21
Юли 2022
Ако екостикерите останат на предните стъкла на автомобилите, то онези от категория 1 ще останат извън центъра на столицата. Така общинарите в София ще въведат първата у нас нискоемисионна зона. Това е наченка на такава зона защото автомобилите от категориите 2, 3 и 4 все така ще могат преминават през зоната с ограничение.
Каква означава мярката за водачите МПС?
Мярката, за която все още се търси нужната подкрепа в Столичния общински съвет предвижда автомобилите от екокатегория 1 да не бъдат допускани в нискоемисионната зона. Тя е ще бъде заключена между булевардите „Сливница“, „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Скобелев“, и ул. „Опълченска“. Контролът ще се осъществява от камери, които са в готовност да хванат първите нарушители. На невнимателните или недобросъвестни шофьори ще се налагат санкции, а общината може да се обърне към МВР за допълнителен контрол и поставяне на мобилни камери. Така, ако при Годишния технически преглед се установи, че даден автомобил е от категория 1, но го управлявате в зоната – ще следва административна санкция. Концепцията е разработена на база проучвания и реални данни и е препоръчана от университетски преподаватели от три висши училища.
Защо мярката е добра?
Живеещите в София години наред са изложени на вредна за здравето среда на живот. Замърсеният въздух, който софиянци трябва да дишат е причинител на тежки заболявания. Неминуемо ефективни мерки за преодоляване на този проблем е от изключително важно значение за бъде столицата зелена, за каквато общинските служители искат да бъде виждана София. Положително е, че софийските общинари ще въведат мярката за трите зимни месеци, а не да не издават забрани само за определени дни. Така от 1 декември т.г. до 1 февруари зоната ще бъде активна. Дали приближават обхвата на зоната, шофьорите ще разбират от поставени табели.
Намаляването на трафика в столицата също е плюс за пренатоварения град, който въпреки девиза „Расте, но не старее“ е пренаселен от превозни средства, а местата за паркиране са дефицит. Повече пешеходни зони, велоалеи, удобен градски транспорт, градска железница и други алтернативни транспортни средства биха допринесли значително за намаляване на фините прахови частици и повишаване на физическата активност сред населението. Средната възраст на автопарка в България е 19 години. В София колите са малко по-нови, но въпреки това, по данни на Столична община, над 880 хил. автомобили ще бъдат ограничени да преминават през нискоемисионната зона. А това би донесло съществена промяна – каквато все повече градове предприемат: Лондон, Париж, Берлин, Брюксел, Прага и др.
Защо мярката не е добра?
Решението на проблемът с мръсния въздух в София закъсня. Столична община трябваше да бъде осъдена, докато започнат да се взимат по-сериозни мерки. А те се въвеждат твърде плавно и поетапно. Безспорно неудобства за гражданите ще има и мярката няма да се хареса на мнозина, но правото на здравословна среда за живот е гарантирано от Конституцията и международните договори и действия за осигуряването ѝ трябва да бъдат взети.
Едва през 2025 г. столицата ще се сдобие с втори, по-широк периметър, за който ще има ограничение на преминаващите коли. Той ще се намира между бул. „Сливница“, Сточна гара, бул. „Ген. Данаил Николаев“, бул. „Ситняково“, бул. „Пейо Яворов“, бул. „Никола Вапцаров“, бул. „Черни връх“, бул. „Хенрих Ибсен“, бул. „Иван Гешов“ и бул. „Константин Величков“.
Не само това, но се предвижда и поетапно увеличаване на еко категориите с рестрикции. Ако автомобилите от първа категория бъдат ограничени от тази година, то ограничението за втора ще стане факт от 2025 г. А за трета екогрупа – три години по-късно. И тези ограничения са само за малкия ринг. В разширената зона колите от група едно ще са ограничени от 2025 г., а от 2028 г. забраната за преминаване ще стане валидна и за втора. С подобен темп Европа би станала въглеродно неутрална не през 2050 г., а през 2500 г. Например в Германия забраната за преминаване през нискоемисионните зони е за бензинови коли Евро 1 и дизелови Евро 3 или 4. (Други еко категории не са нужни – вероятно заради липсата на търговия с катализатори.) В Лондон рестрикцията е бензиновите автомобилите под Евро 4, а за дизеловите под Евро 6. И още една бележка – първата нискоемисионна зона е въведена през 1996 г. в Швеция – страна, която има дългогодишна история на иновации в сферата на пътна безопасност.
Но освен, че Столична община планира цяло десетилетия да прави компромиси със старите колите се предвижда и широк кръг от автомобили, които ще се ползват с правото да преминават, независимо от категорията. Собствениците на автомобили, които живеят в нискоемисионната зона, но и служебните автомобили на специален режим и тези извършващи обществени превози или общо 38 хил. превозни средства ще продължат да се движат из централите части на града.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!