17
Октомври 2016
Има ли квалификация монтьорът, който поправя колата ми? Какви части са ми сложили и има ли гаранция след ремонта?
Много шофьори вероятно си задават тези въпроси след посещение в автосервиз, където за смяна на дадена част са били принудени да платят сериозна част от месечния си доход.
Хората с право се питат и притесняват, защото колите на българина се обслужват от много нелегални и полулегални сервизи. На един законен автосервиз има поне три, които работят в сивия сектор. Депутати и браншови организации признаха, че у нас никои не контролира този бизнес, защото няма регламент и липсва законова уредба.
От десетилетия автосервизната дейност се развива абсолютно стихийно. По тази причина няма никакъв проблем всеки, който реши, да сложи една табела в гаража на къщата си, да се самообяви за майстор и да отвори сервиз. Или да направи такъв в някоя тенекиена постройка, или в мръсна барака. Тези монтьори не издават касови бележки, нямат фирмена регистрация, а като извършват ремонти не дават никакви гаранции и предлагат резервните части без ясен произход. Така при некачествена работа потребителите не могат да направят рекламация, да си търсят правата и да претендират за връщане на парите. Потърпевшите не са малко, защото клиентите са много. Както знаем у нас над 70 % от автомобилния парк е над 15 години и на собствениците често им се налага да посещават майстори. Повечето водачи предпочитат по-евтиното и се насочват именно към гаражните работилници. Според изчисления загубите за държавата от незаконната дейност на автосервизите са няколко стотин милиона.
Разбира се, че не всички автосервизи работят по този начин. Има не малко обекти със скъпо оборудване и квалифициран персонал, но те също са толкова потърпевши от дейността на незаконните сервизи, колкото и потребителите. Защото за разлика от тези в сивия сектор на икономиката, легалните обекти имат счетоводство, издават касов бон за всяка услугата, дават гаранция за сменената част и извършения ремонт, плащат данъци, осигуровки на хората си. Всичко това оскъпява предлаганата от тях услуга и съответно те държат по-високи цени, които пък не са по вкуса и джоба на собствениците на по-амортизираните автомобили.
Депутати за пореден път признаха за сериозността на проблема и обявиха, че е крайно време да се подготви законопроект за регламентиране дейността на автосервизите. Те са категорични, че в дебата и подготовката му трябва да участват всички заинтересовани страни, за да може да се обхванат и решат всички проблеми и най-важното – да не се сложи прът пред средния и малкия бизнес.
Според експертите законът трябва да предвиди въвеждането на задължителна регистрация на всички авторемонтни търговски обекти, създаване на регистър, въвеждането на задължителни „сервизни картони" за всяка кола. С тази стъпка например ще може да се ограничи и превъртането на километражите. Както е известно, Съюзът на българските автомобилисти още през лятото се обяви „за” криминализирането на тази дейност и вече внесе в парламента предложения за законови промени.
Относно автосервизите законодателят трябва да реши кой ще прави регистърът - ИА „Автомобилна администрация” или общинските служби, където фирмите ще плащат данъците си. Законът трябва да регламентира дали автосервизите ще бъдат класифицирани по някакъв признак или не. Например, възможно е да има едни сервизи, където ще се извършват по-общи дейности като смяна на гуми, и други - за специфични ремонти. Тези, които извършват бояджийски услуги, пък трябва да бъдат изнесени по-далеч от жилищните райони, тъй като е възможно да замърсяват околната среда.
Не по-малко важна е квалификацията на майсторите. Ако сервизите бъдат задължени да дават гаранция за качествено свършената работа, те самите ще имат сметка да наемат подготвени хора, за да няма рекламации.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!