Прочете първа част ТУК.
Как се защитават данните по въздуха?
Свързаната кола е точно като всяко друго устройство – прави го директно най-често се случва с вграден модем в автомобила. Повече от 91% от всички нови автомобили съдържат интегрирани модеми, 4G LTE и все повече 5G, което означава, че могат да качват и изтеглят директно към и от интернет с висока скорост. Тази свързаност обикновено се управлява чрез компонент, наречен телематичен контролен блок или TCU. Например, ако колата има 5G модул данните идват отвън, ролята на TCU е да декриптира и дешифрира.
Тези протоколи за криптиране са подобни на това, което се използва за всяка друга защитена онлайн транзакция, включително използването на криптиране с частен ключ или оторизирани токени. Всеки, който се опитва да научи тези данни, докато преминават през интернет, няма да види нищо друго освен безсмислени цифри. Може да заключим, че колата остава защитена, ако приемем, че системите в колата и сървърите, получаващи данните, остават некомпрометирани защото е много трудно, ако не и невъзможно трета страна да дешифрира тези цифри. Как обаче тези сървъри, разположени физически в самия автомобил остават защитени? Отново е сложно.
Как се защитават данните на сървърите на производителите?
След като данните бъдат върнати от облака и към сървърите на производителите на автомобили (които сами по себе си може всъщност да са „в облака“), вие навлизате в царството на сигурността на корпоративната мрежа. Тази индустрия за 25 милиарда долара, която има пръст във всяка глобална компания с всякакъв вид онлайн присъствие.
Има множество методологии, които се различават значително в зависимост от мрежовата инфраструктура, но три общи концепции се прилагат за почти всяко приложение за сигурност:
Тези три обикновено се наричат „триадата на ЦРУ“*, но има друг термин, свързан с киберсигурността, който често се използва от компаниите, които се опитват да спечелят доверието на клиентите, и това е „анонимизирането“.
Колко сигурна е технологията на „анонимизирането“ на данните, ще има ли краш тестове и за автомобилната киберсигурност и какво е бъдещето на личните данни в колите, които използваме ежедневно са въпроси, чиито отговори ще научите скоро в третата част.
*В английския език първите три букви от думите Confidentiality - Поверителност , Integrity – Цялост, Availability – Наличност образуват същата абревиатура на английски, която съвпада с тази на Централната разузнавателна агенция на САЩ – CIA – Central Intelligence Agency.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!