03
Октомври 2023
За разлика от идеите предложени от Европейската комисия, новият вариант, който дава Испания би отложил и отслабил новите правила за емисиите от въглероден оксид и азотен оксид от превозните средства. Накратко – през изминалите 30 години, Европа целенасочено завишава критериите за това, колко е допустимо едно МПС да замърсява с изгорели газове. Евро 7 е не само най-новият, но и последен такъв стандарт в историята на автомобилната индустрия от ерата на двигателите с вътрешно горене. Той бе внесен за разглеждане от ЕК в края на миналата година и разписва нови правила за вредните емисии. Високата инфлация обаче породи загриженост за цената, която трябва да се плати за зеления преход.
Осем страни, сред които производителките Франция и Италия, се опитват да смекчат новите мерки. Сред причините, които посочват от индустрията са, че мерките заложени от ЕК ще струват скъпо, както за бизнеса, така и за домакинствата, които ще трябва да плащат повече, дори за по-малки и бюджетни коли. В същото време екологичните ефекти ще бъдат малки, твърдят те. Според тях Евро 7, който допълнително ще намали вредните азотни оксиди от ДВГ колите ще попречи на инвестиционните усилия на автомобилната индустрия насочени към развитието на електрическата мобилност. Това е така, защото авто концерните ще трябва да пренасочат развойната си дейност, за да покрият новите стандарти, вместо да се работят за иновации в електрическите коли. Редовните ни читатели знаят, че някои компании имат амбициозни планове да преустановят производството на ДВГ автомобили и изцяло да го заменят с електромобили. Тези планове кореспондират и с приетата в ЕС забрана за производство и продажба на нови МПС-та, които отделят емисии въглероден диоксид след 2035 г.
Компромисното предложение около Евро 7 обаче предвижда по-дълъг период за прилагане – от 24 на 30 месеца – за автомобили след влизане в сила на регламента. Припомняме, че новия стандарт влиза в сила от средата на 2025 г. за леки коли и от 2027 г. за камиони. Това е причината сега да е ключов период за законодателите, които да решат какво ще включва Евро 7 и какви ще бъдат сроковете за въвеждането му. Документът преминава през няколко фази – одобрение от Европейския съвет – среща на министрите на страните от общността, обсъждане в Европейския парламент и Европейската комисия. Все още обаче няма единодушие между страните.
Другата цена
Лобистките групи, които са насочени в защита на екологични и здравословни политики обаче недоволстват от промените. Те посочват, че идеите на ротационния председател Испания оставят без променя емисиите за коли и микробуси, каквито действат и в момента – по Евро 6, включително оставяйки дизеловите автомобили да отделят повече азотен оксид, спрямо бензиновите. Предлаганият компромис би се отразил лошо на здравето на европейците, посочват противниците, и ще доведат до преждевременната смърт на много хора в годините напред. Азотните оксиди са вредни за дихателната система и човешкото здраве.
В Европа са отчетени около 400 хил. случая на преждевременна смърт годишно и широк спектър от сърдечни и белодробни заболявания и рак вследствие на замърсения въздух. Все още в Европа показанията за мръсен въздух надвишат нормите на Световната здравна организация. Затова според неправителствени организации олекотеното предложение за Евро 7, което не осигурява допълнително ограничаване на токсичното замърсяване, е по-скоро подходящо да бъде въведено като изменение на Евро 6, а не да се представя като изцяло нов стандарт. Освен това са премахнати и рестрикциите за стартиране при студен двигател и онези касаещи амоняка – също допринасящ за смъртоносно замърсяване.
Лобистите посочват, че предлаганите мерки са дори по-слаби от тези в Съединените щати. Те изтъкват, че няма подобрение и в условията за тестване на автомобили на пътя в сравнение с Евро 6. Това означава, че автомобилите ще могат да продължат да надвишават ограниченията за емисии при шофиране в градове, хълмисти райони и при студено и горещо време.
Снимка на David ROUMANET от Pixabay
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!