17
Октомври 2016
През 2015 г. е намалял броят на съставените актове и електронни фишове на КАТ в сравнение с предходните две години. Това установи проверка на Върховната административна прокуратура. Според обвинителите причината за спада не е в това, че шофьорите са станали по-дисциплинирани, а в занижения контрол. Освен това е установено, че има голям процент на отменени наказателни постановления, като в някои структури той превишава половината от обжалваните.
Актове падат в съда по много причини, става ясно от преглед на съдебни решения, издадени от различни съдилища в цялата страна. Една от честите причини е, че те не са били издадени с необходимите по закон реквизити, друга – че не са били връчени надлежно, а трета - че административно-наказващият орган безусловно е приел констатациите в наказателното постановление, които пък от своя страна са били неточни и непълни и не изясняват фактическата обстановка.
Прави впечатление също, че много от актовете отпадат по давност. Така например през 2015 година съдът е отменил наказателно постановление от 2002 година, издадено за алкохол. В случая магистратите са приели, че е изтекла абсолютната тригодишна давност за търсене на отговорност за това нарушение. Пак по давност е паднало наказание срещу шофьор, причинил катастрофа през 2008 г.
Годишно у нас пътна полиция констатира около 1млн.-1,2 млн. нарушения. Разбира се, не винаги водачите са виновни или поне те така смятат. Затова е добре да знаят добре правата си, за да обжалват наказанията и ако трябва – да стигнат до съд. Не подлежат на обжалване само наказателни постановления и електронни фишове, с които е наложена глоба до 50 лева включително (чл.189 (13) от ЗДвП).
Акт или обикновен фиш се съставя, когато пътният полицай установи нарушение по Закона за движение по пътищата. То може да е и за неправилно паркиране. Добре е водачите да знаят кога трябва да получат фиш и кога акт.
Фиш се издава за по-леки нарушение, за които законът предвижда глоба до 50 лв. Водачът следва да няма възражения по установените от пътния полицай факти. Ако има – ще му бъде написан акт. Глобата по фиша трябва да се плати до 2 седмици. Ако не - въз основа на него отново се съставя акт. Важна разлика е, че при акта се отнема синият шофьорски талон и се връща чак след плащането на глобата, а при фиша - не.
В случай, че имате възражения по акта трябва да обжалвате в 3-дневен срок след съставянето му пред областната служба на КАТ в съответния район, където е извършено нарушението. До 30 дни след съставянето на акта на нарушителя следва да се издаде наказателно постановление, в което е определен размерът на глобата. Много често този срок не се спазва, защото служителите в КАТ са малко, а работата – много.
След като получи наказателното постановление (НП), с което не е съгласен, водачът подава жалба о в КАТ, по която се образува дело в съответния районен съд. Шофьорът трябва добре да прецени за кое нарушение си струва да влиза в съдебна процедура и да си направи сметката повече ще спечели или ще изгуби. Той трябва да е наясно дали наистина има пробойни в акта, които ще доведат до неговата отмяна от съда.
В тази връзка добре е да се знае, че съставянето на акта трябва да става при спазването на определени правила и да съдържа задължителни реквизити: трите имена на съставителя на акта и неговата длъжност, дата на съставяне на акта, дата и място на извършване на нарушението, описание на нарушението и обстоятелствата, при което е извършено, нарушените законови разпоредби, данни на водача, данни на свидетелите и др. Свидетели могат да бъдат и длъжностни лица.
Липсата на само един от изброените реквизити в акта може да го превърне в невалиден.
Електронен фиш (ЕФ) се издава, когато нарушението е заснето от камера на КАТ. Този документ трябва да съдържа данни за териториалната структура на МВР, на чиято територия е извършено нарушението, мястото, датата, точния час, номера на МПС-то, името на собственика, описание на нарушението, нарушените разпоредби и т.н.
ЕФ се изпраща на собственика, а в двуседмичен срок той трябва да плати глобата или да предостави името на човека, който е шофирал. В 7-дневен срок от получаването на фиша може да се направи възражение пред директора на съответната структура на МВР. Директорът разглежда възражението и преценява доказателствата също в седемдневен срок. Издаденият електронен фиш се анулира, ако колата е била открадната или автомобилът е със специален режим.
Електронният фиш може да се обжалва по реда на ЗАНН в 14-дневен срок от получаването му. После в 7-дневен срок съответната структура на МВР я изпраща до районния съд, като в съпроводителното писмо посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания фиш, описание на пътя, на камерата, на движението на автомобила и т.н.
Преди време електронните фишове се издаваха без някои от необходимите реквизити и по тази причина масово съдилищата ги отменяха, а водачите се разминаваха без наказания. Законът обаче бе прецизиран и сега трудно падат в съда.
Важно е да се знае също, че давностният срок за глобите на КАТ е 2 години, а абсолютната давност изтича 3 години след съставянето на акта.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!