07
Март 2025
Каква е общата картина?
В много отношения Европа прилича на САЩ – подобни закони с различни нюанси в отделните щати. При движение по магистралите в повечето случаи максималната допустима скорост е или 120, или 130 км в час. Пътищата, които свързват населените места са с ограничение от 80 или 90 км в час, в повечето случаи. Във вътрешността на градове и села на много места се допуска движение до 50 км в час, което естествено трябва да бъде съобразено с моментната обстановка.
Допълнително в много градове има още ограничения – най-често до 30 км в час. По-ниската скорост допринася за по-голяма безопасност и до по-малко отделяни вредни емисии. Ограничението за тежкотоварни автомобили и автобуси са дори още по-стандартизирани из континента – най-често около 80 км в час.
По-ниски скорости важат и при влошена пътна обстановка – типични примери са Франция, Германия, Обединеното кралство. Във Франция ограничението на скоростта бива намалявано временно с 30 км в час при високи температури. В Северна Европа ограниченията се прилагат дори спрямо сезона – независимо от метеорологичните условия – например Финландия и Швеция намаляват максималните скорости през зимата.
Къде са най-големите глоби за превишена скорост?
Шофирането над ограничението на скоростта е опасно, но с голяма тревога трябва да посочим, че е често срещано. Според данни на Европейската обсерватория за пътна безопасност около 40-50% от шофьорите понякога карат със скорост над ограничението, а между 10-20% шофират с повече от 10 км/ч над позволеното. Скоростта е водещата причина за между 10 и 15% от катастрофите. Така че има смисъл държавите да искат да намалят превишената скорост, понякога чрез въвеждане на закони, които наказват превишената скорост с глоби, отнемане на точки или дори затвор.
Често пъти превишаване на скоростта с до 10 км в час над ограничението може да се размине без санкция. Но ако се движите с над 10 км в час над максималната допустима скорост, то едва ли ще ви се размине. Ето какви са глобите и наказанията в Европа:
Северна Европа и Швейцария
Най-дълбоко в джоба на нарушителите „бъркат“ в Скандинавия, Швейцария и Финландия. И не, причината не е, че сумите изглеждат много високи – те са такива дори за жителите на тези страни. В Норвегия налагат глоба от близо 500 евро, ако ви хванат да шофирате с 55 км в час, при ограничение от 50! Всъщност в Норвегия начисляват 10% от годишната заплата на водача с превишена скорост като глоба – въз основа на средната норвежка заплата, това възлиза на 5 557 евро. Това дава на Норвегия третата най-висока обща глоба за превишена скорост извън градска зона. При сериозни случаи на превишена скорост шофьорската книжка може да бъде отнета за срок до 36 месеца, т.е. 3 години, а в някои случаи водачите влизат в затвора за близо 20 дни. За сравнително дребно превишаване на скоростта, превишаване с 14 км/ч над ограничение от 50 км/ч, глобата ще бъде 266 евро.
В Швеция глобата е половината от тази в съседката ѝ Норвегия. Максималната глоба за превишена скорост извън градска зона е 351 евро, което би било 13% от средната месечна заплата в Швеция, която е 2 731 евро. Шофьорите, които превишават ограничението на скоростта от 30 км в час с повече от 20 км в час, могат да бъдат лишени от книжка, както и тези, които превишават ограничението на скоростта с повече от 30 км в час.
В Швейцария също се прилага налагането на глоба основана на дохода на нарушителя. Те се прилагат към водачи, които извършват грубо нарушение, като превишат с 50 км/ч ограничението на скоростта. Минималната глоба е 60 евро, но може да нарасне многократно. За шофьор със средна месечна заплата от 5 796 евро, максималната глоба би била огромните 34 373 евро! Причината е, че се натрупва т. нар. „дневна глоба“, която се прилага 180 дни назад. И не само това. Шофьори, които превишават ограничението на скоростта от 30 км в час, като карат с 40 км в час или още по-бързо в Швейцария, могат да бъдат лишени от свобода за поне една година.
Повече по темата – в продължението. Междувременно смятате ли, че подобни глоби биха намалили нарушителите у нас? Споделете във фейсбук страницата ни.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
От Български автомобилен и туринг клуб през 1957 г., до Съюз на българските автомобилисти през 1972 г., вече почти 68 години осигуряваме спокойствие и сигурност на пътя.
За осма поредна година, СБА организира състезанието по пътна безопасност за млади шофьори "Най - добър млад шофьор на България".