На прага сме на нов етап от развитието на транспорта и личната мобилност. Ерата на двигателите с вътрешно горене допринесоха за повече индивидуална свобода и развитие не само на самата автомобилна индустрия, но доведоха след себе си и до подобрена пътна инфраструктура, иновации и бизнес прогрес. Този научно-технически подем сега се пренася към електрическите автомобили. Като всяка нововъзникваща технология и при тази възникват въпроси и скептицизъм. Ето отговорите на някои питания около начините за зареждане.
Как да зареждате електромобил, за да не отнема толкова много време?
Зарядните станции и тяхната мощност имат значение, но да шофирате докато останете с 5% заряд и едва след това да зареждате е погрешен подход. Правилният начин, който използват повечето водачи на електрически коли е да зареждате винаги, когато имате възможност. Например: на работното място, паркинга на магазина, киното, фитнес залата, докато се разхождате в парка, докато сте на посещение в музей или галерия и т.н. Използвайте обществените зарядни станции винаги, когато наоколо има налични, вместо да чакате батерията да се изтощи напълно. По-лесно и по-бързо е просто да поддържате клетките заредени. Така ще имате достатъчно заряд и рядко ще се безпокоите за оставащия пробег. Освен това, така няма да усещате времето, което е минало, и колата ви винаги ще бъде готова за максимален пробег. Собствениците на електрически автомобили комбинират тази техника с пълно зареждане за една нощ, като използват домашно устройство за зареждане. Дори такова от 3kW ще свърши работа.
Какъв пробег се получава на час зареждане?
Отговорът на този въпрос зависи от зарядното устройство, което използвате, а в по-малка степен от самия автомобил. (Както обяснихме в част 1 не всички коли са способни на бързо зареждане). Въпреки това, можете да очаквате стандартно 3kW бавно зарядно устройство да добави около 15-16 км пробег след час. Ако преминете към бързо зарядно устройство от 7kW, каквито са повечето домашни, след 60 минути ще добавите между 45 и 50 км. Зарядните с мощност 50 kW теоретично могат да добавят над 280 км пробег за това време. Но при тях е нужна и голяма батерия, за да се постигне това (75kW и повече). А зарядни устройства от 150kW са способни да добавят 160 км пробег само за 10 минути.
Какво влияе на скоростта на зареждане?
Редица са факторите, които могат да окажат влияние върху скоростта на зареждане, особено когато става въпрос за достигане на 100% от капацитета на батерията. За начало е нейния размер – колкото по-голям е капацитетът, толкова повече време отнема зареждането. Следващ фактор е количеството заряд, което вече е в батерията, като първите 80 процента от капацитета се запълват много по-бързо от последните 20 процента. Това е особено важно при бързи и мощни зарядни устройства. Затова, колкото и бързо да зарежда станцията, за най-добри резултати зареждайте до достигане на 80% от капацитета. След това зареждането се забавя – целта е да се предпазят клетките на батерията от високи температури.
Вграденият адаптер на автомобила също ще диктува скоростта на зареждане. Това означава, че ако производителят е преценил, че батерията може да черпи 50kW от зарядното устройство, това е максимумът, който ще бъде достигнат, дори ако колата е свързана със зарядно устройство от 150kW. Затова е по-добре да не заемате място на станцията на по-мощно зарядно, ако колата така или иначе не може да се възползва ефективно от него. Същото важи и за зарядното устройство, което използвате – електромобил с капацитет от 150kW ще зарежда само 7kW на стенна кутия за зареждане. По-бавно е зареждането и при студено време, включително и на бърза станция. Системите за отопление на батерията се опитват да запазят намаляването на скоростта до минимум, но и те черпят допълнителен ток, когато го правят, което допринася за минимално увеличено време за зареждане.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!