12
Септември 2016
В повечето държави от Европейския съюз към момента използването на фарове е задължително не само през нощта, но и през деня. Законодателствата в тези страни членки бяха променени след въведените правила от ЕС. Как се стигна до това решение?
Преди десет години Европейската комисия по транспорт под надслов „Включените светлини спасяват живот” излезе с препоръка МПС-тата да се движат целодневно с включени къси или дневни светлини . Тогава експертите изчислиха, че това ще намали броя на загиналите при пътни инциденти с между 5% и 15%. Една от държавите, която въвежда експериментално това правило, е Австрия. Обратно на очакванията обаче статистиката отчита ръст и при катастрофите, и при убитите. Според публикации в медиите заради влошената пътна ситуация и след консултации с офталмолози, които считат, че заслепяването вреди на зрението на шофьорите, парламентът отменя използването на светлините през светлата част от деня. В момента в тази страна те са задължителни само за мотопеди и мотоциклети (виж долу).
През 2008 г. Европейската комисия излезе с директива за задължително въвеждане на дневни светлини. Така от 2011 г. насам всички нови автомобили и малки ванове за доставки в ЕС, които излизат на пазара, вече са стандартно оборудвани с нискоемисионни светодиодни (LED) дневни светлини, които се включват със завъртането на контактния ключ. От август 2012 година това правило важи за камионите и автобусите. Целта е не толкова да помогнат на шофьора да вижда пътя, а да помогнат на другите участници в движението да забележат превозното средство, колкото се може по-рано, съобщава сайтът за пътна безопасност на Европейската комисия. Дневните светлини консумират само 25-30 % от енергията, необходима за захранване на обикновените фарове.
Старите автомобили не бяха задължени да се преоборудват.
Българският Закон за движение по пътищата бе променен и сега в чл. 71 (3) е записано следното: през деня МПС се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини (от 2012 година важи целогодишно).
Вижте в кои страни от ЕС използването на светлини от МПС през деня е задължително според сайт за пътна безопасност на Европейската комисия.
В таблицата за някои държави не е посочена информация дали фаровете през деня са задължителни, препоръчителни или няма изискване. Поради това не става ясно какво е законодателството. По всяка вероятност обаче щом не е изрично казано, значи в съответната държава дневните светлини не са задължителни. В интернет има разнопосочна информация.
Държави в ЕС |
||
Правила за дневните светлини |
||
Австрия |
Използването на предни фарове е задължително през деня, но само за мотоциклети и мотопеди. |
|
Белгия |
|
|
България |
Използването на дневни светлини е задължително за МПС, дори когато е светло. |
|
Германия |
|
|
Гърция |
|
|
Дания |
|
|
Естония |
Използването на дневни светлини е задължително за МПС и през деня. |
|
Ирландия |
Задължително използване на дневни светлини. Всички нови автомобили трябва да имат дневни светлини (задължително от 2011 г.). Велосипедите трябва да имат фар, излъчващ бяла светлина, отпред и фар, излъчващ червена светлина - отзад. |
|
Испания |
Използването на дневни светлини е задължително през деня само за мотоциклетисти. За други превозни средства, само ако има намалена видимост. |
|
Италия |
Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло за МПС. |
|
Кипър |
Използването на дневни светлини е задължително през светлата част на деня само за мотоциклетисти. |
|
Латвия |
Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло за МПС. |
|
Литва |
Използването на дневни светлини е задължително за МПС през деня.
|
|
Лихтенщайн |
Препоръчително е да се ползват къси светлини през деня за МПС. |
|
Люксембург |
|
|
Малта |
|
|
Нидерландия |
|
|
Норвегия |
Задължително използване на дневни светлини от МПС през деня. |
|
Обединено кралство |
|
|
Полша |
Задължително е шофирането с пуснати фарове през деня, като късите светлини са задължителни при каране на тъмно. Задължително оборудване за велосипедисти поне един бял или жълт постоянно светещ или мигащ преден фар, поне един заден червен светлоотразител, поне един постоянно светещ или мигащ заден фар.За каране през деня не е задължително колелото да бъде оборудвано с фарове, но задните червени светлоотразители са задължителни. Освен това велосипедите може да са оборудвани със: светлоотразители на педалите (жълт цвят),бял преден светлоотразител,светлоотразители на колелетата – но най-малко по един на всяко колело (жълт цвят),светлоотразителна ивица на гумата или колелото. |
|
Португалия |
|
|
Румъния |
Използването на дневни светлини е задължително по светло. Правилото важи за национални пътища, магистрали и скоростни пътища.
|
|
Словакия |
Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло. |
|
Словения |
Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло. |
|
Унгария |
Използването на дневни светлини е задължително по светло, но само извън застроените райони. |
|
Финландия |
Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло. |
|
Франция |
|
|
Хърватия |
Използване на дневни светлини задължително за мотоциклети и мотопеди. Задължително е за другите превозни средства през зимата (след смяната на часовото време през есента и преди смяната му през пролетта), но не е задължително през лятото. |
|
Чехия |
Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло.
|
|
Швейцария |
Задължително използване на дневни светлини (В сила от 1 януари 2014 г.) |
|
Швеция |
Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло. |
Забележка: Данните са от сайт за пътна безопасност на Европейската комисия. Съгласно член 8 (1) от Директивата за безопасността по пътищата информацията на този сайт се предоставя от органите в съответната страна. В случай на противоречие между предоставените данни и действащите в дадената страна правила последните имат предимство. Данните имат чисто информационна цел и Комисията не поема никаква отговорност за тяхното съдържание или точност.
Държави извън ЕС Правила за дневните светлини
Сърбия Задължителни къси светлини целогодишно
Босна и Херцеговина Задължително на светлини през цялата година
Косово Задължително на светлини през цялата година
Черна гора Задължително на светлини през цялата година
Забележка: Данните са от сайта на българското Външно министерство
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!