26
Април 2024
Естественият отговор веднага е: „Нужно е предварителното планиране на следващото зареждане между началната и крайната дестинация, за да не изпадате в тази неприятна ситуация“. Ако сметките не се окажат верни – добре е да има на кого да се обадите, за да ви прибере. Всъщност затова може да разчитате на пътна помощ специално за електромобили от СБА. Екип ще дойде да зареди колата ви и да се погрижи спокойно да продължите по пътя си. Но тази статия не е за нашата услуга, а за това как да не се налага да я използвате.
Какъв е максимумът?
Всеки електромобил има своя праг – моментът, когато водача бива предупреждаван за изтощена батерия. За разлика от бензинов или дизелов двигател, батерията ограничава мощността, когато зарядът се изтощи. С някои електромобили може да продължите да шофирате още 40 до 50 км след като посоченият пробег достигне нула. В други обаче нула наистина означава нула. За това е добре да знаете как системата на колата отчита оставащия заряд.
Какво да включите и изключите в колата?
Превключете на еко или друг подобен режим, дори ако електрическата кола вече автоматично е в състояние на ниска мощност. Това притъпява реакциите на педала на газта, ограничава мощността и намалява ефективността на климатичния контрол. Климатроникът трябва да е изключен, независимо колко студено или горещо е навън. Ако прозорците се запотят – отворете ги малко. Изключете радиото. Трябва да спестите всеки оставащ киловат.
Как да шофирате?
Това е най-старият трик за пестене на енергия и винаги работи. Ускорете леко и плавно. Стойте под обявените ограничения на скоростта, но се придържайте минимум към 80 км/ч, ако сте на магистрала. Ако скоростта ви е осезаемо ниска, преценете дали да не включите и аварийните светлини, за да предупредите всички останали участници в движението възможно най-рано за необичайното ви поведение на пътя. Пътно произшествие, при което сте ударен отзад е много по-лошо и опасно от това да изчерпате напълно заряда на батерията.
При електромобилите регенеративното спиране забавя превозното средство, като използва електрическия мотор или двигателите като генератор, за да върне малко енергия обратно в батерията. Повечето електромобили имат регулируеми нива. Използвайте лостчетата за смяна на превключвателите или настройките на екрана, за да намерите правилния баланс между твърде агресивното спиране и свободното движение по инерция. Когато наближавате стоп знаци или светофари, натиснете педала на спирачката по-рано и забавяйте постепенно, за да увеличите регенерацията. Това избягва използването на спирачните ротори до последните няколко метра на движение. В някои случаи настройването на регенерацията на нула и оставянето на автомобила да се движи по инерция може да бъде най-ефективният начин за ‚хайпърмайлинг“ дори и при електрическите коли.
Как да търсите зарядна станция?
Ако основният проблем е намирането на съвместима станция за зареждане, не трябва да разчитате изцяло на навигационната система на автомобила. Причината – може да липсват не само точки, но и цели станции за зареждане или маршрутите да са неточни. По-добре използвайте мобилни приложения.
Когато става дума за публични зарядни станции, България е в интересно положение. В сравнение с целия континент, в Югоизточна Европа има най-малко зарядни станции, а в Бенелюкс – най-много. Макар България да не прави изключение от тази тенденция, мнението на свързания с този сектор бизнес, неправителствени организации и ентусиастите на електрическата мобилност посочват, че зарядните точки у нас са напълно достатъчни, за да осигурят безпроблемно придвижване от точка А до точка Б, включително и без необходимост от специално предварително планиране на маршрута. Нови обществени зарядни точки стават налични на все повече места, включително и закономерно нарастват с увеличаване на броя на собствениците на такива превозни средства. По информация от наши източници има и бизнес намерения за приложение, което да обединява много повече информация за наличните зарядни станции, което допълнително да улесни използването на тази инфраструктура.
Какво да правите, когато зарядът наистина свърши?
Навсякъде в страната екипите на СБА са пръв приятел на шофьора вече повече от 65 години. За целта е най-добре да имате членска карта. Ако се намирате в гр. София, към вас ще бъде изпратена кола с генератор, за да зареди електромобила Ви, за да можете да стигнете до най-близката станция или пък да ви репатрира до нея.
Ако наистина се притеснявате да не останете без ток насред нищото, помислете за преносима електроцентрала в багажника. Макар, че ще трябва да отделите сериозна сума за покупката ѝ, все пак няма да останете блокирани край пътя.
Не се обвинявайте обаче твърде много, ако се случи батерията да се изчерпа. По-лесно е, ако живеете в еднофамилна къща със специално зарядно устройство, където колата да се зарежда бавно и икономически по-изгодно през нощта. Това обаче не винаги е възможно. Също така в студена сутрин системите в превозното средство може да отчитат драстично по-нисък пробег, тъй като електромобила използва енергия, за да поддържа батерията изправна.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!