Искам да си купя автомобил втора ръка. С продавача си стиснахме ръцете за цената, но оттук нататък какво ми предстои, докато колата стане моя собственост? Вероятно не малко хора си задават тези въпроси, когато дойде моментът да си купят първото возило в живота или пък да сменят старото с по-новичко. Процедурата по покупко-продажба на моторно превозно средство е изключително важна. Това е като сделките с имоти - ако не подготвите изряден документ по прехвърлянето, рискувате да бъдете измамен, колата да не стане ваша собственост и в крайна сметка да изгубите пари. Затова необходимо е да извървите няколко задължителни стъпки, най-важната от които е сключването на писмен договор с продавача с нотариално заверени подписи. Заверката може да стане при всеки един нотариус в страната, без значение в кой район работи. Когато купуване автомобил нов внос, който още няма регистрация у нас, нотариална заверка върху договора не се изисква, дори да е между частни лица. При вече регистрирано в България МПС обаче важи следният текст от Закона за движение по пътищата (ЗДвП): Чл. 144 (1) Собствеността на МПС се прехвърля с писмен договор. (2) При прехвърляне на собствеността на регистрирани автомобили, на регистрирани ремаркета с товароносимост над 10 тона, на регистрирани колесни трактори и на регистрирани мотоциклети с работен обем на двигателя над 350 куб.см подписите на страните трябва да бъдат заверени. Преди да стигнете до нотариалната кантора трябва да подготвите в писмена форма договора за покупко-продажба. Нотариусът също може да изготви такъв документ. Другият масов случай е адвокат да се заеме с написването му, за да юридически издържан. И в двата случая обаче хонорарът няма как да си го спестите. Има адвокатски кантори, които предлагат онлайн готови пакети от документи за цялата процедура по прехвърлянето на автомобила. В обявленията си те се саморекламират с по-ниски такси от тези в канторите. Може и да е така, просто трябва сами да прецените доколко ви устройва подобна оферта. Знайте, че в договора трябва да се упомене всичко около сделката – модела на колата, идентификационните номера, срокът, в който старият собственик ще предаде ключовете от возилото на новия, цената, както и други детайли - например да си поделите разходите по прехвърлянето, включително плащането на дължимия местен данък в общината. Размерът за всяко возило е различен и зависи от приетите тарифи на съответната община. Както знаете, този налог не е много нисък за по-мощните коли, дори да са втора ръка. Друг много важен детайл около договора е каква сума ще запишете. Обикновено продавач и купувач се разбират да отбележат по-ниска сума, за да се спестят пари от такси. Например, купувачът плаща на ръка 10 000 лева на продавача, а в договора е записано 5000 лева. Това винаги крие някакъв риск, защото си представете, ако колата се окаже крадена или предишният собственик не ви я предаде във владение в договорения срок? Дори да решите да го съдите как ще докажете реално платената от вас сума? В деня на прехвърлянето при нотариуса трябва да отидете със следните документи:
Нотариусът трябва да провери съвестно всички представени му документи и най-вече пълномощните, ако има такива. Много важно негово задължение е да провери също дали върху МПС-то няма наложени обезпечителни мерки.След като се увери, че всичко е наред, той поставя щемпел и подпис и връща нотариално заверения договор на страните по сделката. По принцип за поставянето на подпис (ако не е изготвил договора) нотариусът би трябвало да вземе 6 лв., колкото е държавната такса за такава услуга. Нотариусите обаче имат други схеми на работа и взимат в пъти повече. За изготвянето на типовия договор за покупко-продажбата той може да вземе стотина лева, а за заверката още толкова. И това само за двадесетина минути работа. Още през 2013 година тогавашното българско правителство смяташе да отмени нотариалната заверки при този тип сделки, тъй като бе отчетено, че това е ненужна административна мярка, която товари финансово гражданите и бизнеса. Нотариусите обаче скочиха срещу това намерение, като казаха, че по така ще се увеличат измамите. Промяната така и не се случи. По този повод граждани коментираха, че по тази логика би трябвало да се минава през нотариус и когато си купуваш телевизор или си продаваш старите вещи от гардероба. След изповядването на сделката, следва втори етап: регистрация в КАТ. Това трябва да стане в 14-дневен срок след прехвърлянето като трябва да представите договора. За процедурата в Пътна полиция трябва да сте добре подготвени – пожарогасител, аптечка, триъгълник и всички останали задължителни елементи. След извършването на някои задължителни сверки на документи и по колата, новият собственик си получава малкия и големия талон. Регистрация на нов внос също трябва да стане в двуседмичен срок. Декларирането на закупения автомобил в общината става само, ако автомобилът е собственост на повече от едно лице. Срокът е двумесечен.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!