Отнемането на предимство е грубо и опасно нарушение. В широк смисъл може да се каже, че дори и рискованото изпреварване е отнемането на предимство – на движещото се насреща превозно средство. В най-добрия случай потърпевшия водач е принуден на намали скоростта, а в най-лошия се стига до сблъсък.
Отнемане на предимство обикновено може да доведе до леко ПТП, но в масовия случай е свързано с излишен стрес в потърпевшия шофьор, който трябва да предприеме мигновени маневри, за да избегне съприкосновение. Неспазването на правилата за предимство, при създадена непосредствена опасност за останалите участници в движението се наказва със 150 лв. глоба.
Основните фактори за отнемане на предимство са два. Първият е наглото и агресивно поведение на някои водачи, което не бива да се толерира по никакъв начин от съвестните участници в движението и органите на реда. Вторият е свързан с незнание, забравяне или недобро усвояване на правилата за даване на предимство. Разбира се тук няма да обхванем всички – задължение на правоспособните водачи е да ги знаят, а при необходимост да си ги припомнят. Все пак обръщаме специално внимание на определени пътни знаци, чието непознаване и неспазване води до рискови ситуации.
Б1 Пропусни движещите се по пътя с предимство!
Б2 Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство!
Б3 Път с предимство
Б4 Край на пътя с предимство
Б5 Пропусни насрещно движещите се пътни превозни средства!
Б6 Премини, ако пътят е свободен!
Само знаците Б3 и Б4 имат формата на ромб, които ги прави разпознаваеми дори и без да виждате лицето им. Но разбира се без да имате възможност да различите, дали се оказва предимство или не, за разлика от следващите две табели.
Пътният знак Б2 или Стоп! е с много специфична форма – осмоъгълник. Това го прави много специален за всички участници в движението, независимо, от която страна на посоката на движение са, тъй като характерната му форма позволява на водачите да го разпознаят дори и от опаката му страна.
Ако не спрете на знак Б2 и от това е възникнала непосредствена опасност за движението се отнемат 10 контролни точки по чл. 179, ал. 1, т. 5, предл. 3 от ЗДвП. Във всички случаи обаче, независимо дали по напречния път се движат други превозни средства, неспазването на знак Б2 води до 20 лв. парична санкция и 8 контролни точки.
Подобен е и знак Б1, който макар да няма толкова отчетлива форма всъщност е единствения триъгълен знак, който е насочен с два ъгъла нагоре, а не с един, както са следващата група пътни знаци.
Друга група знаци, свързани с предимството са предупредителните. Тези пътни знаци оказват възможността за опасност, и следва да се подхожда с внимание при преминаване на пътен участък обозначен с тях.
А25 Кръстовище на равнозначни пътища
А26 Кръстовище с път без предимство
А27 Кръстовище с път без предимство отдясно
А28 Кръстовище с път без предимство отляво
А29 Кръстовище с кръгово движение
А30 Двупосочно движение
А31 Пресичане на трамвайна линия
А32 Железопътен прелез с бариери
А33 Железопътен прелез без бариери
Специално внимание обръщаме на два от тях свързани с железопътните прелези заради периодичните инциденти с водачи. В първия случай неблагоразумните шофьори решават, че няма да изчакат пред спусната бариера на железопътен прелез с бариери (А32). Във втория не се спазва светлинната сигнализация на железопътен прелез без бариери (А33), а тя е лесна като всяко пътно правило – при мигаща червена светлина на светофара и/или включена звукова сигнализация (независимо от положението на бариерите, ако има такива) трябва да се спре преди прелеза, докато премине влакът.
За финал – може би най-сложния, но само на пръв поглед пътен знак – Т13, от групата на допълнителните табели. Причината за това е, че Т13 се поставя заедно с пътни знаци Б1, Б2 и Б3, с които започнахме.
Т13 Направление на пътя с предимство в кръстовището
Сложността на този знак може би идва от факта, че изобразеният символ трябва да съответства на действителната конфигурация на кръстовището, чието движение регулира. Макар показания да е, сред най-често срещаните, пътния знак може да изглежда по различен начин – изобразявания главния път да бъде с различна форма, а второстепенните пътища, да бъдат повече от два.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!