25
Ноември 2022
Омбудсманът Диана Ковачева иска промяна в чл. 10, ал. 16 от Закона за пътищата. Според законодателния текст, шофьор, който не е заплатил пътните такси - винетка или тол такса, не може да мине годишен технически преглед (ГТП). Тя атакува разпоредбата пред Конституционния съд. Според нея има противоречие с Конституцията (конкретно чл. 4, ал. 1 и чл. 35, ал. 1), което води до ограничаване на едно от основните права на европейците - за свободно придвижване в страната и възможността за напускането ѝ. Нарушени са и конституционни принципи като принципа на правовата държава, допълва още Ковачева.
Ето какво пише в Закона за пътищата:
„Заплащането на дължимите такси по ал. 1 е условие за редовност при периодичен технически преглед на пътното превозно средство. Заплащането на дължимите такси се удостоверява с проверка чрез автоматизиран обмен на информация между информационната система за електронно регистриране на извършените периодични прегледи на пътни превозни средства, поддържани от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и електронната система за събиране на пътни такси.“
Диана Ковачева изтъква, че въведената със Закона за пътищата (ЗП) смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси, на база време и на база изминато разстояние, се отнася само и единствено за преминаване по платената пътна мрежа. А това означава, че извън нейния обхват те не се изискват, казва омбудсмана.
Тя изтъква още, че от чл. 10 ал. 16 от ЗП остава неясно от коя дата трябва да бъде заплатена винетката при условие, че времевата валидност на винетките е различна – с най-голям период на валидност е годишната, а най-кратка е уикенд винетката. Основен проблем е, че собственикът на превозното средство бива принуждаван да заплаща за пътната такса дори и да не се налага да използва пътищата от нейния обхват, а единствено, за да премине през редовния ГТП. А това са принудителни разходи по настоящата наредба – в противен случай глобата е 300 лв., разяснява Ковачева.
Годишният технически преглед пък е регламентиран в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Тази проверка е важна и представлява своеобразна гаранция за техническата изправност, покриване на нормите за безопасност на превозните средства и за спазване на нормите касаещи чистата околна среда. Националният омбудсман отбелязва, че санкция се предвижда и в ЗДвП, ако се шофира неизправен автомобил. Тя допълва, че според закона има и други случаи, в които МПС-то трябва да премине през ГТП, сред тях са: при пускане в движение, възстановяване на регистрация на превозното средство, при липса на документ за преминат ГТП и др.
Всичко това обаче поставя собствениците на коли в зависимост от две независими едно от друго задължения, коментира Ковачева. Затова тя се застъпва за гражданските права и настоява Конституционния съд да премахне задължението пътните такси да са обвързани с извършването на регулярната техническа проверка на автомобилите. По този начин, трябва да се възстанови конституционното право гражданите да се движат по неплатената пътна мрежа и да не им се вменява заплащането на пътна такса за услуга, която няма да използват или да срещат административни спънки при преминаване през ГТП.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!