09
Декември 2022
Каква „Гражданска отговорност“ ще плащаме?
След като преди около месец Комисията за финансов надзор (КФН) предложи промени във вноските, които застрахователните компании правят в два от фондовете, при които се разпределя част от задължителната застраховка, възникна предположението, че полицата ще поскъпне.
Какво се променя?
Комисията одобри предложението за по-високи вноски, които да внасят застрахователните дружества в двата фонда: Фонда за незастраховани моторни превозни средства и Обезпечителния фонд. Съответно в първият фонд вноската ще се покачи от 10.50 лв. на 12.50 лв. Вноската към Обезпечителния фонд нараства с 1 лв. до 3.50 лв. за всяко застраховано МПС по „Гражданска отговорност“. Това прави общото увеличение 3 лв., или по 16 лв. от всяка застрахователна полица.
Припомняме, че Фондът за незастраховани МПС-та изплаща обезщетенията, в случаи на нанесени щети от водач на неустановен автомобил. Ако шофьорът е ясен, но пък няма сключена „Гражданска отговорност“, то тогава потърпевшия отново получава обезщетение от този фонд. Другият фонд защитава пострадали и щети, при несъстоятелност на застрахователно дружество.
Единствено няма да има промяна за фонд „Злополука“ за превозните средства на обществения транспорт. Там вноската е 0.15 лв. за всяко пътническо място.
Ще поскъпне ли и застраховка „Гражданска отговорност“ през следващата година?
На този етап сякаш не може да се получи еднозначен отговор. Наблюдатели твърдят, че голямата конкуренция и борбата за пазарен дял ще задържат полиците без промяна в цената.
В бранша пък има очаквания, че „Гражданска отговорност“ ще поскъпне през следващата година. Причината – не е пряко свързана с променената вноска в Гаранционния фонд, а с повишените цени на автомобилите.
Както сме писали преди време, проблемите с веригата на доставки повиши цените на новите коли, а също така и удължи периода за доставка при поръчка. А това от своя страна доведе до увеличен интерес към колите „втора ръка“. Наблюдава се ефекта на доминото, при който употребяваните автомобили в Западна и Централна Европа поскъпнаха, а това доведе до ограничени доставки на коли за автокъщите в най-източните части на континента. Освен дефицита на возила „на старо“, собственици на автокъщи негласно коментират, че по-трудно се намират добре запазени и съвестно обслужвани коли на нашия пазар. Просто те намират новите си собственици без да се налага да напускат страната на първата регистрация.
Така в крайния сметка законите на свободния пазар повишават цените на всички автомобили, което пък се отразява и в увеличения размер на застрахователната полица.
От КФН обаче успокояват, че новия по-висок размер на вноските в Гаранционния фонд нямат пряко отношение към размера на застрахователната премия. От институцията разясняват, че решението им идва след обществено обсъждане в законово установения срок от един месец. През този период Комисията не получава възражения, нито нови предложения за изменението.
Самите вноски разпределяни в двата фонда не се заплащат от застрахованото лице, а от застрахователят. Те се плащат със застрахователната премия, но не са част от нея, посочват от регулатора. Самата премия се фиксира от всеки лицензиран застраховател и то самостоятелно. От КФН разясняват, че законът забранява предварителен надзор от страна на регулатора върху застрахователните премии. Това означава, че застрахователните дружества нямат задължението предварително да информират или да търсят одобрение на предложените от тях увеличения на тарифите по премиите. Това е разписано в Кодекса на застраховането, посочват от Комисията.
Финансовият регулатор обаче остава в правото си като независим орган да извършва текущ надзор дали застрахователните компании спазват изискванията за достатъчност на застрахователните премии. В случай на възникнала необходимост, КФН може да налага надзорни мерки на компаниите, занимаващи се със застрахователна дейност.
Независимо от евентуална промяна в цената на застраховка „Гражданска отговорност“, може да си осигурите допълнително спокойствие, при настъпване на непредвидени събития на пътя – с членска карта от СБА. Тя ви осигурява безплатни юридически консултации при ПТП и щета и още много други предимства.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!