03
Октомври 2016
„Какво наказание могат да ми наложат, ако двигателят на колата ми е по-шумен от нормалното?”
Този въпрос отправи към СБА наш читател след новината, че столичният КАТ започва акция срещу „ревящите” мотори. Спецоперацията бе обявена тези дни заради шествието на мотористи в памет на загинало семейство рокери. Проявата срещна и неодобрение сред много столичани, тъй като бе през нощта и наруши спокойствието в града.
Проблемът с шумните автомобили и мощни мотоциклети е един от най-наболелите, който още търси решение. Той става твърде болезнен в периода между април и септември, когато времето се оправи, стане подходящо за автогонки и за улични дрифтове. Обичайно вдигащите голям шум карат тунинговани коли и са с модифицирани двигатели. Честа практика е и премахването на гърнето на ауспуха. Има райони в София, където по цяла нощ „трещят” мотори, хората не могат да спят, а полицаите и автоджигитите си играят на котка и мишка.
Законът за движение по пътищата предвижда временно спиране от движение на пътно превозно средство, ако шумът от двигателя е над установената норма или конструкцията му е изменена без съответното разрешение (чл.171, ал.2). Предвидена е и глоба до 50 лева, а ако водачът бъде спипан да кара возилото си без да е отстранил техническата неизправност, санкцията скача на 300 лева.
Истината е, че на практика много трудно може да се стигне до установяване и налагане на наказание. Защото в цялата страна българската полиция има едва пет-шест работещи мобилни шумомера, които засичат нивото на децибелите. В София уредите са два – с един се работи на място, а с другото устройства - на каналите за преглед в КАТ.
Шумовите анализатори бяха купени през 2014 г. с обещанието да се обяви обществено поръчка за още бройки, но и досега катаджиите нямат ново оборудване. От МВР обещават, че „при наличие на финансови средства ще бъде закупено допълнително количество многофункционални шумомери за измерване на допустимите норми."
Засега проверките стават трудно. Това призна дори вътрешният министър Румяна Бъчварова, която обясни, че поради липса на уреди не е възможно контролът да се осъществява на място. Това ставало в СДВР, където има техническо средство за замерване на шума, произвеждан от возилото.
Равносметката от усилията на органите на реда реално да въведат обществен ред е твърде скромен. През 2015 година в София са заловени едва 44 водачи, които карат моторни превозни средства с модифицирани мотори или с изтърбушени ауспуси, наложени са им административни глоби и са викани на събеседване в СДВР.
Според наредбата за показателите за шума в околната среда нивото на шум в жилищните зони трябва да е 55 децибела през деня и съответно 45 през нощта. В централните градски части е 60 децибела, а след 23 ч вечерта – 50. Такива са нормите и на територии, подложени на интензивен автомобилен трафик.
От 74 до 106 децибела са допустимите нива за звука на автомобили и мотоциклети. Например за превозни средства с мощност на двигателя под 150 kW са допустими 78 децибела. А над 150 kW – 80. Над тези норми има или повреда, или преправяне на ауспуха, обясниха експерти.
Катаджиите не могат да засичат с мобилен шумомер колите в движение, а трябва да ги отбият встрани от пътя и тогава да измерят звука, като накарат шофьора да изфорсира двигателя. В това време не трябва да минава друго превозно средство. Дали автомобилът надвишава допустимите норми за шумово замърсяване може да се определи най-точно при първоначалната му регистрация или по време на задължителния годишен технически преглед.
Всеки един от уредите за контрол трябва да има сертификат за калибриране от Българския институт по метрология. Мобилният шумомер е с големина колкото дрегер за проверка на алкохол, но вместо мундщук отпред има микрофон. Цената на дигиталните уреди в зависимост от фирмата производител е от 190 до 450 евро. Изглежда МВР се затруднява да извади дори такава приемлива сума за нови уреди.
Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" също имат шумомери, с които се проверяват за шумово замърсяване камиони и автобуси.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!