15
Декември 2016
В Германия измамите с превъртането на километражите на автомобилите са се увеличили със 100 пъти в последните години. По полицейски данни всяка трета употребявана кола е манипулирана – това са около 2 милиона возила годишно. Незаконната печалба при продажба от един автомобил е средно 3000 евро, сочат още анализите на местните служби.
Тревожното в случая е, че българите са сред най-големите потребители на коли втора употреба от Германия. Само през първото полугодие на тази година са регистрирани около 130 000 употребявани коли. По традиция у нас най-търсените коли на старо са германските премиум марки. Вероятно голяма част се вкарват точно оттам. Излиза, че най-бедната държава в Европейския съюз е най-потърпевша от тази незаконна дейност, която се върши с широк замах в богата Германия. Твърде възможно е тези измами да са много разпространени и в други държави от ЕС, но за съжаление няма оповестени полицейски данни.
Кампания на СБА в защита на автомобилистите
Точно заради тази масовост на измамите крайно време е те да се криминализират и у нас. В защита на шофьорите още в края на лятото Съюзът на българските автомобилисти (СБА) започна кампания срещу превъртането на километражите. На 19 септември дори бяха внесени предложения за промени в законодателството, които предвиждат наказателно преследване за извършителите на подобни незаконни интервенции, но и конкретни мерки за превенция.
През последните 3 месеца обаче предложенията на СБА не бяха фактически разгледани, защото е необходимо някой от депутатите да ги внесе за обсъждане. Никой от членовете на водещата по тези въпроси Транспортна комисия не се ангажира лично с предлаганите промени.
Това беше и една от причините СБА да стартира подписка сред гражданите в подкрепа на инициативата. Към момента тя събира малко над 250 подписа. Всеки, който желае, също би могъл да се включи, като символично даде своята подкрепа в сайта peticiq.com
За разлика от нашата страна, в Германия това нарушение се наказва със затвор. Една от най-големите полицейски операции в тази страна е била проведена през 2011 г. в Мюнхен, когато са конфискувани 300 коли и са арестувани 200 души. Последното дело по този случай приключва едва миналата година, припомнят от най-големия автомобилен клуб в западноевропейската държава - ADAC. Именно по повод тази операция германската полиция прави цялостен анализ за мащабите на престъпния бизнес, за да стигне до заключението, че приблизителната загуба в Германия от измамите с километражите е 6 милиарда евро годишно.
Устройства за 149 евро връщат километража
От ADAC предоставиха специално за СБА презентация за проблема в тяхната страна. От нея става ясно, че:
Ако някой смята, че тези интервенции върху автомобила представляват някаква сложна дейност, това изобщо не е така. Подправянето става през OBD букса, която се използва за компютърна диагностика, и отнема само няколко минути. Обикновено не е нужно да се разглобява километражът или контролните уреди и в повечето случаи изобщо не остават механични следи.
Всички основни електрически компоненти на колата могат да бъдат подправени. Често базите данни с изминати километри са смятани за бързо решение, в което километражът се записва при всяко влизане в сервиз, при годишен технически преглед и др. Предполага се, че така може да се следят показанията на километража.
Светът става все по-технологичен и според експертите лошото в случая е, че съвсем скоро ще се появят приложения за смартфон, които ще направят превъртането на километража още по-лесно.
Производителите да инвестират в електронните защити
Според ADAC манипулацията трябва да бъде направена толкова трудна и скъпа, че да се губи смисъла от нейното прилагане. От германския автомобилен клуб дори смятат, че това трябва да бъде включено в условията за одобрение на нови автомобили в ЕС.
Например, чрез използването на вече съществуващи компютърни технологии като Модулите за хардуерна защита (HSM).
Електронната защита е напълно постижима – така например технологичните системи (имобилайзери) са довели до около 20 000 кражби по-малко в Германия. В този смисъл добре би било да се инвестира в техника, за да намалеят и злоупотребите с връщането на километражи, където както казахме вече, има увеличение 100 пъти.
Има и друг проблем.
Много коли напускат завода готови за превъртане на километража. Те имат вградени в софтуера определени команди, с които не е проблем данните да бъдат променяни. Самите производители също „изтриват“ километражите на новите автомобили, когато те са минали много километри в тестове.
По принцип манипулацията на километража е трудно забележима. Обикновено се залага на преглед за видимо износване - гумени части на педалите, волан, ръбове на седалки, стелки. Специалистите предупреждават, че подобни огледи не са достоверни в днешно време, защото голяма част от употребяваните автомобили са манипулирани професионално, гумените части на педалите често се подменят, а воланите са обработват с лак за кожа, за да се заличат всякакви следи на времето.
Решението на проблема
Според немския автоклуб едно от добрите решения на проблема е километражите да бъдат включени в режимите на одобрение, приети от Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации (ИКЕ на ООН), и да се издава специален сертификат. От една страна това няма да носи никакви допълнителни такси и разходи за потребителя, а от друга ще гарантира безопасност.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!