Много пъти по-различни теми сме писали за зареждането на електрическите коли. В тази статия ще дадем изчерпателен отговор на въпроса: Колко време се зарежда електрически автомобил? Съвсем естествено това е гореща тема, не само заради високите летни температури, а най-вече защото електрическите коли не се зареждат по начина, по който това се случва през изминалите 100 години при двигателите с вътрешно горене. Да се зареди батерията на такъв автомобил отнема часове. Решение са станциите за бързо зареждане, които стават все по-мощни, а с това и по-бързи. Те съкращават часовете в минути, но това отново коства повече време, отколкото елементарното зареждане на резервоара догоре. Още повече, че зарядните станции не са толкова много, а съвсем естествено са и платени. Ето какви са плюсовете и минусите:
Бавно зареждане
В този случай трябва да се заредите и с търпение, защото това ще отнеме най-много време за зареждане. Дори 36 часа, в някой случаи, може да са необходими, докато капацитета на батерията е достатъчен, за да стигнете до желаната крайна дестинация. Дори електромобил с 40kWh батерия изисква почти 12 часа за достигане на пълен заряд. Повечето електрически автомобили се продават заедно със зарядни работещи с около 3kW. Обикновено те са преносими и най-често се използват за зареждане в домашни условия. Но повечето производители препоръчват използването им тогава, когато няма наличен друг метод за зареждане. Разбира се, ако не изминавате много голям пробег на ден, а просто отивате до работа, училище, магазина, тогава бавното зареждане би ви свършило отлична работа без излишни грижи и неудобства. Дори ще забравите какво означава да се отбивате до бензиностанция.
Най-лесния начин е да презареждате акумулаторните клетки на автомобила през нощта. Така винаги ще имате достатъчен заряд. Освен това бавната скорост на зареждане означава, че в батерията се генерира по-малко топлина, което може да помогне за удължаване полезния ѝ живот. В България се продават и фотоволтаични зарядни станции подходящи за електромобили. Тяхната крайна цена е около 7000 лв. и дават възможност да използвате генерираната слънчева енергия, за осигуряване на безплатен електрически ток. Когато този екологичен подход стане масов ще доведе до по-чиста и здравословна среда за всички граждани.
Бързо зареждане
То е все по-популярно, включително и за домашна употреба. Бързото зареждане обикновено използва променлив ток. Захранването работи със 7kW или дори 22kW – второто е запазено за обществените станции за зареждане. Повечето специализирани домашни кутии за монтаж на стена, работят при 7kW, което намалява приблизително наполовина времето, необходимо за пълно зареждане в сравнение с бавно зарядно устройство. Тоест електромобил с 40kW батерия ще се зареди на 100% за около шест часа. Ако пък колата е със 75kW батерия ще трябва да изчакате около дванадесет часа. При 22kW зарядни се изисква трифазно електричество, което ги прави малко непопулярни и скъпи за домашни условия – поне на този етап. Но, ако електромобила е със 75kW батерия, то тя ще бъде напълно заредена за по-малко от шест часа.
Бързи обществени зарядни станции
Реално те предоставят най-бързият начин за зареждане на батериите на електрически автомобил. Някои зарядни устройства могат да осигурят „инжектиране“ на енергия само за 20 минути. Бързите зарядни станции варират от 50kW до 350kW. Тези устройства обикновено се намират на бензиностанции по магистрали и центрове за зареждане. Съответно у нас 350 kW станции за зареждане, на този етап, все още няма. Но все пак нашата проверка установи станция от 250 kW в София. Налични са и 150 kW, освен в столицата още в Пловдив, Варна и Русе, както и в извънградски зони. Например подобни станции има в Елешница или Драгичево.
Все пак освен да сте горд собственик на автомобил, той трябва да може да се справи с този тип зареждане, който използва постоянен ток. Затова преди покупката се осведомете дали избрания модел разполага със система за бързо зареждане. Много производители предлагат опция за надграждане, която позволява зареждане с постоянен ток до 100 kW. По-скъпи модели пък могат да се зареждат при 250kW. Има дори модели, които са готови да поемат заряд до 270kW и дори 300kW. Затова проверете и дали модела, с който имате намерение да се сдобиете, ще разполага с такава зарядна станция. И дори, ако е налична, дали ще работи за вашия модел или ще изисква специфично свързване. Не прибързвайте с покупката, преди да имате ясни отговори на тези въпроси.
Но да се върнем към по-масови варианти на батерии и зарядни станции. При 40kW батерия, която използва 50kW зарядно устройство може да се зареди до 80% за около час. Това е горе-долу толкова, колкото е времето за зареждане на 75kW батерия, която е включена към 150kW станция. Но трябва да знаете, че независимо от мощността на станцията, автомобилът се зарежда с максималната скорост зададена на бордовата система. Така, ако скоростта на зареждане е 50kW, дори и включен към зарядна станция от 350kW няма да доведе до по-бързо запълване на клетките в акумулатора.
Още въпроси и отговори по темата – скоро в продължението.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!