, че желанието да се наложи и у нас употребата на зимни губи през снежния сезон, е продиктувано от лобистки интереси. Истината е, че те са по-подходящи за това време на годината.
Комбинацията от специални смеси и шарки на протектора значително подобряват сцеплението на гумата при студени, влажни пътища и температури под 7°C. Колата става по-стабилна, а спирачният път – близо три пъти по-къс. Най-новите тенденции включват „разкрасяване” на зимната гума с многобройни ламели и ръбове, хидродинамични канали и дизайн на протектора, осигуряващ максимален контакт на гумата с настилката при различни действия, напр. при ускоряване, шофиране с постоянна скорост, завой, спиране.
В интернет може да се намерят десетки клипчета в подкрепа на това твърдение. Статистиката също е показателна: употребата на зимни гуми при леки автомобили може да намали броя на инцидентите причинени от липса на сцепление при зимни условия с 46%. От Goodyear съветват за максимално представяне и безопасност на всяко колело да се монтира зимна гума. Когато се сменят зимни гуми само на един мост, се препоръчва те да бъдат поставени отзад, за да се запази контролът и сцеплението.
Употребата на лятна гума в студ и особено при температура под 7 градуса влошава качествата й. Каучукът се втвърдява, а сцеплението с пътя дори при сух асфалт, не е достатъчно добро. На завои автомобилът не е толкова стабилен и като цяло возилото стои неуверено на пътя.
Всесезонните гуми и гумите за всякакви метеорологични условия също имат своите специфики.
Всесезонните гуми например осигуряват по-добро сцепление с настилката при заснежени и заледени пътни условия спрямо летните гуми, но при високи температура са по-малко ефективни от тях. При дизайна им се проектират ламели на протектора, предназначени за зимни и за летни условия.
Новата категория „гуми за всякакви метеорологични условия”, която се предлага от Michelin, имат сцепление и спирачен път като на зимните гуми. Освен това попадат в един и същ клас с лятната гума с най-ниско съпротивление при търкаляне, посочват оттам.
От специализирания център за гуми „Диана” обръщат внимание на още няколко съществени момента, които са от значение не само през зимата: „Има три основни причини за проблеми с гумите, които могат да се избегнат: неправилното налягане, шофирането с висока скорост и претоварването. Предприемането на предпазни мерки за тяхното предотвратяване ще гарантира по-сигурна мобилност и по-дълъг живот на гумите”.
Шофьорите, които ще купуват нови „обувки” на колата, трябва да могат да разчетат обозначенията върху тях и да знаят на какво да обърнат внимание. Вижте какво означават някои от символите върху гумата:
Снимка: Център за гуми „Диана”
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!