+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

01

Юни 2015

9286

Бензин или дизел? Кое е по-евтино?

СБА СБА

Да разберем дали дизелът ще ни е по-евтин от бензина за 3-годишна употреба не е лесна работа. Не става въпрос само за разход на литри за 100 км. Амортизацията и овехтяването са най-големите разходи за всеки един собственик. Всеки един от нас трябва да вземе предвид факта, че дизеловите автомобили са по-скъпи за покупка и сервизиране от бензиновите им събратя, макар че двигателите им са с по-малък обем и данъците им са по-ниски като стойности. Наистина ли дизеловите автомобили са по-скъпи от бензиновите? Общо взето да. Колкото по-малък автомобил гледате, толкова по-евтин ще е и съответно толкова по-скъп ще е дизеловият му вариант. Пример: разгледайте Nissan Qasqai първо поколение с 1.6-литров бензинов агрегат. Цените започват от около 13500 лв. 1.5-литровият дизелов вариант от същите години започва от 15000 лв. Да, важни са нивата на оборудване и техническото състояние, но при еднакви модели дизеловият ще е по-скъп. Не винаги купувачите ще предпочетат дизела, а причината е именно доплащането. Кое гориво е по-скъпо на бензиностанцията? В момента литър дизел струва 2.35 лв., а литър бензин – 2.29 лв. /6 стотинки на литър разлика/. За един резервоар (65 литра) ще спестите 2.60 лв., ако автомобилът ви е бензинов. От друга страна, дизеловите еквиваленти ще изминат повече разстояние с наличното гориво. Aко сравните автомобил, изразходващ 7,6 л/100 км с такъв, който харчи 5,1 л/100 км, първият ще измине 850 км с този резервоар, а по-икономичният – над 1250 км. С други думи – харчите повече на бензиностанцията, но пътувате 25% по-дълго с наличното гориво. Ако съдехме само по тези разходи, дизеловите автомобили щяха да са най-атрактивните на пазара. Но трябва да вземем предвид разликата в цените при закупуване, както и овехтяването и сервизирането им. Дизеловите автомобили по-скъпи ли са от бензиновите 3-години по-късно? Зависи от това на каква марка и модел сте се спрели. Но в повечето случаи – да. Инвестицията се „избива“, когато дойде моментът да продадете возилото. А кое се кара по-добре? Винаги трябва да тествате един автомобил преди покупката. По този начин ще разберете дали е това, което сте очаквали и дали ще ви върши работа. Вече е отживелица твърдението, че дизеловите агрегати са по-неизпипани от бензиновите, че са по-шумни и т.н. Модерните дизели се клатушкат на по-ниски обороти, но е факт, че и малките бензинови мотори произвеждат същото ниво на вибрация. Голямата разлика остава в това как двата вида двигатели разгръщат мощността си. Освен ако не е с принудително пълнене, трябва да форсирате двигателя повече, преди да смените предавка. При дизеловия двигател максималният въртящ момент (тласъкът, който усещате при даване на газ) се достига на по-ниски обороти и съответно сменяте предавка доста по-рано. Този факт прави дизеловия агрегат предназначен за по-спокойно шофиране. При по-ентусиазирано шофиране всички бихме избрали бензиновия двигател особено ако е пипнат за повече мощност. Но да не забравяме, че има и дизели, които ускоряват завидно добре. Да вземем BMW E60 535d, например. Ускорението до 100 км/ч и доускорението от 50 до 200 км/ч са доста конкурентни. Но да не гледаме само мощността и разхода на гориво, преди да изберем автомобил. На всеки се е случвало избраната от него опция да е по-скъпа, но фактът да се приема нормално. Остана да помислим за сервизирането, тъй като процедурите в сервиза са неизбежни. Тук слагаме най-големия минус за турбо-дизеловите агрегати, тъй като прецизната им работа свързва много компоненти заедно и изисква всеки един от тях да е изправен. Докато при бензина (атмосферен) се нуждаем от гориво-въздушна смес в цилиндрите, която да бъде запалена от искра. Няма принудително пълнене, няма гориворазпръсквателни дюзи, работещи на над 10 атмосфери. Естествено, тук отново всичко трябва да работи на 100% – дебитомерът, ламбда сондите, свещите, но цената за замяна на частите в повечето случаи е по-ниска, тъй като са по-малко на брой. Естествено, когато на бензинов агрегат се монтира и автогазова уредба, нещата „на колонка“ стават по-евтини и остава надеждността на сравнително некапризния бензинов агрегат. Оставяме избора да направите сами, но пресметнете всичко добре, за да не останете разочаровани. източник: blog.autocredit.bg


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

12.12.2025
Мохамед Бен Сулайем беше преизбран за президент на FIA за втори мандат

На Общото събрание в Ташкент, Узбекистан, Мохамед Бен Сулайем беше преизбран за президент на FIA за втори четиригодишен мандат. 

27.11.2025
Нов ГТП пункт на територията на гр. София

Пунктът на "ДЕКРА Аутомотив" ЕООД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

02.11.2025
Старт на акция „Зима“. Какво препоръчва СБА и за какво ще следи Пътна полиция

По традиция кампанията ще се проведе на територията на цялата страна и е насочена към безопасността на шофьорите и пешеходците през студените месеци.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.