07
Ноември 2023
Често пъти шофирането след употреба на спиртни напитки и/или наркотични вещества и техните аналози се сочат за основни причинители на най-тежките пътни произшествия. Липсата на сън обаче също може да има подобен ефект и да бъде създаде повишен риск за всички участници в движението. Трудно е да се изгради точна статистика, а и у нас никой не прави и опит да брои това, но във Великобритания приемат, че приблизително една пета от всички пътни произшествия са свързани с умора и недоспиване на водачите.
Нов тест за сън
Вече се разработва нов тест, който да установява дали шофьор има нужда от сън. Това е кръвен тест, който ще може да каже дали вместо зад волана, трябва да сте под юргана. Той ще бъде наличен за масова употреба след пет години и дори има потенциал да се превърне в част от законодателството и от нормалната проверка заедно с тези за алкохол и наркотици.
Проучвания показват, че рискът от катастрофа може да се удвои, ако шофьорът е спал по-малко от четири или пет часа през предходните 24 часа. Докато употребата на алкохол се измерва чрез тестове изискващи издишване или кръвни проби, досега няма начин за бърза и ефективна проверка за липса на сън. Учени обаче са установили, че има поне пет вещества в кръвта, включително липиди, произведени в червата, които могат да открият дали някой е бил буден в продължение на 24 часа.
Тестът е с 90 процента точност в ситуации от реалния живот. Въпреки това все още теста не може да прави разлика между хора, които са имали например само пет часа или само два сън. Разработването на теста за сън евентуално може да стане причина за написването на нови закони, които да определят минимален брой часове сън, които са необходими преди шофиране.
Разработката за кръвен тест за сън е на научен екип от университета Монаш в Австралия. Учените посочват, че сред основните убийци на пътя редом до алкохолът и превишената скорост е и умората. До момента обаче липсва инструмент, с който тя да се измерва, както е с промилите в кръвта. Тестът, по който работят използва биомаркери, което ще позволи масовото му използване, включително и в товарните превози, търговската авиация и минното дело.
Каква е превенцията?
На първо място е да спазвате добра хигиена на съня. Спете минимум 7 ч. в денонощие. По възможност заспивайте и се събуждайте по едно и също време. Осигурете си комфортна среда за сън: температура в помещението между 16 и 19 градуса по Целзий, удобен матрак и тъмна стая. Не поемайте на път, ако се чувствате сънен, изморен или напрегнат. Това е най-доброто, което можете да направите независимо от технологиите, които се стремят да предпазят участниците в движението от катастрофи.
На второ място са технологичните решения, които обаче са налични в най-новите, в някои случаи по-луксозни модели автомобили. Ако имате финансовата възможност купете автомобил, който има круиз контрол с възможност за поддържане на осевата линия. Това е система, която често е налична не само в най-високия клас на оборудване. Всякакви други системи за безопасност, включително въздушни възглавници за всички пътници, асистент за скоростта и пътните знаци, сензори за “мъртвата зона” и т.н. са много добър плюс за по-добра безопасност. Колкото по-интелигентни и автономни са, толкова по-добре, тъй като при заспиване зад волана, системите трябва да могат да самостоятелно да управляват и спрат колата, докато водача се събуди. Звучи невероятно, колко развити са технологиите, но има случаи, при които именно те спасяват живот при заспиване, а разбира се, и други рискови ситуации.
Обобщение
Независимо от новите научни достижения и технологичните нововъведения, отново акцентираме върху здравословния сън. Не забравяйте също така, че отговорност на водача е да шофира безопасно и с нужната бдителност. Заспиването зад волана не може да отговори на това изискване. Ако все пак усещате умора и затруднение да държите очите си отворени - отбийте, спрете и отпочинете. Кофеинови и други стимулиращи напитки не винаги могат да помогнат за бодрото ви състояние, особено ако сте спали твърде малко.
Снимка: stefamerpik - Freepik
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!