29
Март 2024
Европейските политици решиха да отложат въвеждането на стандарта Евро 7 за 2030 г. Причината – бързото въвеждане на строгите изисквания в стандарта щяха да завишат цените на евтините и компактни автомобили превръщайки ги в непродаваеми. По късната дата за въвеждане на новите правила на практика означава, че те ще се спазват от средата на същинския преход към електрическа мобилност. Внедряването му може да повлияе на начина, по който производителите и потребителите се подготвят за едно все още несигурно бъдеще. Затова искаме да отговорим на въпросите, които касаят всички автомобилисти.
Какъв е контекста, в който се приема Евро 7?
Новото предложение за регламент Евро 7, последният подобен стандарт, който някога ще влезе в сила, е споразумение между Европейската комисия и Европейския парламент. То става факт след години на дебат, а целта е да се постигне баланс между екологичните и климатичните цели и реалността в автомобилния сектор. Този баланс между амбиция и прагматизъм до голяма степен се дължи на разходите за разработване и внедряване на нови технологии, които позволяват на превозните средства да бъдат по-ефективни и по-малко замърсяващи.
От една страна, такъв разход в крайна сметка би повлиял на крайната цена, а в сектор, в който цените се повишиха значително през последните три години, по-скъпите превозни средства биха означавали, че по-малко европейци ще могат да си ги позволят. От автомобилния бранш у нас посочват, че в някои случаи, ако нов семеен автомобил преди пандемията се е търгувал за 60 000 лв., то вече цената му доближава 80 000 лв. Макар през последната година дилърите вече да предлагат и малки отстъпки за коли на склад, което временно бе преустановено през периода на пандемията и първата година от войната в Украйна, когато много модели бяха дефицитни.
Допълнителна тежест за компаниите в авто сектора е, че те трябва да отделят значителни ресурси за прехода към електрически коли, а в същото време има нужда да се оцени и търсенето за разработване на нови двигатели с вътрешно горене (ДВГ). Според пътната карта на Европейския съюз тези двигатели вече няма да се предлагат на пазара след 2035 г. и подобни усилия биха могли да отклонят вниманието от изследванията за електрическите превозни средства.
Предвид настоящата среда, Европа се насочва към нов регламент срещу замърсяването, който ще реши съдбата на превозните средства на континента в близко бъдеще. И ще отговори на въпроса дали Европа ще продължи да задава стандартите в електрическата мобилност, предвид силната конкуренция от страна на САЩ и Китай.
Ще поскъпнат ли колите?
Повишаването на цените е повече от вероятен сценарий, тъй като настоящият регламент поставя много ограничения, които производителите трябва да спазят. Стандартът Евро 7 предвижда, че производствените разходи за индустрията ще се увеличат между 357 и 929 евро на дизелово превозно средство и между 80 и 181 евро на бензиново превозно средство в случай на леки и лекотоварни автомобили. За камиони и автобуси увеличението ще бъде още по - високо - между 3717 и 4326 евро. Затова е много вероятно тези по-високи разходи да се прехвърлят върху крайната цена, което би направило покупката на първа кола например своеобразен лукс и би накарало повече хора да изберат модел от вторичния пазар.
Как ще се отрази Евро 7 на прехода от превозни средства с вътрешно горене и електромобилите?
Европейският съюз вече определи дата за края на продажбата на бензинови, дизелови и дори хибридни превозни средства. Това ще се случи през 2035 г. Законодателството ще продължи да става все по-рестриктивно към превозни средства с ДВГ. Това би трябвало да накара производителите да спрат да инвестират в разработването им, въпреки че в последно време има охлаждане на амбициите и интереса дори на големи европейски концерни към електрическата мобилност. По последни данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) се наблюдава и спад в продажбите на нови електромобили в Европа, в това число и България, където те така или иначе са най-малък процент от автопарка. Напомняме, че европейски власти оставиха вратата отворена като дадоха възможност тези коли да продължат да се движат по пътищата, ако използват синтетични горива, които не трябва да отделят вредни емисии.
Отговори на още важни въпроси, сред които: дали новите коли ще бъдат по-икономични и ще се ползват ли по-дълго време, скоро на нашия сайт.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!