В началото на месеца в Държавен вестник бе обнародвана поправка на Наказателния кодекс (НК). Според нея държавата може да конфискува автомобил, ако шофьорът, който го е шофирал е карал под въздействие на алкохол над 1.2 промила или наркотици. Условието е колата да бъде собственост на злоупотребилия водач. Ако не е – то се дължи сума равностойна на пазарната стойност на превозното средство, с което е било направено нарушението. Всичко това се случва след решение на компетентния съд.
Защо се налагат нови изменения в приетите текстове?
Оказва се, че идеята, макар и одобрена като законова промяна, ще претърпи промени и то скоро. Има обаче проблем – вътрешното министерство вече активно прилага мярката само след положителни резултати на пътя – полеви тестове. Това обаче противоречи на текстовете в НК, според които отнемането на превозното средство в полза на държавата се случва, след съдебно решение и при влязла в сила присъда. Не преди това! Съдебната власт е тази, която трябва да определи запор за отнемане на имуществото в бъдеще.
Относно въпросът за собствеността на моторното превозно средство, то може да бъде както лек автомобил, така и камион. Но да приемем, че въпросът е да бъде отнета кола в полза на държавата. Зад волана може да са намира водач с 1.2 промила алкохол в кръвта и това да бъде собственикът. Но може автомобилът да е собственост на повече от един човек. Например двама съпрузи. В такъв случай обаче трябва ли да се стигне до отнемане, дори и от съда, или трябва провинилият се водач да заплати неговата парична равностойност. Това е въпрос, който няма отговор в НК или в други подзаконови актове.
При превозни средства използвани за бизнес също възниква подобен казус, който може да доведе до дългосрочни последици за юридически лица и професионални шофьори. Риск има и за хора, приемащи медикаменти, които могат да дадат положителни резултати на тестовете без реално да са употребили алкохол или забранени субстанции. Така би се оказало, че мярка, която има за цел да хвана опасните шофьори, потенциални убийци на пътя, няма да бъдат единствените засегнати.
Има ли вратички за полицията?
Наказателно-процесуалният кодекс (НПК) дава възможност на правоохранителните органи да изземат автомобила, но като веществено доказателство. В случая с последните промени в НК обаче не става дума за това, а за употреба на МПС под влияние на алкохол или наркотици. Тоест колата сама по себе си не е веществено доказателство за престъплението.
Има и още един казус – възможно е невинен водач да остане без кола заради теста за наркотици, които не винаги дават надеждни резултати, а последните стават ясни не веднага, а след месеци. Законът прилаган в настоящия му вид може да се окаже твърде несправедлив. Възможно е това да бъде решено скоро. Очаква се да се купи нова апаратура, която да намали времето за излизане на резултата от тестовете. Би трябвало в бъдеще показанията от кръвния тест да стават ясни до 14 дни. Ще има и четири лаборатории за кръвни тестове.
Как се прилага настоящото законодателство?
В момента законодателната поправка в НК се прилага различно в различните областни дирекции на МВР. Кога и как ще се приложи зависи от това, как ще разчетат, разберат и приложат новите текстове полицаите. Отново отбелязваме – в НК не се предвижда отнемане на превозно средство, без това да е решено от съда. Затова предстои да се изготвят методически указания между МВР и прокуратурата, за да има повече яснота така, че да се прилагат промените в НК еднакво и независимо, в коя част на страната сте. Тези указания трябва да станат готови до седмица.
В следващите две седмици обаче промени в НК кодекс няма да има. Едва след възобновяване на парламентарната дейност през септември, народните представители ще се заемат с прецизиране или по-точно – поправки на поправките. Междувременно на нас ни остава да ви пожелаем лек и безавариен път. И за пореден път да напомним – МВР няма право да отнеме автомобила ви по последните изменения в НК без съдебно решение.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!