17
Юни 2024
Лятото следва да бъде сезон за приятни пътувания, но отново новинарските заглавия ни напомнят за рисковете от агресивни шофьори. Потресаващи заглавия като: „Полицаи засякоха водач, шофирал с 182 км/ч при ограничение 60 км/ч“ и „С бясна скорост: За 45 минути засякоха трима с над 200 км/ч по АМ "Тракия" отново станаха повод за дискусии, мерки и обещания за повишен контрол. От една страна транспортното министерство ще предложи ограничение колко пъти кандидат-шофьорите могат да се явяват на изпит за СУМПС. От друга страна МВР се похвали със спад в броя на загиналите спрямо същия период на миналата година. Въпреки всичко казано и обещано България има проблем с пътната безопасност.
Дългата ръка на закона може и да не ви хване, но законите на физиката винаги се прилагат. Затова независимо какъв автомобил шофирате и колко „невероятен“ водач сте – несъобразената скорост може да доведе до смърт на пътя. На всеки 24 секунди един човек по света загива в пътен инцидент. Само за първото тримесечие България е „допринесла“ за черната статистика с 87 жертви на катастрофи, а ранените са над 1800. Това илюстрира уместността на законите за движение, тяхното спазване от участниците в движението и контрола им от страна на отговорните институции. В някои страни гледат на пътната безопасност по-сериозно от други.
Резултатите от тежките глоби и дори потенциални присъди и затвор изглежда помагат да се контролира превишената скорост и други чести и опасни нарушения зад волана. Спазването на нужната дистанция също е важен фактор. Според част от шофьорите ограничението на скоростта по магистралите у нас не бива да се намаля до 130 км/ч. Също така в населени места да се шофира с 30 км/ч. е твърде бавно и ще предизвика задръствания. Тези аргументи не отговарят на действителността. Но вместо да посочваме още от чуждия опит сме подготвили подробна таблица за спирачния път – още веднъж законите на физиката винаги се прилагат! Изчисленията са на база 2 сек. време за реакция, което е възможно най-бързата възможна, независимо от възрастта, здравословното състояние и концентрацията, при наклон от 4% изкачване. Коефициентът на триене на сух участък е 0,7.
Скорост |
Спирачен път (сух участък) |
Спирачен път (мокър участък) |
Коефициент на триене (мокър участък) |
20 км/ч |
13,2 м |
14,2 м |
0,46 |
40 км/ч |
30,7 м |
37,4 м |
0,37 |
80 км/ч |
78,5 м |
117,3 м |
0,30 |
120 км/ч |
143,3 м |
248,6 м |
0,27 |
140 км/ч |
182,1 м |
335,3 м |
0,26 |
180 км/ч |
272,4 м |
553,5 м |
0,24 |
240 км/ч |
439,9 м |
999,3 м |
0,22 |
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!