19
Март 2024
Някои големи автомобилни компании са измислили системи за предупреждение при излизане, които не позволяват на водача да отвори вратата на колата, докато не е безопасно да го направи. Идеята е, че предупреждението ще предотврати произшествия, в които някой може да се блъсне в автомобилната врата (най - често, това е колоездач). Но има много по-лесно решение и то съществува от години. То се нарича „Dutch Reach“, (дъч рийч) в буквален превод – „нидерландско протягане“. То е проста, но ефективна техника, която привлича все по-голямо внимание заради потенциала си да предотвратява злополуки, особено тези, включващи велосипедисти, които са нарастващ брой. Dutch Reach е съзнателна практика, която насърчава по-безопасно поведение при излизане от превозно средство, като в крайна сметка допринася за по-сигурно и хармонично съжителство между шофьори и велосипедисти на пътя.
Няколко думи история
Терминът „Dutch Reach“ се отнася до техника, която според някои източници произхожда от Нидерландия и е част от тамошното обучение по пътна безопасност. Има предположение, че терминът вероятно е бил използван за първи път в Съединените щати. Приет е добре и в Обединеното кралство.
Концепцията е съсредоточена около идеята за отваряне на вратата на колата с помощта на ръката, която е най-отдалечена от дръжката на вратата, което означава, че човекът автоматично се обръща на мястото си, за да забележи насрещните велосипедисти. При водачите това е дясната ръка, с която да се отвори врата. Изключение са малък брой държави членки на ЕС, които шофират отляво – Ирландия, Малта и Кипър. Там шофьорите ще трябва да отварят вратите на автомобила си с лявата си ръка. Разбира се във Великобритания също. Тази проста промяна в поведението може да има дълбоки последици за пътната безопасност, особено в райони с голям брой велосипедисти. Вижте повече информация и видео.
За мнозинството от шофьорите, това може да се стори глупаво и поражда редица въпроси. Нали за това са огледалата за обратно виждане? Ако шофьор не използва огледалата си правилно, ще се научи ли да отваря вратата с „правилната ръка“? Защо трябва да бъдем глобявани заради начинът, по който отваряме вратата на колата си? Очевидно от Европейския парламент не са взели в предвид много факти и подробности около решението си, най – вече мнението на шофьорите в отделните страни членки.
Паневропейско решение
Начинът на отваряне на вратата на автомобила спазвайки правилото Dutch Reach да стане стандарт на ЕС за шофьорите като част от новото законодателство за пътна безопасност, реши Европейският парламент. Институцията също гласува за включване на шофирането в снежни условия (как това ще става в държавите, където не вали сняг, все още не е ясно) в шофьорските изпити и осведомеността за мъртвите зони. Ще има и шофьорска книжка с двегодишен изпитателен срок и по-строги правила за алкохол за неопитни шофьори въпреки, че по – добро от нулевата толерантност към употребата на алкохол + шофиране, не може да има.
Парламентът пренебрегна исканията на Европейската комисия да въведе повече ограничения за възрастните шофьори, като каза, че това ще попречи на правото им да участват в икономическия и социалния живот. Около 20 000 души загиват в пътнотранспортни произшествия всяка година и пакетът, който предстои да бъде одобрен от всички 27 държави членки, е част от европейската цел за нулеви смъртни случаи до 2050 г. След одобрението на новите правила от правителствата, новият състав на Европейския парламент, който ще встъпи в длъжност след изборите на 9 юни ще довърши законодателната процедура.
По всичко личи обаче, че слизането от превозно средство с помощта на така наречения „Dutch Reach“ скоро ще стане стандартна част от шофьорските изпити в цяла Европа, за да се предотвратят злополуки с неочаквано отваряне на врати на автомобила. По-рано този месец общинския съвет на Брюксел също прие резолюция, призоваваща за включване на „Dutch Reach“ в обучението на шофьори в Брюксел.
За коментар потърсихме Радостина Петрова от сдружение "Велоеволюция", според която е „възможно и необходимо да се отправя такава препоръка, предвид настоящото състояние на пътната инфраструктура и култура на движение. Но не смятаме, че превръщането в подробно и изрично законово задължение би променило съществено безопасността за велосипедистите. Такова задължение е трудно за контролиране в реална среда. То трябва да бъде подкрепено с мерки за контрол и санкции при неизпълнение, които вероятно биха се налагали едва при злополука, а тогава е късно.“
От сдружението не влизат в детайли, тъй като не са запознати със законодателните текстове и мотивите, но посочват, че и в момента Законът за движение по пътищата в България съдържа следното правило:
“Чл. 95. (1) Водачът и пътниците могат да отварят врата, да я оставят отворена, да се качват и да слизат от превозното средство, спряно за престой или паркирано, след като се уверят, че няма да създадат опасност за останалите участници в движението.”
„Ефект не може да се постигне без дългогодишно и систематично обучение от ранна възраст, защото автомобилни врати се отварят не само от шофьори. В Нидерландия правилото работи, именно защото обучението на децата и учениците е от ранна възраст. По този начин, винаги отваряйки автомобила със срещуположната на вратата ръка, всички се пазят взаимно. А и по-голямата част от нидерландците имат личен опит с каране на велосипед. Нещо което не е факт в България, а и в много от европейските страни, въпреки усилията за подобряване и увеличаване използването на велосипед за придвижване.“, допълва още Петрова.
В СБА смятаме, че правилата за пътна безопасност трябва да бъдат част от израстването на всяко дете, затова развиваме т.н. „Приложно колоездене за деца велосипедисти“ между 10 и 15 годишна възраст. Децата могат да научат важните правила от Закона за движение по пътищата, както и как да карат велосипед безопасно в градски условия. Не на последно място децата участват в състезания по правилата на ФИА. През 2022 г. отборът на СБА се класира на 4-то място в Европа, а в края на миналата година отборът на СБА стана шести от общо 20 отбори. Ако сте преподавател в училище, детски комплекс или друга институция занимаваща се с деца и пътна безопасност и желаете да създадете отбор и да участвате в Републиканските шампионати на СБА и Европейското състезание, може да се свържете с нас на info@uab.org.
Очаквайте продължение по темата!
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!