23
Януари 2024
Двукратният световен рали шампион зад волана на Audi RS Q e-tron E2 Сайнц водеше почти през цялата дистанция в 46-ото издание на Дакар в Саудитска Арабия. В крайна сметка спечели победа с 1.20:25 ч. пред Гийом дьо Мевиус с Overdrive Toyota. Трети след драма в предпоследния ден стана Себастиен Льоб с Prodrive.
Трима различни производители спечелиха етапи при автомобилите. Prodrive води с 5 победи, 4 от които са на Себастиен Льоб и 1 за Насер Ал Атия. Това бе 7-ият производител, с който пилотът от Катар печели на Дакар. Toyota спечели 4 етапа с трима различни пилоти: 2 за Герлен Шишери и по 1 за Гийом де Мевиус и Лукаш Мораеш. За Audi Матиас Екстрьом спечели два пъти и Стефан Петерхансел веднъж, което бе неговата 50-та победа.
Единственият липсващ в този списък бе победителят Карлос Сайнц, който взе четвъртата си титла в Дакар след тези през 2010, 2018 и 2020 г. Испанецът не спечели нито един етап за трети път в кариерата си в Дакар. А тя датира от първото му участие с Volkswagen през 2006 г.
Това обаче не беше безпроблемно 17-о участие в Дакар за Сайнц, който претърпя първия си неуспех в Пролога. Там успя да завърши едва 48-и, компрометирайки стартовата си позиция за ралито.
Но 61-годишният състезател бързо се възстанови, за да се върне веднага в битката и поведе в общото класиране на етап 2. Саудитският пилот Язид Ал-Раджи с Overdrive се придвижи напред на следващия ден. Но той освободи пътя на Сайнц, след като преобърна своята Toyota Hilux в 48-часовия етап 6.
През втората седмица на ралито Сайнц запази 20-минутната преднина, която наследи от Ал-Раджи. Най-силният му конкурент бе 9-кратния световен рали шампион Себастиен Льоб. Двамата се бяха „захапали“, когато французинът загуби един час на предпоследния етап с повредено окачване.
След като Льоб беше извън надпреварата, Сайнц можеше да си позволи да махне крака си от газта и да стигне безопасно до финала. Той дойде в бивака в Янбу в последния ден извън топ 10. Пилотът на Audi обаче взе четвъртата си титла в Дакар. Тук не влиза триумфа му през 2008 г. в Централноевропейското рали. Така Сайнц се присъедини към списъка на най-успешните пилоти в историята на рали-рейдовете.
Той спечели Дакар с четири различни производителя. Предишните му успехи са с различни марки -Volkswagen, Peugeot и Mini. Показателно е, че той отбеляза и първия триумф на Audi в Дакар. Германската марка влезе в Дакар едва през 2022 г. с амбициозния си електрически проект RS Q e-tron.
Всъщност, това е подходящо изпращане за Audi от Дакар. Марката спира последната си останала фабрична програма. Прехвърля всичките си средства за предстоящия си проект във Формула 1 през 2026 г. със Sauber.
Audi се състезаваше за финал 1-2, докато двукратният шампион в DTM Матиас Екстрьом получи механични проблеми на етап 7, оставяйки Сайнц като единствения си претендент за победата. Шведът, както и Стефан Петерхансел, помогнаха на Сайнц за победата. Петерхансел изпусна шанса си за 15-и триумф в Дакар.
Това беше в рязък контраст с Prodrive, където пилотът на Bahrain Raid Extreme – Льоб беше оставен до голяма степен сам след напускането на Насър Ал-Атия от Дакар. Така французинът отново се размина с победата.
Това позволи на Де Мевиус да си осигури второ място при дебюта си в клас Ultimate/T1+ на Дакар. Льоб трябваше да се задоволи с последното място на подиума, въпреки че спечели пет от 12-те етапа, включително финалния.
Автор: Стефан Илиев
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!