14
Ноември 2016
Депутати искат да се въведе изискване автомобилните гуми, предназначени за каране при зимни условия, да бъдат с дълбочина на протектора не по-малка от 4 мм. Това става ясно от стенограма на заседание на парламентарната комисия по транспорт, на което неотдавна бяха обсъдени промени в Закона за движение по пътищата. На същото съвещание бе гласувано и задължителното използване на специални гуми за лед и сняг.
Оказва се обаче, че по-големият дебат е бил относно дълбочината на протектора на гумата. В момента изискването за леките коли е да бъдат с гуми, чийто грайфер е над 1,6 мм. В дебата депутатите отбелязват, че това е норма, отпреди няколко десетилетия, заради която „чужденците ще ни се смеят”. Вносителите на това предложение са се аргументирали, че в над 20 страни от ЕС приетата норма е между 3 и 4 мм. Те имали подкрепата и на три от основните производители на гуми в света. Всички били на мнение, че гумите с дълбочина на протектора под 4 мм губят основните си свойства и не са стабилни на пътя.
На същото заседание представител на Асоциацията на вносителите на автомобилни гуми е заявил, че въвеждането на този минимум за зимните гуми би довел до голяма степен до премахването на „сивия сектор“ в областта на гумите. По думите му в редица европейски държави шофьорите си сменят гумите при 4 мм протектор. Наши „търговци“ товарели на нелегални бусове този отпадък и го продавали у нас без да плащат продуктови такси, ДДС и т.н.
След завързалия се дълъг дебат депутатите, вносители на предложението, сами го оттеглят, защото имало нужда от сериозна и задълбочена дискусия. Освен това не било необходимо това да бъде записано в ЗДвП, а например в Правилника за прилагане на закона.
Пред СБА шефът на Пътна полиция комисар Бойко Рановски увери, че нормата за дълбочината на протектора остава 1,6 мм.
Поне засега!
Стенограмата от същото заседание на транспортната комисия разсейва и една много важна за стотиците хиляди шофьори заблуда. Депутатите са гласували „за” задължително използването на гуми, предназначени за зимни условия. А това включва и зимни, и сезонни гуми. Досега в медиите се говореше само за задължителната употреба на зимни гуми, което не е така.
Както е известно вече, автомобилистите ще са задължени да карат със специалните гуми само когато метеорологичните условия го изискват. Тоест при сняг и поледици, без да има определен срок. Обсъждало се е също този вид гуми да са задължителни при температура под 7 градуса, но от МВР са възразили, защото нямало как катаджиите да ходят и с термометри.
В тази връзка ето какво казва депутатът Иван Вълков:
„Ние сме записали „гуми, предназначени за зимни условия“. Тук има и производители, и вносители на гуми – никъде нямаме дефинирано какво означава „зимна“, „лятна“ или „сезонна гума“. Ако се стремим да приемем някакъв текст, ние трябва да сме наясно. Казано само „зимни гуми“, означава това, което ни беше разяснил колегата при представянето (има предвид представителя на „Мишлен”) – трите островърхи била, или както ги нарече там (б.а.- става дума за символа „3PMSF“ – три върха със снежинка). Това са основно зимни гуми. Има и гуми „M+S“ (Mud + Snow (кал и сняг) –бел.авт.)– те се смятат за сезонни гуми.
Ние не можем да ограничим хората да вземат само един вид гуми по някакъв символ – само тези гуми да могат да се монтират на моторните превозни средства. От тази гледна точка трябва да решим дали ще има строго ограничение, защото по един начин ще изглежда текстът само със зимни, по друг – със зимни и със сезонни гуми. Тъй като нямаме такива ограничения, трябва да намерим начин, по който да бъде вписано това нещо, защото е много важно”.
Други депутати също споделят мнението на Вълков и така се стига до решението да се гласува текстът „гуми, предназначени за зимни условия“ (а не само зимни гуми).
Задължителната им употреба ще влезе в сила след гласуване и в пленарна зала.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!