20
Март 2023
Колелото се счита за едно от най-великите човешки изобретения. Не след дълго се появява и оста, а в края на 19 век колелата (да не се бърка с велосипедите) се свързват с двигател с вътрешно горене и се получава самодвижещо се устройство.
Днес автомобилът е важен елемент от качеството на нашия живот, който осигурява повече от 70% от човешката мобилност. Даже и в малка България всеки трети човек ползва автомобил.
За съжаление автомобилът създаде значителни проблеми – задръствания, чакане, закъснения, замърсен въздух и други. Но преди всичко човешки и материални жертви. Нека си припомним, че цената на тази мобилност е 1.3 милиона хора загинали и 50 млн. ранени в пътни инциденти. Това означава, че почти всяка секунда нещо лошо се случва по световните пътища.
Какво ни очаква в бъдеще? Специалистите твърдят, че през следващите години, автомобилният парк ще се удвои и ще надхвърли 1.1 милиарда МПС.
Как ще изглежда мобилността през 2030 г.?
Това не е лесен въпрос, но все пак някои специалисти се опитват да анализират някои от основните фактори, които ще повлияят на развитието на автомобилизацията.
Очаква се, че през следващите години тенденцията на урбанизация ще продължи; градовете ще се разрастват още повече, превръщайки се в истински мегаполиси. Вероятно ще нараства броят на домакинствата, съставени само от един човек. Все повече жени ще се включват в работния процес. Възрастта за пенсиониране ще се увеличава. В резултат на прогреса в медицината и по-здравословния начин на живот ( най – вече в развитите страни) в близките 7-10 години броят на хората над 65 години ще се увеличи между 15 и 25%. Всичко това означава повишена необходимост от мобилност.
Затрудненият трафик в градовете „гиганти“ ще мотивира и нови форми на ежедневие – работа по време на пътуване, работа вкъщи, гъвкаво работно време и други. Вярно е, че през последните години нарастнаха виртуалните контакти. Въпреки това, Интернет, социалните мрежи, лаптопът, ай-подът и смарт телефоните, няма да могат изцяло да заменят нуждите от пряк човешки контакт, което означава постоянна и може би увеличаваща се нужда от мобилност.
На преден план излиза ИЗКУСТВЕНИЯТ ИНТЕЛЕКТ
Бъдещето на автомобилното движение вероятно ще бъде сериозно повлияно от бурното развитие на комуникациите. Всеки участник в движението ще получава директно в своя автомобил много по-голям обем от полезна информация за състоянието на трафика, задръствания, съвети, цени, услуги и др. В крайна сметка това ще доведе до по-добро и по-хармонично използване на пътната инфраструктура и вероятно по-безопасно и по-бързо придвижване.
Големи надежди за безопасността на движението се възлагат на техническия прогрес. Очаква се голям напредък в електронните технологии, които до голяма степен ще заместят човека на волана, създавайки пряка комуникация между автомобила и пътя. Камери, датчици в автомобила, сателитни връзки и др. в комбинация със сензорни устройства вградени в пътя ще дадат възможност на автомобила сам да разчита пътните знаци и да се съобразява с тях. Автомобилът сам ще реагира на внезапни промени на пътя като рязко намаляване на скоростта на движещото се пред него МПС, няма да позволява на водача да напуска дясното платно при забрана за изпреварване, сам ще повиква спешна помощ при ПТП, самостоятелно ще спира при необходимост напускайки пътното платно (някои модели вече го правят). С една дума ще взима решения и то много по-бързо от възможностите на човешките реакции.
Разбира се, ако автомобилът на бъдещето стане по-безопасен, то той ще бъде и по-скъп; фосилните горива в никакъв случай няма да поевтинеят, още повече, че другите енергии все още не са сигурното алтернативно решение. По тази причина, вероятно хората ще потърсят по-икономични форми на мобилност – наем вместо покупка на МПС, партньорско ползване на автомобила между съседи и колеги, велосипеди, градски транспорт и други.
В не далечното бъдеще, примерно към 2030 год., ще се търси разграничаване на отделните видове транспортни потоци. Основните пътни артерии ще останат за автоматизираните автомобили – лични или обществени. Те ще осигуряват по-бърза мобилност и по-висока степен на безопасност. Междуградските пътища ще бъдат на разположение на останалата част от участниците в движението. Гигантските градове ще наложат комбинирана мобилност. Те ще бъдат опасани от огромни паркинги, които ще дават възможност за комбинация от типа лично МПС – градски транспорт, велосипед и т.н.
И все пак остава основният въпрос, ще намалеят ли жертвите и щетите от мобилността в бъдеще?
В средата на 2011 г. стартира ПЪРВОТО Десетилетие на ООН за активна дейност по пътна безопасност. Резултатите бяха окуражаващи и по настоящем е в ход ВТОРОТО десетилетие. Тяхната цел е предприемане на решителни мерки на всички нива и от всички инстанции в целия свят за спасяване на пет милиона човешки живота до 2030 г.
На практика, това означава поет ангажимент от правителствата, държавните и обществени органи, неправителствените организации и цялото общество за решително подобряване на петте основни стълба на безопасната мобилност, а именно:
И все пак – какво ни очаква в бъдещето, ще намалеят ли жертвите и щетите?
В крайна сметка, това зависи от всички нас!
Източник: Международна автомобилна федерация (ФИА) и "21 урока за 21 век" от Ювал Ноа Харари.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!